Twitter Facebook
Operaház

Frankó Tünde nyílt levele az Operaház elmúlt hat hónapjáról


2011. május 29., 16:45

Frankó Tünde Liszt-díjas, érdemes művész operaénekes a következő nyílt levelet juttatta el a sajtó részére.

Images_7606
Fotó: Éder Vera
Frankó Tünde
Horváth Ádám 2010 szeptemberében került miniszteri biztosként a Magyar Állami Operaház élére.

Hat hónapos megbízása végére, 2011. február 28. utánra „az átvilágítás megállapításai alapján javaslatot kellett kidolgoznia a Magyar Állami Operaház leghatékonyabb működését biztosító közjogi szervezeti formára.” A határidő óta eltelt bő három hónap, ám sem az átvilágításról, sem a javaslatról nem értesülhetett a közvélemény.

A figyelmes érdeklődők, de különösen az Operaház dolgozói azonban számtalan egyéb ügyről értesülhettek. Kérdés, hogy ezek mindegyike eljutott-e a fenntartóhoz is? S ha netán eljutott, milyen magyarázattal, magyarázkodással szolgált a Miniszteri Biztos?

De még mielőtt Horváth Ádám miniszteri biztos hat hónapjáról beszélnénk, reagálnunk kell az általuk közzétett hírre, hogy „rekord mennyiségű bérletet adtak el a jövő szezonra”.

A valós tények a következők:

Tavaly, tavalyelőtt kb. 16 ezer bérlője volt az Operaháznak, volt olyan év, hogy öt nap alatt fogyott ilyen mennyiség . Idén kb. 12 ezren váltottak bérletet. De sajnos a továbbiakat is meg kell állapítani: Idézet a Momus fórumáról: minden eddiginél kevesebb bérletet adtak ki a jövő évadra. Eddig évente (a világháború kivételével) az Andrássy úton mindig 300-310 előadás volt. Idén is 303. Jövőre: 226!
Ez 25 %-kal kevesebb előadást jelent a következő évadban! A bérletes előadások bevétele kb. az egyharmada a nem bérletes előadásoknak. Azaz: ha a hír igaz, akkor jóval alacsonyabb lesz a bevétel mint korábban.

Kb. 70 000 ember nem tud jegyet venni egy évadra. Az ifjúsági és a nyugdíjas bérletek száma jelentősen csökkent, megszűnt 3 délelőtti bérlet: Simándy, Melis, Vasutas. Minden eddigi évnél kevesebb bérletet adnak ki a következő évadra!”

1. Horváth Ádámnak semmilyen valóságos vezetői gyakorlata nincs. Jelentős énekes szakmai múlttal sem rendelkezik. Ezzel szemben nyíltan hangoztatja, hogy összeköttetései révén úgyis megkapja a főigazgatói címet. Ékes bizonyítéka a vezetői alkalmatlanságnak a Nemzeti Balett körül kialakult helyzet, ahol egy magyarul nem beszélő, a társulat által elutasított megbízott orosz balettigazgatót erőszakolt az együttesre, akinek a költségei az Operaháznak a következőkbe kerül: Eldar Aliev havi 6000 eurónak megfelelő forint honoráriumot vesz fel, továbbá az Operaház fizeti a lakását – rezsivel, az autóbérlést és a telefonját. Miután Aliev nem beszél magyarul, a foglalkoztatásához járul az állandó tolmács költsége, amely nagyságrendileg több százezer forint. Az ő telefonköltségeit is szintén a dalszínház állja.

2. Győriványi Ráth György sem rendelkezik vezetői múlttal, az Operaházi tevékenységeit kivéve, ahol azonban a szakma már kétszer elutasította, és a bíróság is deklarálta vezetői alkalmatlanságát. Győriványi Ráth György senkivel nem hajlandó beszélni, tárgyalni, csak üzeneteket és utasításokat ad ki. Havi járandósága, és az előadásokért járó honoráriuma együttesen bőven meghaladja a kétmillió forintos bérplafont. Etikátlanságukat mutatja, hogy Győriványi Ráth György más karmestertől a maga számára vett el előadásokat, Horváth Ádámnak hasonlóan osztott más művészektől elvéve az idén szerepeket, bár Horváth Ádám előtte nyilatkozataiban hangsúlyozta, hogy a megbízása alatti időszakban előadást nem vállal.

