„Ilyen formában talán nem is lehet végigvinni a cselekményt, hiszen bármikor megeshet, hogy figyelmeztetik az egyik szereplőt a vesztére.”
Május 16-án indult el az a több hetes Facebook projekt, amely a Hamlet történetét meséli újra a szereplők profiljain keresztül. Stílusosan, chaten értük végül el az alkotókat. A két programkoordinátor, Lakatos Dóra és Zewde Eszter írt nekünk a Hamlet Online-ról, arról, hogy mi lesz, ha idő előtt figyelmeztetik Poloniust a halálára, és milyen egyéb kihívásokkal jár egy ilyen hosszú, interaktív színházi vállalkozás.
Hogyan foglalnátok össze röviden a projekt lényegét?
A Hamlet Online egy Facebookon, valós időben játszódó, interaktív színdarab. Az oldalt kedvelő és a szereplőket követő érdeklődők megismerkedhetnek a Hamlet cselekményével, végigkövethetik a szereplők sorsát, reagálhatnak megnyilvánulásaikra, posztolhatnak az üzenőfalukra, és akár tanáccsal is elláthatják őket.
Szeretnénk, hogy minél több fiatal képet kaphasson egy klasszikus drámáról, akár még azelőtt, hogy olvasta volna, ez segíthet elkerülni, hogy poros, unalmas darabnak könyvelje el magában.
Azt írjátok a beharangozó szövegben, hogy az első online színdarab Magyarországon. Ismertek külföldi példákat? Azok milyenek? Mekkora a sikerük?
Sokat böngésztük a netet, mikor az ötlet kipattant a fejünkből, de nem találtunk hasonlót. Ennek ellenére elképzelhetetlennek tartjuk, hogy nem született még online színdarab, így azt sem tudjuk, mennyire lehet sikeres. Hogy egyelőre nem felkapott, az biztos.
Magyarországon találkoztunk már olyannal, hogy létrehozták egy darab szereplőinek profiljait, és feltöltötték releváns tartalommal, de a drámát nem játszották végig.
Miért választottátok pont a Hamletet?
Még szeptemberben részt vettünk Végh Ildikó Játékban a közönséggel – színészpedagógiai munkaformák rendezőknek, színészeknek és dramaturgoknak című kurzusán, ahol többek között azt vizsgáltuk a Hamlet kapcsán, hogy miként lehet a modern kommunikációs eszközök felhasználásával közelebb hozni a színházat a fiatalokhoz. Így a dráma tulajdonképpen adott volt, mi pedig később sem szerettünk volna másikat választani, mivel úgy éreztük, a Hamlet cselekménye bőven elég izgalmat és dilemmát tartogat a mai fiatalok számára és számunkra is.
Interakcióra buzdítjátok a befogadókat. De mi történik, ha például valaki figyelmezteti Poloniust, hogy Hamlet meg fogja ölni?
Egyelőre még nem volt rá példa, és ha megtörténik, akkor valószínűleg össze kell dugnunk a fejünket, hogy hogyan tovább, de kíváncsian várjuk, veszi-e magának valaki a bátorságot. Már a kurzushéten felmerült bennünk, hogy ilyen formában talán nem is lehet végigvinni a cselekményt, hiszen bármikor figyelmeztethetik az egyik szereplőt a vesztére, elküldhetik Opheliát pszichológushoz vagy a Facebook letiltja Hamlet profilját (az utóbbi meg is történt, rögtön az első napon, néhány órával a cselekmény elindítása előtt). És természetesen a profilokat vissza lehet tölteni, a hozzászólásokat figyelmen kívül hagyni, de ezt nem szeretnénk, mivel számunkra épp az interakció, a váratlan fordulatok teszik izgalmassá a játékot. Így valószínűleg, ha valaki figyelmezteti Poloniust, akkor a főkamarás megpróbál vigyázni magára, és még az is megeshet, hogy végül életben marad.
Meddig tart a projekt? Mi lesz aztán a profilokkal?
Úgy tervezzük, hogy a játék május 31-én ér véget, de a profilokat utána is szeretnénk fent hagyni, hogy az érdeklődők visszanézhessék őket és mi is.
