7óra7

Ha válni kell – és ha nem
7óra7: (7/10)
Közösség: (8/10)

Ha válni kell – és ha nem

2011. 09. 06. | Turbuly Lilla

A kamaraelőadásnak fontos eleme, hogy a színpadot középen, a két részre osztott nézőtér között helyezték el, így szó szerint beleláthatunk a szereplők tányérjába (ó, az a polentából készültnek mondott, de tuti, hogy a chipsadó hatálya alá tartozó citromos-mandulás sütemény!). Az egész játéknak van valami olyan jellege, mintha egy befüggönyözni elfelejtett ablakon át belelátnánk mások, nem ránk tartozó, de még az is meglehet, hogy a miénkhez hasonló életébe.

Vacsora négyesben - Szerednyey Béla

Szerednyey Béla nem csak az egyik szereplője az előadásnak, de rendezőként és díszlettervezőként is ő jegyzi. Színész-rendezőtől nem meglepő módon a színészvezetésre, a karakterek és a köztük lévő kapcsolatok pontos kibontására helyezi a hangsúlyt. A Karen-Gabe házaspárból a Danyi Judit alakította asszony amolyan „született feleség”, beszabályozott, mintakövető, a közös vacsorák tökéletes háziasszonya, akinek nem csak a lakása, de a frizurája is mindig rendben van. Ha vannak kételyei a házasságával kapcsolatban – már pedig egyre inkább vannak –, azokat a házasságról alkotott ideálképével szembesítve igyekszik jó mélyre elrejteni, de a fényes máz alól egyre gyakrabban villan ki a keserűség. A Cseke Péter alakította férjjel több a hasonló, mint a különböző vonásuk. Gabe is a normakövető, talán egy kicsit unalmas, de megbízható férjek közé tartozik, nem az a fajta, aki felépít egy homokvárat, de rögtön össze is rombolja – ahogy példálózik egy helyütt. De a színész nem annyira a kimondott mondatok, hanem a gesztusok, pillantások szintjén építi fel Gabe szembesülését a saját házassága korlátaival és értékeivel. Például, ahogy közösen megágyaznak a feleségével, abban benne van az egész kapcsolatuk. Tom és Julie nagyon mások. Julie (Magyar Éva) nem a háziasszonyok gyöngye, nem akar csak feleség lenni, de aztán kiderül, hogy a festészet inkább csak menekülés a számára, mint elhivatottság. Az első felvonás bizonytalan, éppen elhagyott, összetört Julie-jából a másodikban újra önmagára és régi-új szerelmére talált, elégedett és öntudatos nő lesz, ahogy Szerednyey Béla Tomja is nem csak az életkedvét nyeri vissza az új életében, de mintha a negyedórás szünet alatt a darabban emlegetett reggeli kocogásoktól még le is fogyna öt kilót, és ezeket a változásokat mindketten sok apró jellel, gesztussal, meggyőzően hozzák.

Vacsora négyesben - Magyar Éva, Cseke Péter, Danyi Judit

A Vacsora négyesben nem egy világraszóló darab és nem egy világra szóló előadás, de mindkét értelemben megbízható, korrekt, szórakoztató és kicsit még el is gondolkodtató munka. Szerednyey Béla, aki korábban, a Madách Kamarában már játszotta mostani szerepét, azt nyilatkozta, hogy annak idején sokaktól hallotta, hogy az előadás házaspárokat késztetett a házasságról, házasságukról való gondolkodásra. Ezt magam is tapasztaltam, amikor kifelé menet – rossz szokásom szerint – belehallgattam egy beszélgetésbe. A jó ötvenes férj kicsit felháborodottan és nagyon magabiztosan azt mondta a feleségének, hogy „a házasságról nem kell ennyit beszélni, azt csinálni kell”. Azt már sajnos nem hallottam, hogy mit válaszolt a feleség, de már a "kell-e beszélni róla vagy sem?" kérdés is kiindulópont lehet egy beszélgetéshez.

_(Vidor Fesztivál, 2011. szeptember 1.)_

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr68005087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.