7óra7

Demokratikus próbák, demokratikus témák – Az Athéni Timont mutatja be a KoMa

Demokratikus próbák, demokratikus témák – Az Athéni Timont mutatja be a KoMa

2013. 07. 06. | 7óra7

A KoMa Társulat idei évadját a demokrácia témaköre mentén szervezi. Azokra a kérdésekre keresik a választ, hogy például mit jelent egy közösség részének lenni, milyen mértékben kell felelősséget vállalnia egy közösségnek az azt alkotó egyénekért.

Az Athéni Timont illetően mind a darabnak, mind a fordításnak, mind pedig a megvalósításnak akadnak buktatói. A dráma utolsó magyar fordítását Szabó Lőrinc készítette el 1935-ben, az ötvenes években pedig még egyszer átdolgozta szövegét, de ez nem változtat azon, hogy nyelvezete, szóhasználata a mai fülnek néhol eléggé idegen. Shakespeare filozofikus monológjait, hosszú sorokon át tartó költői képeit még olvasva sem mindig könnyű megérteni, nemhogy az előadást hallgatva befogadni. A KoMa Fekete Ádám dramaturgot kérte fel a szöveg átdolgozására, aki meghúzta és sok helyen „felújította” a darabot, hogy ezzel világosabbá és frissebbé tegye.

A próbákon folyik a kísérletezés a szöveggel. Eleinte gyorsabb, pergősebb dialógusok váltakoznak, később megszaporodnak a monológok, amelyek általában mind Timonhoz kötődnek. Az előadás szövegében szinte minden a főszereplőre irányul: a párbeszédekből azt tudhatjuk meg, hogy a közösség milyennek látja őt kívülről, monológjai által pedig lélekállapotának és gondolkodásának változásait kísérhetjük nyomon. Timon eleinte mindenkinek ad, mindenkin segíteni próbál, mikor azonban bajba kerül és a közösség nem segít rajta, véglegesen kiábrándul az emberiségből.

A színpadra állításhoz az alkotók az egyik legnehezebb színházi formát választották: a játékérben nem lesznek sem díszletek, sem jelmezek. Ebből következően minden figyelem a szövegre, a színészi játékra, a színészek hangjára, testére, mozdulataira, térben elfoglalt pozíciójukra fog irányulni. Nekik pedig nem lesznek a kezükben eszközök, minden karaktert saját magukból kell felépíteniük. Óriási szerepet kapnak tehát a gesztusok, az arcmimika, illetve a hangsúlyos, vagy hangsúlytalan szavak és mondatok.

Jaskó Bálint és Mohai Tamás több szerepet játszanak az előadásban: ők formálják majd meg a szenátorokat, művészeket, urakat, szolgákat és kurvákat. Mivel nem lesznek jelmezek és kellékek, rájuk hárul az a feladat, hogy a különböző karakterek mindegyikét egyénítsék valamilyen módon. Természetesen a Timont játszó Zrinyi Gál Vincének sem lesz könnyebb dolga, ugyanis neki egy tökéletesen végletes személyiség két szögesen ellentétes arcát kell megrajzolnia. Timon az előadás elején még hófehér, a végére viszont koromfeketévé sötétül.

Viczei Zsolt és Zrínyi Gál Vince az Athéni Timon próbáján

A próbák demokratikusan működnek. Mindenki "bedobja a közösbe" a saját ötleteit, gondolatait, amit a többiek általában megfontolnak és kísérleteznek is vele. Mondhatni, minden színész valamelyest rendezi is az előadást. De nem csak a próbák demokratikusak, az előadásban a néző-játszó viszony is az egyenlőségen alapul. Egy négyzetes elrendezésű tér oldalain fognak ülni a nézők és közöttük elszórtan egy-egy széken a szereplők, így meg van az esély rá, hogy a nézők szereplővé, a szereplők pedig nézővé váljanak.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr277999885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.