A szerda esti bemutató előtt a rendező az MTI-nek elmondta: az előadás parafrázis Samuel Beckett világára, hiszen a szöveg a nagy drámaíró több darabjából van összevágva.
A rendező szerint az előadás a reményről szól, arról, hogy az emberiség eljutott egy pontra, amelyet ha felismer, meg kell változnia. A rendező szerint ezt a változást a világban tapasztalható erkölcsi válságnak kellene kiváltania.
A darabban két figura, egy férfi és egy nő egy nagy katasztrófa után élnek, és megjelennek a szellemek a túlvilágról. A buto stílusa áll legközelebb ahhoz, hogy ez a szellemi világ megjelenjen az előadásban - mondta a rendező. Rámutatott, hogy az előadás végkicsengése pozitív, hiszen az előadásban megjelenő férfi és nő alakján keresztül az az üzenet fogalmazódik meg, hogy mindig van lehetőség a történelem újrakezdésére.
Bicskei szerint a színház felelőssége óriásira nőtt amiatt, hogy erkölcsi válságban van a világ, hiszen a színház közvetlenül kommunikál az emberekkel. Szerinte ma olyan előadásokat kell készíteni, amelyek pozitív üzenetet közvetítenek, biztatást és reményt adnak az embereknek. Hozzátette: az Utolsó pillanatban a szereplők kétségbeesésükben olyan pontig jutnak, amelyen túl kell vinni őket, reménnyel kell megtölteni őket, és ezt meg is teszi az előadás.
A rendező munkáját Bicskei Zsuzsa segítette, aki jó ismerője a buto táncművészetnek. A rendező munkatársa az MTI-nek elmondta: az 1950-es évek elején Tacuni Hidzsikata által megteremtett japán kortárs táncformának van néhány vonása, amelyek nagyszerűen használhatók a színjátszásban. Ő ezt személyesen Akadzsi Maro Dairakudakan nevű színházában sajátította el, ahol nemcsak a táncot, hanem a színészetet is művelik.
Az Utolsó pillanatban a szavakkal ki nem fejezhető érzelmek, indulatok jelennek meg mozgásban és gesztusokban, a buto pedig alkalmazott stílusként van jelen, és nem öncélúan - mondta Bicskei Zsuzsa, aki szerint ez a táncforma nagyon sokat ad hozzá a szokványos színészetünkhöz finomságával, intenzitásával és precizitásával.
Rámutatott: nagyszerű kihívás volt mindenki számára, hogy a színészek látszólag egyszerű mozgásokat intenzitással töltsenek meg, és mögöttes értelmeket hozzanak felszínre szavakkal elmondhatatlan dolgokról, hiszen a buto formai világa és technikája más, mint az európai kortárs táncoké.
Az előadás díszlet- és jelmeztervezője Ondraschek Péter, fellépnek Tamás Boglár, Mosu Norbert-László, Máthé Annamária, Kolozsi Borsos Gábor, Bartha Boróka, Boros Mária, Vajda Gyöngyvér és Mihály Alpár Szilárd.