7óra7

Közös hang
7óra7: (7/10)
Közösség: (8/10)

Közös hang

2011. 04. 05. | 7óra7

Isa Schöier darabja csonka családok gyerekeiről mesél egy hétköznapi történetet. Zsozsó bátyja intézetbe kerül, a fáradt anyának végképp nincs kisebbik gyermekére ideje, aki így gyakorlatilag egyedül kell, hogy szembenézzen egyrészt a szerelem nehézségeivel, másrészt a kommunikációs problémákkal. Ő is a számítógéphez nyúl, az Age of the Rulerhez, amelynek csetszobájában egy szimpatikus zombi képében megismerkedik egy másik zombival, akivel végre lehet beszélni. Mert Valentinnel nem igazán lehet – nem tudja, hogy is áll vele, meg főleg önmagával, bár Valentinnek hasonló problémái vannak. Ráadásul ott van Valentin testvére, a meglehetősen undok Kornélia, aki kicikizi az osztály előtt Zsozsót. Az őszinte beszélgetés tehát csak a zombipajtással jöhet létre – csak mi már a kezdettől tudjuk, hogy az a zombi éppen Kornélia, akinek viszont Zsófihoz hasonlóan fogalma sincs arról, kivel találja meg éppen a vágyott közös hangot.

Rúzs - Pásztor Ádám, Illés Alexa

Mert a vágy mindössze ennyi: beszélni valakivel, aki meghallgat és válaszol. Ilyen pedig nincs nagyon. Zsozsó anyukájának egy fikarcnyi ideje sincs a problémás báty mellett semmire, Valentinnek és Kornéliának pedig csak pótmama jut, az igazi valahol vidéken él, elváltan. Maradt az apa, aki sosincs otthon, így Kornéliának – aki ráadásul dacol a mostohaanyával – egyszerűen tényleg nincs kivel beszélgetnie, Valentin pedig mindössze elvárásokat kap az apától, és egyetlen feladata van: megfelelni ezeknek.

Rúzs - Illés Alexa, Babócsai Réka

Az odafigyelés hiánya veszi körbe a gyerekeket; felnőttek, akik csak a saját szemszögükből nézik az ifjúságot, nem véve észre a _változás igényét_, hogy a felnőttek segítsenek megfogalmazni és feltenni az ő saját kérdéseiket, hogy ne csupán személytelen válaszok legyenek a szájukba rágva. Benedek Judit kiválóan ismeri ezt a helyzetet, és a reális, az elképzelt, a virtuális és a színházi síkokat szépen egymásba forgatva ábrázolja Zsófi történetét. Illés Alexa a. n. Zsófiján a mosoly szándékolt póz, Babócsai Réka a. n. dühös dacot mutat Kornélia szerepében, Pásztor Ádám a. n. pedig önmagát keresi, néha talán többet mutatva gesztusokban, kívülről, kevesebbet belülről. Benkő Nóra a Zsófi anyjaként tehetetlenül fáradt, a trendi pótmamaként pedig energikusan érdektelen. Sipos Imre pedig a szórakoztatóan szakbarbár tesitanár-paródiával a tanári kívülállást reprezentálja jól.

Rúzs - Illés Alexa, Pásztor Ádám, Babócsai Réka

S bár a játék ritmusa egyelőre az előadás első felében lassú, még ismerkedik egymással és saját reakcióival a csapat, a Rúzs kérdésfelvetése nagyon fontos – mert fontos lenne időben észrevenni, hogy a gyerek felnő, hogy magával és a világgal kapcsolatban kérdései vannak, hogy a választott vagy megkapott, de minden esetben felvett szerep (amit a családban, az osztályban, illetve más közösségben betölt a gyerek) ne fájdalmat okozzon, hanem legyen szinkronban azzal, ki is van ott belül. Az ember nem a rúzstól lesz felnőtt, hanem azzal, hogy megismeri önmagát. Ehhez pedig nagy nyitottságra van szükség. A felnőttektől – szülőktől és tanároktól – is. A gyerekek pedig éppen olyanok, amilyenekké a társadalom teszi őket.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr308002661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.