7óra7

Fals Nirvana
7óra7: (4/10)
Közösség: (0/10)

Fals Nirvana

2010. 10. 03. | 7óra7

Lassan kibontakozó, fülledt hangulatú krimi, abszurd pszichothrillerrel vegyítve. Valahogy így lehetne összefoglalni Ingmar Bergman Rítus című drámáját, ami a Radnóti Színház előadásában egy meglehetősen nehezen értelmezhető, változó erősségű feldolgozássá vált, amelyben nem csak a karakterek közötti viszony, de a néző előadáshoz fűzött kapcsolata is meglehetősen esetleges.
A történet szerint egy háromfős színházi társulatot erkölcsi okokból feljelentenek, mert egyik jelenetük – ez a rítus – közszeméremsértő és felháborító. Mi az első bírósági kihallgatásnál csatlakozunk a fejleményekhez, amely innentől nem is annyira magáról az esetről, hanem a három igen furcsa színészről, és a talán még náluk is furább bíróról szól. Furcsaságukat leginkább az abszurd adja, amellyel nem éppen hétköznapi érzelemvilágú, de egyébként egyáltalán nem életidegen karakterek olyan értelmezési tartományba kerülnek, ahol az érzelmi viszonyok nem kusza fonatokká, hanem végtelen egymás mellett elhaladó párhuzamosokká válnak. Az így megjelenített figurák csak önmagukban értelmezhetőek, egymáshoz viszonyítva szinte nem is léteznek, ami azért aggályos, mert rendeltetése szerint (és a szóróanyagból ítélve a rendezői koncepció szerint is) a drámának pont erről kellene szólnia. Minden esetre ez elég nagy munkát ad a nézőnek ahhoz, hogy végig képes legyen figyelni, mindazonáltal az ominózus jelenet balladai homályba vesző részletei folyamatos feszültségben tartják az előadást.
A társulatot egy házaspárból és egy férfiből áll, akik csak együtt képesek kiadni az alkotáshoz szükséges Egészet, és ennek érdekében minden kompromisszumba belemennek, legyen szó eladósodásról, munkamorál-differenciáról, allűrökről, vagy az egy szem nőről, aki jó kommunához illően nem csak férjének tartogatja messzeföldön híres bájait. Persze az alkotás közel sem a paradicsomi állapot szinonimája: Thea (Kováts Adél) egy nimfomán barbibaba, aki már nem tudja elválasztani a játékot a valóságtól, és csak pótlékokat keresve próbálja betömködni hazug életének repedéseit; Hans (Szervét Tibor) a játékba belefáradt, kimért, megfontolt férj, aki talán még szeretni is képes volt valaha; Sebastian (Schneider Zoltán) pedig egy allűrökket magára húzó, labilis idegállapotú sztár, aki semmit nem tud kezdeni sem az élettel, sem az emberekkel. Az őket kihallgató bíró (Bálint András) pedig egy magányos, elgyötört, állatiassá korcsosult vesztes, aki jobb híján a munkája során éli ki lappangó perverzitását.
Az, hogy ezek a karakterek végül is alig kerülnek egymással interakcióba (holott az előadás szerkezete is arra épül, hogy a négy szereplőt különböző kombinációkban látjuk a színpadon) az elsősorban a rendező, Lukáts Andor túlfeszített, merev rendezésének köszönhető. A túlrajzolt karakterekkel Szervét és Kováts még megbirkózik, Schneider viszont nem igen tudja, hogy a szélsőségek között csapongó karakter hogyan lehetne mégis valóságos, Bálint pedig bár többnyire megtalálja az arányokat figurájában, ezt azonban a végén egy mozzanattal (az „Értem!” felkiáltással) sikerül semmissé tenni. Ez azért is elkeserítő, mert egyébként szép ívű előadás lenne a Rítusból, ha magára a „rítusjelenetre”, amelyben valóban tapintható a feszültség a nézőtéren is (mintha egy szellemidézésen lennénk), lett volna valami átütő ötlete a rendezőnek és Morcsányi Géza dramaturgnak, és nem csak egy ilyen felszínes, erőltetett Nirvanát látnánk, ami így teljesen hiteltelenné – sőt: komikussá – válik.
Kilépve a Radnóti kapuján az ember azon töpreng, hogy vajon most valami óriási blöff, vagy valódi dráma zajlott-e le a szeme előtt. Minden valószínűség szerint az utóbbi, de kár, hogy ezt csak tényleg sejteni lehet.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr928004029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.