7óra7

Pezsgő hepaj nemzeti nagyjaink között - Költészet és zene

Pezsgő hepaj nemzeti nagyjaink között - Költészet és zene

2013. 07. 06. | 7óra7

A popipar ugyanis megáll ott, hogy vagy a) nagy fénnyel és hanggal kísért showműsorral eléri, hogy senki ne figyeljen az előadóra, vagy b) az előadóval mélységes mélyen átérezteti a szám mélyenszántó érzelmeit, vagy c) mindkettő, és igazából az egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál, ugyanis a végtermék többnyire olcsó. Ugyanakkor úgy tűnik, van egy olyan út is, amelyikben az előadó megérti az interpretálni vágyott szöveget, ahhoz nem rest színpadi elemeket hozzárendelni, sőt, még arra sem sajnálja az energiát, hogy ne meg-, hanem eljátssza a dalokat, azokat a dalokat, amit egy zeneszerző az adott előadó személyiségét, az irodalmi alapanyagot és annak értelmezését is szem előtt tartva írt meg. Persze igazságtalan dolog volna összehasonlítani egy pop-rock koncertet egy sanzonokkal megtámogatott verses esttel, de a minőségre való törekvés nem műfaj kérdése. Minőségből pedig nincs hiány. Szórakoztatóipari minőségből sem.

Bagó Gizella, Tasnádi Bence, Huzella Júlia, Rétfalvi Tamás

Mert - ahogyan Bagó Gizella tanszékvezető tanár, a műsor házigazdája is mondja –, a hallgatók az első és másodévben még többnyire drámaibb verseket választanak maguknak, de aztán jellemzően áttérnek a játékosabb versekre, és bár jól szólnak a drámai dallamok is, igazából a könnyed műfaj viszi a prímet itt is – persze Szép Ernő, Petri György, Weöres Sándor vagy Lackfi János máshogy szórakoztat, mint… és itt elég méltatlan lenne a felsorolás. A program az utóbbi néhány év dalversenyeinek és egyéb, az egyetem falain belül zajlott megmérettetéseknek az eredményei, amelyek először kerültek ki a szélesebb nyilvánosság elé az egyetemi zárványból. (Már amennyire szélesebb ez a nyilvánosság - a jelenlévők igen magas százaléka szakmabeli, drukker, családtag.) Bagó Gizella egyébként remekül vezeti fel a számokat, csak kissé siet a felkonfokkal, pedig csak örülnénk, ha a maradék eszébe jutó történetet - érezhetően vannak - is elmesélné a publikumnak: történetei jók, a hangvétele nyugodt, az orgánuma pedig bársonyos és tiszta - olyan ember ő, akit egyszerűen jó hallgatni, és igazán kalauzunk tud lenni ezen a vidám nyárias délelőttön.

Hogy mire jó egy ilyen esemény? Mondjuk arra, hogy megtudjuk: Huzella Júlia úgy tud sanzonosított Szép Ernőt előadni, hogy ha valaki azt hinné esetleg, a kabaréműsorok kupléinak ideje lejárt, nagyon gyorsan elkezdi újragondolni ezt az egészet. Vagy hogy Nagy Dániel Viktor remek karikatúrákat tud dalai mellé a színpadra tenni: úgy latin dzsigolóét, mint nagyratörő kisgyerekét. Tényleg a teljesség igénye nélkül: Kurta Niké és Balogh Máté kettős játéka a férfi és női sztereotípiákról (Weöres: Két nem) kedves és szerethető, Rétfalvi Tamás minden fellépése a náthás kisfiútól a pörgő (és egyre pörgőbb) nyelvű sanzonénekesig _színház_, Ágoston Péter hangulatos gegekkel, Tasnádi Bence milliméterpontos skiccekkel, Vidnyánszky Attila pedig - aki Weöres Sándor Majomországával fokozatosan válik eggyé - teljes metamorfózissal operál.

