Premierajánlónkban nemcsak mi beszélünk a bemutatókról, de alkotókat is megszólaltatunk.
Pukedli / Átrium Film-Színház, Kávézó / december 26. 20 óra
Blaskó Borbála rendezi a performanszt, amely Witold Gombrowicz Yvonne, burgundi hercegnő című drámája alapján készül. A mű megközelítésének mikéntjéről kérdeztük a rendező-koreográfust. – Az eredeti műből egy tömörebb verzió született – mondta Blaskó Borbála. – Személyes olvasatom alapján Yvonne és Fülöp antagonisztikus kapcsolatára szeretném helyezni a hangsúlyt. Ezen belül is inkább Fülöp herceg személyiségjegyeinek alakulását követhetjük nyomon, amihez Yvonne csak egy eszközként szolgál.
Pukedli (fotó: Hajmási Péter)
A környezet által diktált elvárások, az etikett és illemszabályok kényszerű betartásának kompenzációjaként Fülöp megalomán életvitelt űz, és ebben szakadatlanul csapong. Yvonne ehhez képest egy viselkedési zavarokkal, kommunikációs nehézségekkel küzdő lány, aki az adott kor presszionált, számára zűrzavarosnak tűnő világában a személyes létjogosultságát keresi.
Kettejük véletlenszerű találkozása nem várt szembesítéseket eredményez. A lázadás azon fajtája jelenik meg, amikor az egyén ösztönösen kiválik, önakarata szerint kirekesztődik egy adott közegből és csak sajátságos módon képes érvényre juttatni magát. Öntörvényű lényét senki és semmi nem korlátozhatja. Nem egységesíthetik, nem gyömöszölhetik az általános szokásokba, a középszer gyűrűjébe. Ehhez képest Fülöp, aki sokkal nagyobb hatalommal és pozíciója által látszólagos szabadsággal rendelkezik, mégis folytonos megalkuvásban éli az életét. Vajon az Yvonne-val való találkozása kapcsán ráeszmél, felismeri esendő mivoltát, azt a kivételes lehetőséget, melyben addigi életét hátrahagyva esélye adatik egy tisztább, méltóbb életre?! Vagy továbbra is a felszínen lubickoló, de olykor csak elevickélő "élet császára" marad?! Ezek a kérdések foglalkoztatnak – mondta Blaskó Borbála (fotó: fortecompany.hu).
Fülöp herceget Lábodi Ádám játssza, aki a székesfehérvári Vörösmarty Színház tagja, tehát évek óta társulati kollégák Blaskó Borbálával. – Több alkalmazott koreográfiát is készítettem az elmúlt években a színház repertoárdarabjaihoz. Ezeken keresztül ismerhettük meg egymást Ádámmal és figyelemmel kísérhettük egymás munkáit is. Kialakult a kölcsönös bizalom, aminek eredménye a most készülő Pukedli is. Testhezálló feladatnak és szerepnek gondolom ezt Ádám számára. Holott újdonságként most azzal is meg kell birkóznia, hogy prózai tudása mellett a mozdulataival is épp olyan erős kifejezéssel gyakorolhasson hatást és asszociatív gondolatokat is ébreszthessen, mint ahogy azt a dikciójával teszi.
Lábodi Ádám a Pukedliben (fotó Hajmási Péter)
A Pukedli szokatlan környezetben, monologizáló szerkezettel és bizarr elemekkel tűzdelt performansz, amely alternatív repertoárdarabja lesz az Átrium Film-Színháznak és a székesfehérvári Vörösmarty Színháznak.
Család ellen nincs orvosság / kecskeméti Katona József Színház / december 31. 19 óra
Roy Cooney páratlan sikerű bulvárszerző, hozzá fűződik például az elnyűhetetlen Páratlan páros, annak is I. és II. része, amelyhez egy páratlan számú III. rész még hiányzik. A Család ellen nincs orvosság című vígjátéka is kedvelt darab, még a ’90-es években mutatta be először a Vidám Színpad Gálvölgyi Jánossal a főszerepben, majd játszották Nyíregyházán, Veszprémben és Székesfehérváron. Az alaphelyzet bohózatilag jól ismert: egy derék polgárhoz, az orvos dr. Mortimore-hoz váratlanul beállít egykori szeretője, s hozza magával az azóta felcseperedett, balkézről született, eddig eltitkolt fiúgyermeket. Mit van mit tenni – a meglepett férfi elkezd hazudozni, hogy le ne bukjon a felesége előtt.
Cseke Péter, Magyar Éva és Kiss Jenő (fotó: Walter Péter)
A vígjátékot a kecskeméti Katona József Színházban tűzik műsorra január elején, s az előbemutatót szilveszter napján tartják. Az előadás rendezőpárosa Cseke Péter és Szerednyey Béla, akik közül az előbbi egyben a főszerepet is eljátssza. A munkamegosztásról ezt mondta Szerednyei Béla a színház honlapján: – A társrendezés ötletét kényszer szülte. Majd’ minden nap játszom a Madách Színházban, ezért az esti próbákon nem tudok itt lenni, ezeket tehát Péter irányítja. Ez volt a legideálisabb megoldás, hiszen David Mortimore, akit Péter alakít, a darab kulcsfigurája, aki szinte végig színpadon van. Belekontárkodtam a díszlettervezésbe, és a „közlekedési menetrendet” is én találtam ki, de egyébként szinte kezdettől fogva együtt dolgozunk.
A Család ellen nincs orvosságot a szilveszteri premier után januárban tizenegy estén játsszák a kecskeméti színházban.