Twitter Facebook

Bejegyzések

Egy tévéinterjú margójára


2014. április 2., 00:00

A lényeg, hogy a pártfunkcik által igazgatóvá és hatalomgyakorlóvá kinevezett erkölcsi gerincoszlopok mentálisan épek és egészségesek.

0 hozzászólás

Megyünk, nézünk, véleményezünk


2014. január 13., 16:00

Cikk jelent meg a Délmagyarország napilapban a 7óra7 tavalyi top40-es listájáról. Ez jó hír, örülünk neki, köszönet a lapnak. Azonban nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy ennek kapcsán megkérdezték Gyüdi Sándort, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatóját, aki annak tulajdonította, hogy a szegedi teátrum egy előadása sem szerepel a listában, hogy „a vidéki színházak előadásait a szakkritika nemigen követi, többnyire alkalomszerűen jut el egy-egy kritikus vidékre. Legfeljebb azokra a produkciókra jönnek el, amelyekről eleve lehet tudni, hogy valamilyen értelemben vitára ingerlőek.”

Gyüdi Sándor feltehetően nem követi a 7óra7-et, hiszen akkor tudná, hogy a 7óra7 tudósít a legtöbb vidéki előadásról, korántsem csak a vitára ingerlő produkciókról. Az elmúlt évben – például – a Szegedi Nemzeti Színház 7 előadását néztük meg, ebből 2 opera volt. De igyekszünk látni minden magyarországi kőszínház legalább 1-2 előadását. (És lehetőség szerint persze a független társulatokat és a határon túliakat is. Kétségtelenül van olyan hely is, ahová nem megyünk: ami nem színház.) Persze, amit megnézünk, eleve nem teljes kép (évi 7-800 magyarországi színházi bemutató van, ezt képtelenség mind megnézni), de hogy ne lenne reprezentatív merítés, azt azért nem hinnénk. Hogy nincs a listában opera vagy balett, az igaz – mert nem láttunk olyan színvonalú produkciót, amely a 40 legfontosabba belefért volna.

„Ezek nem a magyar színházi élet valós arányai, hanem a válogatók ízlését, érdeklődését tükrözik” – mondja a direktor, és sorolja, mely színházak hiányoznak. A hiányzók nem véletlenül hiányoznak. Gyüdi Sándor nyilatkozata éppen a kritikai viszonyulást magát zárná ki a rendszerből, ami egy ilyen listának a lényege. De ez nem baj, és egyet sem kell érteni, csak ne gondolja azt, hogy azért nincs benne egy ilyen listában valaki, „mert vidéki”. Meggyőződésünk, hogy a színház nem tud „vidéki” meg „budapesti” lenni, a színház színház. Éppen ezért nézünk mindent, ami elénk kerül, mindenhol, ahová eljutunk. Szerencsére sok helyre eljutunk – aki követi naponta írásainkat, az pontosan tudja.

Viszont fontos megemlíteni egy másik ügyet is: a Gyüdi Sándor vezette intézmény sokat segít abban, hogy a kritikák megszülethessenek. A színház munkatársai mindig készségesen fogadják bejelentkezésünket, és tiszteletjeggyel segítik tevékenységünket. Ezt a példaszerű, felvilágosult hozzáállást nagyon köszönjük, sajnos egyre kevesebb az olyan színház, amely így viszonyul a kritikához. Mi örömmel megyünk, és nézünk. Aztán véleményt mondunk róla. Az eredmény napról napra olvasható.

