A Bethlen Téri Színház nem csupán kacifántos múltja miatt, sokkal inkább a műfaji sokszínűség jegyében fogant jelene miatt érdekes.
Közeledik a szeptember 17-ei Színházak Éjszakája, mi pedig ennek apropóján bemutatjuk a programban résztvevő színházakat. Ezúttal a Bethlen Téri Színház kerül sorra.
Vannak cifra történeteink olyan színházakról, amelyeket lebombáztak, megszűntek államosítás közben vagy csak úgy, átalakultak vagy éppen újjászülettek, de talán nincs még egy olyan polgári miliőben fogant teátrum Budapesten, amelyiknek az életrajzát a Bethlen Téri Színházhoz hasonló vargabetűkkel írták volna meg. A boldog-boldogtalan békeidőkben megnyíló színház eleinte filléres kabarékat vitt színre Kellér Dezső főrendezése mellett, majd 1931-től olyan színészek szerepeltek az akkor már egész estés színdarabokat játszó teátrumban, mint Csortos Gyula, Sulyok Mária, Fedák Sári, Kiss Manyi, Gózon Gyula, Feleki Kamill, Kazal László vagy Bánhidy László.
1937-ben a tulajdonosok egyik nagy léptékű vállalkozásának kudarca a Bethlen Téri Színház bezárásához vezetett. Az épületet hosszú időn keresztül moziként, később próbateremként és raktárként hasznosították, közben egy bemutató erejéig Rock Színházként köszönt be a kulturális köztudatba, majd a századforduló környékétől Közép-Európa Táncszínházként éledt újra, mígnem azzá lett, ahogyan most ismerhetjük: a legkülönfélébb színházi műfajoknak teret adó befogadószínházzá.
Ennek megfelelően nem szokatlan, hogy a hét első felében egy stand up comedy estet, egy tánc/színházi nevelési előadást és egy különleges, látványszínházi produkciót láthatunk; a második felében pedig egy klasszikus kiszerelésű vígjátékot, egy kortárs tánc előadást és egy klasszikus görög tragédia modern átiratát nézhetjük meg. Majd vasárnap bábjáték szórakoztatja a legkisebbeket és a legnagyobbakat.
Emellett a Bethlen téri teátrum több, fiatalokat támogató programban is hangsúlyos szerepet vállal. A Manna Kulturális Egyesülettel együttműködésben kiírt Találkozások elnevezésű tehetséggondozó sorozatra pályakezdő rendezők jelentkezhetnek olyan kétszereplős alkotásokkal, amelyben a két színész között legalább két generációnyi korkülönbség van, és a fiatal alkotó munkáját egy tapasztaltabb, idősebb rendező mentorálja. Eddig két előadás jött létre ebben a kiszerelésben, a Mary és Max Valcz Péter rendezésében és Jordán Tamás mentorálásával (interjúnk itt olvasható), illetve Az aranjuezi szép napok (interjúnk itt, kritikánk itt olvasható), amit Szilágyi Bálint rendezett, és Zsótér Sándor nem csupán mentorként vett részt a munkában, de az egyik szerepet is ő alakította.
(Az aranjuezi szép napok - Zsótér Sándor (fotó: Kállai-Tóth Anett)
Júniusban indult el Ambició elnevezésű sorozatuk, amelyben fiatal alkotók számára biztosítanak megmutatkozási lehetőséget műfaji megkötés nélkül. Az intézményben működő Közép-Európa Táncszínház (KET) pedig Ifjú Koreográfusok Fóruma elnevezéssel egy olyan nyílt pályázatot menedzsel immár negyedik éve, amelyben fiatal koreográfusok kapnak lehetőséget arra, hogy a KET táncosaival egy héten keresztül együtt dolgozva végül egy demonstrációban mutathassák be alkotói kvalitásukat.
A színház fesztiválokat is szervez. Vendégváró Fesztiváljukkal egy-egy határon túli színházi műhelyt mutatnak be, a Nemzetközi Monotánc Fesztiválon az alkotók kortárs táncban elmondott, személyes vallomásait gyűjtik csokorba, Erzsébet napkor pedig a Sissi Őszi Tánchéten vidéki táncműhelyeket mutatnak be. Emellett helyet adnak a Trambulin Fesztiválnak is, ahol a Gangaray Dance Company képzési és tehetségkutató programjának az eredményei láthatóak az adott évben született előadásokon keresztül.
A sokszínűség jegyében tavaly bábkabaréval, stand uppal, testet és lelket egyaránt élénkítő mozgásórával, absztrakt vizuális színházzal, kulisszajárással és tűzzsonglőr előadással rukkoltak ki a Színházak Éjszakáján. Illetve itt volt látható a Közép-Európa Táncszínház Ki vagy te, kortárs tánc? című táncismereti előadásának 1.0-ás verziója, amelyben Kun Attilának, a társulat vezetőjének tolmácsolásában és korábbi előadások részleteinek bemutatásával a címben feltett kérdést járják körül – anélkül, hogy iskolás választ próbálnának adni rá. Megerősített hírek szerint a tűzzsonglőrök, valamint a testet és lelket élénkítő mozgás idén szeptember 17-én sem marad el.
A Bethlen Téri Színház kávézója
Vannak jellegzetes küllemű színházak, legyenek akár esztétikusak vagy éppen bágyasztóan rútak, ahogy olyanok is akadnak szép számmal, amelyekre már akkor sem emlékszünk, amikor még benne vagyunk. A Bethlen Téri Színház közösségi térként működő kávézója bizonyosan az előbbibe tartozik. Régi idők tárgyaival, a múlt és a jelen helyenként meghökkentő, mégis zökkenőmentes egymásba csúsztatásával, múzeumként és élő környezetként egyaránt képviseli majd száz évének történetét és eklektikus hangulatát. Nem tudjuk, pontosan mikor és hol vagyunk, de jó benne lenni.
A 2016-os Színházak Éjszakájára jegyek itt kaphatóak.