3. Horváth Ádám folyamatosan rendelkezik az Operaház két első emeleti, legdrágább árkategóriás páholya felett, ide jegyeket nem lehet eladni. Ezzel körülbelül évi 30 millió forint jegybevételtől esik el a Magyar Állami Operaház és ezzel közvetve a költségvetés is.

4. Az általa újonnan felvett, illetve szerződtetett munkatársai számos esetben saját baráti köréből került ki: a fotós, a marketing igazgató, a stratégiai igazgató, ez utóbbi poszt eddig nem is létezett. Miközben sz intézményben szigorú létszámstop van, ennek ellenére Horváth Ádám meg nem erősített hírek szerinti rokonát, Závorszky Dalmát produkciós tanácsadóként szerződtette meghatározatlan idejű közalkalmazotti jogviszonyba havi több százezer forint fizetésért. Horváth Ádám miskolci osztálytársát, Hlavács Zsuzsannát 2011 január 1-től marketing vezetőként szerződtette, meg nem erősített hírek szerint szintén több százezer forintos fizetéssel. Ezen felül Réthelyi Miklós NEFMI miniszer kabinetfőnöknője, Schmidt Ágota fia Schmidt Ádám lett az elmúlt hetekben Horváth Ádám által szerződtetett új külsős jogtanácsosa az Operaháznak.

5. Itt kell megemlítenünk azt az érdekes tényt, amely a jelenlegi, Horváth Ádám által is megpályázott, az Operaház főigazgatói pályázat bírálóbizottságával kapcsolatos. A bírálóbizottság tagja Pakucs János, aki a miniszter képviseletében vett részt a bíráló bizottság munkájában. Ugyanakkor az Operabarátok Alapítvány felügyelőbizottságának elnöke, mely posztra Horváth Ádám jelölése alapján tett szert. Pakucs János az Olajterv-Holding Kft. ügyvezető igazgatója, aki Dr. Papp Géza közeli munkatársa. Dr. Papp Géza az Olajterv Management Zrt., tulajdonosa és ügyvezető igazgatója és egyben Horváth Ádám feleségének nagybátyja.

6. Mivel a Magyar Állami Operaházban az adminisztráció lehetetlenül bonyolult, és a vezetőség késlelteti a szerződések időben való aláírását, így a fellépő vendégművészek érvényes munkaszerződés nélkül teljesítik a próbákat és az előadásokat, mindezeken túl a művészek kifizetése akár fél évet, vagy még többet csúszik.

7. Március óta nincs a Magyar Állami Operaháznak műszaki igazgatója.

8. A jelenlegi megbízott vezetés nem riad vissza a verbális erőszaktól és a jogellenes nyomásgyakorlástól. Ilyen pl. a közalkalmazott művészek által jelenleg teljesített előadások kifizetése, amit csak jogszerűtlen, utólag történő szerződésmódosítást követően hajlandóak rendezni, mely az érintett aláírása hiányában, a már teljesített, ki nem fizetett előadásokat is kifizetés nélkül hagyná.

Összefoglalva: sem a széleskörű magyar közönséget nem becsülik, sem a magyar művészeket, legyen az fiatal, vagy középkorú, tehetségük kibontakoztatását és gondozását nem tartják feladatnak, miközben igen fontos, hogy az Operaház élére olyan vezetés kerüljön, amely a kormány kultúrpolitikájának, és az Operaház magas követelményének megfelel.

Frankó Tünde


A korábban a 7óra7 által felvetett kérdésekről természetesen megkérdeztük a Magyar Állami Operaház és a Nemzetierőforrás-minisztérium sajtóosztályát is. Az Operaház nem kívánt reagálni, a minisztérium reakcióját még várjuk.