1 hozzászólás

Szakmai beszélgetések 7óra7-esekkel


2013. november 28., 02:15

A 7óra7 munkatársai a közeljövőben az alábbi szakmai beszélgetéseken vesznek részt:

2013. november 30. 17:00, Jurányi
A politika esztétikai lehetőségei – Kortárs színház és történelem
Kerekasztal-beszélgetés a Krétakör szervezésében
Közreműködik: Gulyás Márton, Kovács Bálint, Ugrai István

2013. december 1. 11:00, Jurányi
Generációváltás a kortárs magyar színházi életben
Kerekasztal-beszélgetés
Vezeti: Ugrai István. Közreműködik: Hoffer Károly, Jászay Tamás, Koltai Tamás, Puskás Panni, Radnai Márk, Táborosi Margaréta

2013. december 7. 20:00, Müszi
Fiatal Színházi Kritikusok Találkozója
Közreműködik: Ady Mária, Deres Kornélia, Herczog Noémi, Hodászi Ádám, Frauenhoffer György, Kovács Bálint, Puskás Panni, Nyulassy Attila, Zsedényi Balázs

2013. december 19., előadás után, Szkéné Színház
Kritikus Óra – Pintér Béla és Társulata: A Soha Vissza Nem Térő
Ugrai István az előadás alkotóival beszélget

0 hozzászólás

Napló


2013. november 13., 02:10

Naplót írunk a november 11. és 18. közötti héten a Literán. Itt olvasható. Műhelymunka, háttér, magánvélemény. Itt is.

Íme az összes bejegyzés:

1. Itt kezdődik
2. Pont
3. Utazás
4. Adatok
5. Több jelentés
6. Tűr, tilt, támogat
7. Egy inspekciós napja

0 hozzászólás

Közösségi támogatás


2013. október 7., 02:11

Harmadik évadunkat kezdjük idén, harmadik éve igyekszünk lekövetni a színház körüli fontosabb eseményeket, harmadik éve jelenik meg minden nap színházi kritika az ország (és olykor Európa) minden tájáról, ez pedig sok pénzbe kerül.

Ezért arra kérjük Önöket, hogy támogassák a 7óra7 működését azzal, hogy azokat a színházjegyeket, amelyeket egyébként is megvásárolnának, a 7óra7 felületén keresztül veszik meg, a jegyen található kezelési költséggel ugyanis a 7óra7 működését segítik.

Működésünket három éve – folyamatosan növekvő összeggel – támogatja a Nemzeti Kulturális Alap, de az állami dotáció összege arra sem elég, hogy a vidéki utazások benzinköltségét fedezze, nemhogy a 7óra7 működését biztosítsa – külön érdekesség, hogy az idei évben az állami támogatás sem színházjegyre (!), sem útiköltségre nem számolható el.

Minden olvasónknak előre is köszönjük, ha azzal, hogy a jövőben a 7óra7 felületén vásárolja meg jegyeit, támogatja a működésünket, akik pedig eddig is így tettek, azoknak ezúton is köszönjük, mert nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a 7óra7 működésében eddig nem történtek jelentősebb fennakadások.

Jó színházazást kívánunk az idei évadra is!

Üdv,
a 7óra7 csapata

0 hozzászólás

Programozási hiba


2013. szeptember 29., 14:00

Nincs ebben semmi, egyszerű: programozási hiba. Ez az oka, hogy a meg nem jelent, vagyis jövőbeli hírek a múlt héten elérhető volt annak ellenére, hogy nem jelent meg. Így bányászhatta ki valaki a Balázs Péter nyerése esetére előre elkészített cikket (és ugyanígy előre el volt készítve az Eszenyi Enikő nyerése esetére írt cikk). Aztán egyik sem jelent meg. Ellenőrizhető a dátumon. (Meg az rss-kiadásban. Meg a twitteren, a facebookon.) Mi nem adtunk ki kacsát, az tette ezt, aki terjesztette a 2017-re (!) datált cikket.

Az újság így dolgozik (egy ilyen pici, mint a miénk, meg különösen így): ha lehet, előre. El lehet képzelni: a kritikák is előre be vannak rakva, a cikkek egy része is, és amire készülni lehet, arra készülünk. Aki olvassa a meg nem jelent hírt, úgy olvashatja: ez jelent volna meg, ha ő nyeri a pályázatot. (És ez jelenik majd meg, ha ő nyeri a pályázatot.) A hibát – reményeink szerint – kijavítottuk. De ez az, amiben sosem lehetünk biztosak. ;)

0 hozzászólás

Nyári szünet


2013. augusztus 16., 07:07

Kedves olvasóink!