Mekkora kihívás, hogy ilyen hosszú? Mennyi munka van vele?
A hosszúsága annyiban jelent kihívást, hogy mindig újra és újra kell egyeztetni, ki melyik szereplő nevében tud posztolni a csapatból, mert elméletileg ugyan mindenki egy profilt visz, sokszor a próbák, vizsgák, munka, előadások nem teszik lehetővé, hogy tartsuk az előzetesen egyeztetett szerep- és időbeosztást. Ez rengeteg odafigyelést igényel, de tulajdonképpen a munka nehezén már túl vagyunk: az arculattervezés, a profilok létrehozása és a cselekménybeli főpontok egyeztetése és annak kitalálása, hogy ez hogyan jelenhet meg a Facebookon, már a játék elindítása előtt megtörtént.
A nyelvezet változó, hol köznapi, hol Shakespeare-re emlékeztet. Mik a szempontok egy-egy komment megírásakor?
Fontos, hogy ki írja az adott posztot. Az egyeztetésekkor úgy döntöttünk, hogy nem lesz kötött szövegkönyv, mivel a legújabb magyar fordítás is több mint tizenöt éves, és távol áll a mai facebookos nyelvezettől. Mivel szerettük volna, hogy ez ne csak egy rekonstrukció legyen, hanem itt és most történjen Budapesten, semmit sem írtunk meg előre, csak a fő fordulópontok időpontjait és formáit rögzítettük (pl: május 17-én Hamlet és Laertes hazautaztak, május 20-án Ophelia privát beszélgetést kezdeményezett Hamlettel, aminek a végén Hamlet szakít a lánnyal).
De nem szerettünk volna teljesen elrugaszkodni a drámától, hogy az oldal követői tényleg a Hamletet követhessék, és világos legyen, hogy ez egy játék. Így a királyi udvar maradt királyi udvar és nem változott multi céggé, de így, hogy a szereplők királyok, hercegek, csatlósok, akaratlanul is elkezdtünk behozni egy kis stilizáltságot, főleg az idősebb karakterek profiljain.
Van célja a projektnek a szórakoztatáson kívül?
Szeretnénk nyitottá tenni a közönségünket a klasszikus drámák felé, új nézőpontot felkínálni nekik, kipróbálni, van-e egy ilyen rendhagyó formának létjogosultsága, és megnézni, hogy mennyire nyitott a mai átlag Facebook-felhasználó az interakcióra.
Ki a célközönség?
A Facebookot napi szinten használók, ezen belül pedig a középiskolás-egyetemista korosztály. Az oldal statisztikai adatai szerint a közönségünk döntő többsége 18-24 év közötti nő, ami azért nem meglepő, mivel csapatunk tagjai is nagyrészt 18-24 év közötti nők.
Mi a SzínMűVeletek és milyen más projektjeitek vannak még?
A SzínMűVeletek a Színház- és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor osztályának programsorozata, amelynek keretében színházi nevelési programokkal bővítjük az Ódry Színpad kínálatát. Célunk, hogy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a színházi nevelési programokat hagyománnyá, megszokott és szívesen választott kultúraközvetítő tevékenységgé tegyük, s minél több fiatalt megszólítsunk a drámapedagógiai módszerek sokszínű alkalmazásával.
Öt Ódry színpados produkcióhoz készítettünk előkészítő, illetve feldolgozó foglalkozásokat, a 8. Ördögkatlan Fesztivál óta, dramatikus játszóházi foglalkozásokkal várjuk a gyerekeket, a középiskolásokat drámaórákkal, illetve a felnőtteket dráma-játszóházzal, ami a jövő évadtól induló SzínPro néven, de aki szeretne belekóstolni, az június 5-én részt vehet az első közös játékunkon. Nyárra napközis tábort hirdetünk 7-12 éves gyermekek számára.
A történet aktuális állása szerint Ophelia szenved, Hamlet őrült dolgokat posztol, de a király már felvette a kapcsolatot a fiú régi barátjával Rozensteinnel, hogy járjon utána a dolgoknak.