Kapcsolódó:

>>> Eredménytelen lesz a pályázat? Összeférhetetlenség gyanúja az Operaház igazgatói pályázatát bíráló bizottságban
>>> „Itt félnek az emberek” – Egyre nagyobb az elégedetlenség az Operaházban
>>> Lobbik az Operaház igazgatói pályázata körül?

Címkék

3 hozzászólás

György Borbély 5 éve

A magyar kultúrális élet maga egy nemzet tragédiája.A színházművészetekben ugyanaz a szisztéma,mint a civil életben: Lopni,hazudni,csalni,jogtalanul megszerezni jogokat.Így terhát
nem különlegesség,hogy a Magyar Állami Operaház is már évek hosszú sora óta ebben a cipőben botorkál.A szakaiatlanság,a hozzánemértés,a dfilletantizmus felé hajladozik,lassan máűr a csúcspontját éri el.Ez a rengeteg változás,ahány kormány annyi húsosfazékhoz való közeledés,elsősorban dilletánsok számára.Meg kell állapítanom,hogy ez a legtragikusabb szocializmusra sem volt jellemző.Ami példáúl az orosz Opera és balett Színházakrta jellemző a balett társulatoknál,hogy minden Operabalett és társulat rendszeresen műsoron tart nemzeti baletteket.Magyarországnak is voltak nemzeti balettjei harangozó Gyula,Vashegyi Ernő munkái/Keszkenő,Bihari Nótája,Csárdajelenet stb.Eltüntek.A T.balett igazgatókat ez nem érdekelte.Ami pedig a jelenlegi balett igazgatót az orosz származású senki által nem jegyzettet jelent
azt,hogy ne lehessen külföldi balett igazgató.Ugyanis a külföldi társulatoknál nagyon sokan a művészek közül beszélik az orosz,német,francia,angol nyelvet.Valószínű,hogy ez itt nem áll fent.Amikor én 1967-77 között a bécsi Raimundtheater szólótáncosa,valamint sok programban Rökk marika partnere voltam,ott is idegenek vezették a balett részleget,de mindannyian tudtunk ismertünk több nyelvet.De még az sem lenne baj,ha egy tolmácsot kapna/de nem horribilis nyugati fizetésekért,a társulat meg éhenhal,hanem egy már jelesen ismert orosz személy lenne a szerződésre javasolva.Tudni kell azt,ezt őszintén meg kell mondani,ők a világvezetők.Félelmetes mennyi orosz balettművész vendégszerepel és koreográfus nyugaton,sőt sok balett társulat egységesen hónapokat törtenek nyugaton!!!Tehát lehet külföldit foglalkoztatni,de nem milliókért!A magyar felsővezetés akár művészeti akár civil pályán magának az oroszlánt is a népnek a nagy semmit!lépjenek fel erélyesen az opera művészei.nem kell félni.Sok lúd disznót győz!Odamenni teljes társulattal a miniszterhez,mert ez a kormány ugynazt játsza el mint a többi!
Fel a fejjel opera nagyszerű vévészei.Csak Kitartás!ne félenek
Önökért dobog a szívem,higyje el Franó Tünde művésznő és a tárulatai!
Tisztelettel:Borbély György,rendező,koreográfus

György Borbély 5 éve

Szíves elnézésüket kérem a sok hibás betűk melléütéséértTisztelettel:Borbély György

MIZUM csaknem 5 éve

Tisztelt Borbély György ebben itt nem az ügy volt a fontos, hanem a személy. Kérdeztesse meg Frankó Tünde művésznővel Harangozó Gyulától, hogy az Ő idejében amikor balettigazgató volt az Operaházban
milyen gázsik kerültek kifizetésre általa aláírva, milyen cégen keresztül. Elég lett volna, ha a pályázatához Harangozó Gyula nem Horváth Ádám ellen indított feljelentő leveleit csatolja, hanem azt a KEHI vizsgálati eredményt ami az Ő balettigazgatói „áldásos” ténykedését vizsgálta.