A 7óra7 2010-es indulása óta minden reggel olvashattak friss kritikai anyagot az oldalon (rendkívüli esetekben fesztiválbeszámolót vagy kiemelt interjút, amelyek a kritikai szemléletet ugyancsak képviselték). Most először ebben két hét szünetet tartunk. Több oka van ennek: a kulturális szektor forráshiánya, illetve ebből következően a korábbiakhoz képest kevesebb előadás az egyik, a 7óra7 egyre nehezedő fenntartása a másik. Azonban az előadások megtekintése nem áll le, a valóban fontos produkciókról szeptemberben olvashatják Nézőpont-írásainkat. Addig kérjük kitartásukat és türelmüket. A színházakkal kapcsolatos valóban fontos, válogatott hírekről addig sem maradnak le, ha a 7óra7-ről informálódnak.

Szeptemberben innen folytatjuk!

a 7óra7 csapata

0 hozzászólás

Ténybeli tévedés


2013. július 16., 14:30

Állítás

Rátóti Zoltán: „Tény, hogy mióta a POSZT-on a Magyar Teátrumi Társaság tulajdonrészt kapott, kiegyenlítettebb lett a szakmai megmutatkozás lehetősége” (Magyar Hírlap, 2013. július 13.)

Nem igaz.

2006-ban, 2008-ban, 2009-ben, 2010-ben és 2012-ben is hat vidéki előadás szerepelt a POSZT programjában, mint 2013-ban, 2007-ben pedig 8 vidéki produkciót válogattak a versenyprogramba.

Rátóti Zoltán egyébként csak megismétli, amit Vidnyánszky Attila mondott többször a sajtóban, többek között május 27-én az MTI-nek.

De hiába mondja, mondják, többször, cáfolat után is, attól még nem lesz igaz.

0 hozzászólás

Határátlépés


2013. május 25., 13:30

Átlép egy határt az ember, és máris más világban van.

Most konkrétan a magyar-román határt léptük át, a temesvári TESZT Fesztiválon vagyunk. Hihetetlenül érdekes, mármint otthonról nézve ez a hely. 60 éves a temesvári magyar színház, és fesztivált tartanak. Nem csak határon inneni és túli, hanem eurorégiós fesztivált. Jön előadás Szerbiából, Magyarországról, Romániából. Magyar, szerb, román és német nyelven. A helyi önkormányzat természetszerűleg támogatja a fesztivált. Az alpolgármester (az itteni „alkirály”, akinek nem valószínű, hogy eszébe jutna annak tekinteni önmagát) román nyelven beszél arról, hogy fontosnak tartják a kultúrát. Olyan szavakat használ, mint „interkulturalitás” meg „társadalmi haszon”. A színház meg színház itt, nem népnevelő intézmény. A hatalom nem várja el az idomulást. A költői színház is mai és társadalmi. És személyes. Itt. De ezt megírtuk.

Images_19322
A temesvári magyar színház TESZT Fesztiváljának molinója a román színház homlokzatán