Balog Máté és Kurta Niké, Vidnyánszky Attila, Dankó István

Itt mindenki téttel játszik, és ez minden pillanatban érezhető. Minden dal külön karaktert kíván, és bizony a dalban nem az előadói individuumok hirdetik önnön nagyságukat, hanem fordítva: alázatosan a karakterek mögé bújva, azokon keresztül szólalnak meg a dalok. De akárhogy is, nehéz nem észrevenni, hogy a már végzett hallgatók a Nemzetiből, a Katonából, a Radnótiból vagy Debrecenből visszajőve már sokkal kevésbé dolgoznak karakterből, sokkal inkább őket, a színészt látjuk a színpadon, és ezzel együtt megjelenik a hideg profizmus egy barátságos változata, amivel természetesen kapnak pluszt is a produkciók - de valami mégis elvész belőlük.

A zenéről általában elmondható, hogy minden alkalommal a szimbiózisra törekszik, ismeri és jól használja a műfaji kliséket, amit hozzá tud illeszteni az előadókhoz és az előadáshoz. A zene teljes értékű partner, olyannyira, hogy a már említett Kurta Niké-Balogh Máté páros igazi duetté válik: játszanak, élnek, pulzálnak, mesélnek, és ezt külön-külön nem tudnák ilyen jól csinálni.

Zoltán Áron, Tasnádi Bence, Huzella Júlia, Tompos Kátya, Kurta Niké

Ha van örömzenélés, akkor ez valami örömhepaj volt, amihez viszonylag ritkán szokott nívó párosulni, de ez az a kivétel, amelyik erősíti a szabályt. Ha pedig valami ilyesmivel lennének traktálva a tizenéves fiúk-lányok, mondjuk a „rendhagyó irodalomóra – néhány perc versek közt” helyett mondjuk: „Így csajoztak nemzeti nagyjaink, avagy felzabálja-e a nő a férfit?” címmel, akkor talán könnyen továbbpezseghetne az, ami itt felpezsdül(t). És talán sokkal kevesebben gondolnák azt a végtelen butaságot, hogy a könnyű műfaj úgy rossz, ahogy van.

_Régi Zeneakadémia, Budapest, 2012. április 29._

p{font-size:11px}. A koncerten Babits Mihály, Weöres Sándor, Giovanni Pascoli, Paul Verlaine, Petri György, Karinthy Frigyes, Bereményi Géza, Dante Alighieri, Garcia Lorca, Ady Endre, Lackfi János, Szép Ernő, Szu Tung Po, Tasnádi István, Varró Dániel és Ladányi Mihály versei hangzottak el. Előadók: Huzella Júlia V. e.h.., Rétfalvi Tamás V. e.h., Tasnádi Bence V. e.h., Ficza István V. e.h., Nagy Dániel Viktor IV. e.h., Ágoston Péter IV. e.h., Kurta Niké III. e.h., Kerkay Rita III. e.h., Viktor Balázs III. e.h., Zoltán Áron II. e.h., Vidnyánszky Attila II. e.h., valamint Gulyás Balázs, Tompos Kátya, Molnár Gyöngyi, Bakos-Kiss Gábor, Adorjáni Bálint, Dankó István, Földi Ádám. Zeneszerzők: Bella Máté, DLA I., Solti Árpád DLA I., Horváth Bálint DLA III., Tornyai Péter MA II., Balogh Máté Gergely III. e.h., Emszt András III. e.h., Podráczky Ákos, III. eh., Bencsik Marcell II. e.h., Pintér Bence II. e.h., Bakk Dávid László I. e.h., Kovács Adrián I. e.h., Mátyássy Szabolcs I. e.h., Lustyik Ákos I. e.h., Zámbó Jonathán I. e.h., valamint Nyitrai László, Szalai András, Wettl Mátyás. Közreműködött: Termes Rita, az SZFE tanársegédje és az LFZE művésztanára, Solti Árpád, Balogh Máté, Kovács Adrián, Mátyássy Szabolcs, Lustyik Ákos, Zámbó Jonathán (zongora), valamint Bakk Dávid László (gitár). Zeneszerző konzulens: Fekete Gyula egyetemi docens. A koncertet összeállította és vezette: Bagó Gizella tanszékvezető, egyetemi tanár

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr458000711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása