7óra7

Ejtőzés a Pokolban
7óra7: (5/10)
Közösség: (0/10)

Ejtőzés a Pokolban

2012. 07. 12. | 7óra7

Szóval nem haltunk meg egyáltalán, és különben is, mi éppen ide jöttünk, egy előadásra, az Isten előszobája címűre, és ennek kettős pozíciónak kellene érinthetővé válnia az első percekben, a később Drummond névre hallgató Czukor Balázs még sört is osztogat a nézőknek, kényelembe helyezendő magukat; a nézőknek ugyanis végig kell néznie négy ember – Drummondon kívül három nő, a fiatal Indira a felesége (Rusznák Adrienn), a középkorú Saskia aki gyereket vár Drummondtól (Járó Zsuzsa) és az idősebb - de még nem öreg - Bordo Indira alkalmazottja – játékát, amely nem is játék, hanem a velük történt események újrajátszása és feldolgozása. Már sokszor játszották ezt, de most Bordo – mondja – úgy érzi, ha befejezik, ő végre elmehet innen, ezért mindenáron el akarja juttatni az eseményeket a legvégéig, a benzines hordókig – Drummond ugyanis bizonyos felgyülemlett szerencsejáték-adósságoknak köszönhetően felgyújtja a saját házát, de végül ott pusztulnak mind a négyen, aminek eredménye, hogy ők itt vannak, mi meg nézzük őket.

Ez a sztori szintjén rendben is van, de igazából azt a közhelyet, hogy az ember az önmagával való őszinte szembenézés során tisztul meg, nem sikerül jól használni, a színház erre való hasznát artikulálni pedig némileg erőltetetten lehet, noha az allúzió nyilvánvaló. Sajnos éppen az előadás mutatja azt, hogy ha ez felületesen sikerül, akkor igazából nem jutunk semerre, éppen ott vagyunk az elején, ahol a végén. Márpedig az Isten előszobája végén semmivel nem vagyunk előrébb, mint az elején, aminek az elsődleges oka az, hogy a szereplők elsősorban a szöveg elmondására és illusztrációjára koncentrálnak, a figurák sem nem eléggé transzparensek, sem nem eléggé konkrétak ahhoz, hogy valamelyik irányba – akár a szappanopera-sztori (szerelmi háromszög), akár a színház-játék-megtisztulás gondolatkör – elinduljunk. Fontos azonban megjegyeznünk, hogy ez nem színészi hiba vagy mulasztás, hanem az előadás leglényege - a produkció hisz abban, hogy ez elég az eredmény megszületéséhez, ám akármilyen korrekt a színészi teljesítmény, nem válik színházi élménnyé az Isten előszobája.

Isten előszobája - Járó Zsuzsa, Czukor Balázs, Rusznák Adrienn, hátul: Fekete Györgyi

Pedig Mattyasovszky Zsolnay Bálint alapvetően színházból fogalmaz, eszköztelenül, egy mini amfiteátrum-szerű, lépcsőzetesen emelkedő folyosókkal körbevett térben (látvány: Kalmár Bence), a színészek mögött az udvar egyébként jó atmoszférát teremt, és a történet epizódjai is könnyen elevenednek meg egy-egy jól kitalált jelzésnek és a perfekt hangkulisszának (Keresztes Gábor munkája) köszönhetően. A mikroszinten jól felépített munka az egész szintjén kap gellert – hiszen nem válik egységessé A Mester és Margarita párhuzam és a szereplők valóságból kapott nevére való reflexió, illetve az Isten előszobájának története. Mintha Sediánszky Nóra dramaturg nem talált volna közös nevezőt az estéhez, amely így tulajdonképpen egy utazás négy ember történetébe, s ehhez nekünk, nézőknek éppen annyi közünk van, mint egy filozófiaprofesszor, egy holland-amerikai szociológus-közgazdász, egy világszerte híres indiai politikus és egy skót arisztokrataszármazék találkozásához Wolanddal és a Mesterrel és egy szerelmi háromszöggel – vagyis kívülállóként figyeljük a történéseket, esélyt adva annak, hátha érdekes lesz.

Isten előszobája - Járó Zsuzsa, Czukor Balázs

Alig több mint egy óra, és ismét az élők sorában találhatjuk magunkat, és azon törjük a fejünket, miért is lehetett volna érdekes a dolog. Mindazonáltal ha a Pokolról csak annyi jut eszünkbe, hogy "érdekes", akkor ott valami bizonyosan nem stimmel. A színház egyszerre a pokol és a menny, ezért tud hatásos lenni. A Pokol tornácának meglátogatását téttelen szemlélődéssel tölteni elvesztegetett lehetőségnek tűnik.

_(Kőszegi Várszínház / Jurisich Miklós Gimnázium, 2012. július 6.)_

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr278002217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.