Egész olyan érzés, mintha felnőttnek néznék az embereket. Például van kijelölt dohányzóhely az épületekben. Az emberek maguk dönthetnek arról, füstös helyre vagy füstmentesre ülnek-e be. (Van ilyen is és olyan is. A Timisoreana vendéglőben például lehet dohányozni, még sincs füstszag. Pedig egy sötét pincehelyiség. Hogy csinálják vajon?) A lakók itt nem reklamálnak, hogy a bejárattól öt méterre térdig járnak a csikkben és bemegy hozzájuk a füst. Nincs konfliktus. Egymás mellett élés van. Hajdu Szabolcs sem kényszerül e-cigit vagy nikotinmentes cigit használni az előadásában. Megjegyzem: minden előadás, amely így kényszerűen imitálja a cigarettát, tüntetőleg jelez valamiféle hiányt. Például a Mephistóban, emlékszem, nagyon hangsúlyos ez az – egyébként ismétlődő – gesztus: úgy csinálnak, mintha rágyújtanának, lobban a tűz, de a cigi nem ég. Minden egyes ilyen alkalom jelzi: Magyarországon vagyunk, ma, most. Milyen könnyű így.

Images_19321
Miközben az ember élvezi ezt a helyet, hírét veszi egy másfajta határátlépésnek: Budapesten a független színház nevében megzavarták Markó Iván premierjének tapsrendjét. Ez a helyzet rossz. Azonban egy olyan helyen, ahol az állam alapvető jogának érzi, hogy beavatkozzon nemcsak szakmák belső ügyeibe, hanem az emberek magánéletébe is, hogy kizárólag politikai szimpátia alapján osszon megélhetést (és úgy tűnik, mindegy, hogy dohányboltról vagy kultúráról van szó), az ide vezet. Ez a következménye annak, hogy a szép szavú tiltakozás semmilyen eredményre, a párbeszédnek még a látszatára sem vezetett.

Valóban, lehet sajnálni a Magyar Fesztivál Balett táncosait, hogy elvették tőlük az ünneplést, de azok mit mondjanak, akik létfenntartása került veszélybe, és egy fikarcnyival sem végeznek kevésbé minőségi munkát, mint ők. (Sőt – de ezt most hagyjuk.) A tiltakozáshullám elkezdődött, és egyre nagyobb méreteket fog ölteni. És amíg a hivatalos kultúrpolitika úgy gondolja az ügyeket intézni, amint a (még mindig) miniszterelnöki biztos ajánlgatja, alkirályok útján, és azt gondolja magáról, hogy alkirályi jogai vannak, addig ez lesz.

Határátlépésre van kényszerítve az, akinek ellentétes véleménye van. Mert nem lehet a végletekig elvinni a kiszorítósdit következmények nélkül. A trafikmutyihoz hasonlóan (bár kevésbé közismerten) lenyúlt magyar kultúra ügye megmozgat embereket. A düh és az elkeseredés pedig egyre végletesebb megoldásokat kínál. Szomorú.

A határ másik oldalán pedig egyszerűen csak jó ünnepelni a színházat, a kultúrák közötti kapcsolatokat. Ahogy az természetes.

0 hozzászólás

7óra7-cikk a dráma OKTV-n


2013. február 2., 14:45

OKTV-feladat lett a 7óra7 egyik cikkéből. Dráma tantárgyból a 2013-as év 1. fordulós OKTV feladatlapjának vitaindítója a 7óra7 Jövőképtelen című előadásról szóló kritikájának, amely És most egy kis valóság címmel jelent meg, egy részlete.

Természetesen nagyon örülünk e különleges megjelenésnek! Íme a feladat maga.


12. SZÍNHÁZI VITAIRAT

„Még nem találkoztam olyan előadással színházban, ami a valóságról szólna” – mondja egy
rutinosnak tűnő néző, és ez azért sokat elárul a mai színházi közeg társadalmi párbeszédben
betöltött szerepéről… (7 óra 7, Zsedényi Balázs 2012.)

Így kezdődik egy kritika a 7 óra 7 honlapján. Természetesen nem kell kitalálnia a folytatást,
de ebből a gondolatmenetből elindulva, egyetértve vagy nem, folytassa az írást egy Ön által
látott konkrét színházi előadással érvelve, kb. 10-15 mondatban. (15 pont)


A dráma OKTV idei 1. fordulójának feladatsora itt található, a jelzett kritika pedig ide kattintva olvasható.

0 hozzászólás