7óra7

Formakényszerpályán
7óra7: (3/10)
Közösség: (0/10)

Formakényszerpályán

2012. 11. 28. | 7óra7

Ebből a szempontból roppant beszédes már maga a darabválasztás is: Karácsonyi ének. Charles Dickens klasszikusa november 23-i bemutatónak nehezen nevezhető nagy vállalásnak – már ami a december 31-ig tartó műsort illeti, mert a Karácsonyi ének márciusban már minden bizonnyal kevésbé fog jól mutatni a színház esti műsorsávjában. A szórólap szépen kiemeli Scrooge, a mizantróp vénember szerepében Jordán Tamást, így hangsúlyozván a jutalomjáték-ígéretet, ami szépen kivitelezett kockázatkerülésnek tűnik – Jordán ugyanis minden fizikai és művészi attribútumában predesztinált Scrooge megformálására.

Úgy tűnik, a Pinceszínház továbbra is tisztes polgári kamaraszínház marad. Vagy mégsem?

A mintegy prológusként elhangzó Csendes éj önmagában, a színpadon sajnos igen giccsesnek tűnik, pláne, hogy a gyerekek, a gyereknek beállított kamaszok és a meghitt felnőttek nem túl eredeti meghatásdramaturgia alapján a takarásból előszivárogva éneklik el face-to-face a közönséggel, jelezve, hogy itt és most, ha törik, ha szakad, szép és megható mese fog következni. Ám - és itt jön az, ami miatt legalább néhány percig abban lehet reménykedni, hogy az előadásnak igénye lesz túlmutatni ezen az ígéreten - Horgas Péter ütött-kopott limlomokból összetákolt díszlete annyira nem illik egy naiv történet illusztrálásához, hogy azt gondolná az ember, ezt nem lehet reflektálatlan hagyni.

De lehet.

Karácsonyi ének - Babicsek Bernát, Jordán Tamás

Karácsonyi ének - Ambrus Asma, Jordán Tamás Egyébként is úgy néz ki az előadás, mintha a sok felmerülő színházesztétikai hatás közül nem tudná eldönteni, hogy melyiknek is adja be a derekát. Egyedül abban tűnik többé-kevésbé elhivatottnak, hogy formailag mainak kell lenni, és ehhez elengedhetetlen a posztmodern eklektika. Ennek jegyében készülhetett a díszlet a misztikus fényekkel, ami a kortárs román/orosz színházi hagyományokból táplálkozik, a maga különös vonzalmával a fekete színhez és a füsthöz, de látunk fel-fel bukkanó példát a posztmodern narrációra, amikor a történet egy-egy kijelölt pontjain a szereplők kilépve a szerepükből hirtelen mesélővé válnak, miközben a klasszikus színház Jordán Tamással hangsúlyosan és permanensen jelen van a színpadon, de a független társulatok formakereső igénye is fellép a zenés-szórakoztató színházi elemek felbukkanása mellett. És mégis, a leghangsúlyosabb a vidéki művházak társasköreinek cseppet sem lebecsülendő, de mégis más kvalitásokat hordozó esztétikája marad, amely főleg a csinálmányos érzelemimitációban és -illusztrációban érhető tetten.

Ennyi operettes "jól érzem magam"-sikkantást, szépelgő családiidill-ölelést, pillantást és hangsúlyt tényleg ritkán látni ilyen térben és ilyen sűrűn, ám mindezt sok kedvvel és elszántsággal teszik a játszók, úgy Juhász Réka a feleségek szerepében, mint Babicsek Bernát, aki sok férfiszerepben feltűnik, és Ambrus Asma, akinek a jó szellemek alakjaiban kellene Scrooge-ot végigvinnie a filantrópiához vezető úton, ám misztikus lényként nem is igen tud már eleve létezni sem egy mesétlenségbe fulladó mesében. Soós Péter rendezéséből ugyanis ez hiányzik a legjobban: a mese. A mesélés. Hogy mit jelent a karácsony, és hogy mit szeretne Scrooge tanösvényén keresztül elmesélni nekünk. Enélkül a Karácsonyi ének nem működik, nem is működhet.

Karácsonyi ének - középen: Jordán Tamás

Ellenben Jordán Tamás, a technika és az illusztráció többé-kevésbé működik, ami azonban nem elégséges a színházhoz. És mindehhez hogy jön a végén a stroboszkópra felépített jelenetsor? Voltaképpen sehogy, csak jól jelzi a formakényszer győzelmét a tartalmi szegénységen. Mindebből nemigen rajzolódik ki, hogy milyen is lesz a Pinceszínház most kezdődő időszaka. Legalábbis érdemes ezt remélni.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr238005535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.