7óra7

Kivi – ifjúsági előadás a közösség erejéről a Budapest Bábszínházban

Kivi – ifjúsági előadás a közösség erejéről a Budapest Bábszínházban

2013. 07. 06. | 7óra7

Spiegl Anna Daniel Danis kanadai francia író egy embertelen világba vezet be minket Kivi és Licsi párhuzamos monológjain keresztül. Az ő szerelmi történetük bontakozik ki egy nagyon személyes, költői, ugyanakkor durván egyszerű, hétköznapi nyelvezeten. Kivi című előadásával Danis – amit saját rendezésében, társulatával mutatott be – bejárta Európát és Kanadát, és számos színházi és irodalmi díjat nyert el. Németországban 2008-ban a Kivi megkapta a legjobb ifjúsági dráma díját.

Az 1962-es születésű Danis az egyik legfontosabb francia nyelvű kortárs színpadi szerző. Színházi tanulmányait követően producerként és színészként kezdett dolgozni, majd drámaíróként és látványtervezőként ért el komoly sikereket. Már 1993-ban írt első darabjával Kanadában és Franciaországban is több fontos díjat nyert el. Drámáit e két országon kívül Skóciában, Írországban, Belgiumban, Olaszországban, Németországban és Mexikóban is bemutatták. 2006-ban alapította meg saját társulatát. Az együttes, amelynek laboratóriumszerű műhelyében születnek a darabok és az előadások, a színház, a film és a képzőművészet közötti határok lebontásán kísérletezik, azzal a céllal, hogy a szó és a kép szépségét álomszerű, ugyanakkor új, innovatív módon tárja a nézők elé.

Daniel Danis egy interjúban így nyilatkozott: „Bár szereplőim sorsa tragikus, hatalmas bennük az élni vágyás.” A történetet egy újságfotó inspirálta, amely román börtönben fogva tartott gyerekeket ábrázolt.

A rendező, Gáspár Ildikó a darabbal a kortárs művekre fókuszáló mühlheimi Theater der Welt fesztiválhoz kapcsolódó workshop keretében találkozott, ahol élénk vita alakult ki a résztvevő dramaturgok, rendezők és más színházi szakemberek közt arról, hogyan lehet előadni a megszokott eszközöktől való elszakadást igénylő, teljes egészében párhuzamos monológokra, narrációra épülő drámát. Az addigi bemutatók között akadt olyan, amely filmes megoldásokat alkalmazott: Danis például a maga rendezte előadásban infrakamerákat használt, amelyek révén a szereplők arcát láthatták a nézők kivetítve, szociofotókkal illusztrálva. Bábelőadás is készült már a Kiviből, ebben egy asztalon Barbie babák fejeivel és különböző szeméthez hasonló kellékkel játszottak a szereplők.
Az előadás formai megvalósításához a zene, a Fonográf együttes Ha felépül végül a házunk című dala adott inspirációt (a dal szövege itt olvasható és vált a Tarr Béla 1979-es Családi tűzfészek című filmjében is felhasznált dal az előadás muzikális díszletévé, fő strukturális alkotóelemévé. A rendező elmondása szerint abban is biztos volt, hogy élő gyümölcsöket, zöldségeket akar használni az előadásban, de a preparált, paravánként is használható óriási kukától és a reklámemberszerű, hatalmas zöldség- és gyümölcsjelmeztől elég hamar eljutott oda, hogy az ilyen típusú ötletek erősen behatárolnák a játékot, és nem tudna elég szabad lenni a játék. A Kálmán Eszter látványtervezővel folytatott beszélgetések vitték afelé, hogy egy építkezés helyszíne legyen a tér, hiszen a zenében a ház is felépül az előadás végére. A kempingsátor konkrétságától vezetett az út a végső, rendkívül egyszerű, ugyanakkor sokféle asszociációt keltő díszletelemig, az asztalig és a minden háztartásban fellelhető konyharuháig, asztalterítőig, késig, kosarakig.

Fonográf - Ha felépül végül a házunk

Az eladásban fontos szerepet játszik egy looper nevű „hangszer”, egy olyan technikai eszköz, ami arra alkalmas, hogy hangot rögzítsen, és ezeket a különböző felvételeket valós időben egymásra játssza – ily módon minden egyes Kivi-előadás egyszeri és megismételhetetlen –, és ahogy ezek egymásra épülnek, úgy épül a történet és a történetbeli ház is.

„Bábszínészeket akartam választani, mert úgy gondoltam, hogy a tárgyakhoz ők tudnak úgy hozzányúlni, ők tudnak velük úgy játszani, hogy azok valóban életre keljenek” – fogalmazott a rendező, aki a darab kapcsán két fiatal művészben gondolkodott. Közülük Bercsényi Péter, Budapest Bábszínház tagja, Spiegl Anna pedig a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős bábszínész szakos hallgatója, aki több független produkció (Gardénia A hideg gyermek mellett a Budapest Bábszínház előadásaiban is (Hajnali csillag peremén Semmi jelentős szerepeket játszik. Gáspár Ildikó szerint a két színészben megtalálható egyfajta ősi bohócság, és felszabadultan tudnak egymással játszani, Anna drámai ereje pedig kiegészíti a Péterben rejlő finom lírát.

Bercsényi Pétert először meglepte a darab témája, második olvasásra, amikor mint egy filmforgatókönyvet olvasta a szöveget, és a rendezővel való beszélgetést követően megerősödött benne, hogy a Kivi nem csupán vagy nem elsősorban a hajléktalanság problémáját dolgozza fel, hanem sokkal inkább a közösség erejéről szól. Spiegl Anna a looper kapcsán felidézte, hogy az eszköz nem kis kihívás elé állította őket, hiszen a szöveg és a különböző akciók mellett azt is meg kellett jegyezni, hogy az egyes effekteket hogyan vették fel egymásra, a trackek hogyan követik egymást; ez a technika azonban felkeltette a fiatal színésznő érdeklődését. Bercsényi Péter szerint a looper alkalmazási lehetőségeivel, azzal, ahogyan a hanghatásokból felépül a tér, ahogyan az egymásra rétegzett effektekből megképződik egy uszoda vagy egy tűzijáték, létrejöhet a színházi varázslat.

Kivi - Spiegl Anna, Bercsényi Péter

A Kivit nem csupán Gáspár Ildikó tekinti kísérleti ügynek, hanem a Budapest Bábszínház igazgatója, Meczner János is, a Budapest Bábszínház ugyanis a 2012/2013-as évadban olyan ifjúsági előadásokkal bővíti repertoárját, amelyek a felső tagozatos és gimnazista korosztályt foglalkoztató, a felnőttek számára gyakran kényelmetlen kérdéseket járják körbe. Az igazgatót a darab izgalmas szépsége és a Gáspár Ildikó rendezte, Örkény színházi Két néni, ha megindul világa mellett a színészválasztás győzte meg: Meczner szerint – aki a 2008-ban végzett Bercsényi és a 2013-ban diplomázó Spiegl osztályfőnökeként közelről ismeri képességeiket – a két bábos azonos színészi nyelvet beszél. „Megfelelően őrült előadás lesz” – jelezte előre, és azt sem titkolta, hogy tisztában van azzal, a téma miatt a Kivi sok vitát fog kiváltani.

A FÜGE partnerségének köszönhetően a Kivi osztálytermi darabnak készül, azaz a bábszínházi előadásokon kívül tantermekben, középiskolai osztályoknak is játszani fogják. Mivel az iskolai osztály szintén fiatalok közössége, saját törvényekkel, nevekkel, történetekkel és titkokkal, az alkotói szánék szerint ez a közeg teszi igazán lehetővé, hogy a darab életre keljen. A cél az, hogy a nézők és a játszók között valódi kommunikáció jöjjön létre, az előadást követő foglalkozás pedig szerves részévé váljon a produkciónak. Ebben Neudold Júlia kap tevékeny szerepet, aki már a próbafolyamatba is bekapcsolódott. „A Kivi egy félig-meddig fiktív történet, amelyben a hangsúly a barátságon, a szolidaritáson, a szereteten, a közösség összetartó erején van, és ami nagyon fontos még, illetve a fantázia és az álmok fontosságáról, ami kiemeli őket a kegyetlen világból” – összegezte a színházpedagógus azokat a fő irányokat, amelyek mentén haladhatnak az előadásokat követő beszélgetések a színházban és az osztálytermekben.

>>> Kivi - színlap, szereposztás, jegyvásárlás

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr457999039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.