A villany- és gázszámlát eddig be tudták fizetni, nincs az egyetemnek adóssága, de mostantól már a közüzemi számlák fizetése is problémát okoz – fejtette ki Ascher Tamás. Elmondta: a minisztérium 22 millió forinttal tartozik az egyetemnek tavalyról. Fejlesztésre az idei támogatás nem ad lehetőséget. A művészeti képzés eszközigényes, ám az egyetem elavult infrastruktúrával bír, ezt mindenképpen fejleszteni kellene.
Nehéz körülmények között a magyar művészeti egyetemek
Egy művészeti egyetem produkciókat termel, ezekre korábban mindig pályázatokat adtak be, de ezek a lehetőségek lecsökkentek. A Filmalap 30 millióval támogatta a filmrendezők vizsgafilmjének elkészítését, de ezzel az összeggel nem lehet számolni, vagyis nem oldja meg a forráshiány problémáját. A Színház- és Filmművészeti Egyetem állami finanszírozása az elmúlt 3 évben 400 millió forinttal csökkent, az 550 milliós állami támogatást 200 millióval egészíti ki saját tevékenységével – költségtérítéses képzések meghirdetésével – az intézmény. A minőségi oktatás ebben a helyzetben megoldhatatlan – mondta Ascher Tamás, aki hozzátette: a minisztérium részéről folyamatosan tapasztalja a segítő szándékot, de valójában nem történik semmi.
Egyes munkakörök feladatainak ellátását önkéntesek bevonásával kell megoldaniuk. A rektor örömét fejezte ki, hogy sokan ajánlják fel segítségüket, de az alapvető problémákat ez is csak részlegesen enyhíti. A forráshiányra tekintettel az idősebb tanárok számlára dolgoznak, hogy ne kelljen járulékot fizetni utánuk, két éve szénszünetet vezettek be. "Újabb spórolási lehetőség nagyon kevés van már" – fogalmazott Ascher. A tavalyelőtti összeggel működőképes lehetne az egyetem, normális szinten tarthatóak lennének a bérek. A rektor szerint egyértelműen a minőségi képzés rovására megy a spórolás.
A struktúra tovább javítható, átfogó reform is lehetséges – fogalmazott Ascher. Az öt művészeti egyetem rektorát a miniszter februárban fogadta, fejlesztő anyag beadását kérte ahhoz, hogy segíteni tudjon. Az egymást váltó felsőoktatási államtitkárok is vártak javaslatokat. Ezeket az intézmények elkészítették és beadták. Több tervezet elkészült, de a beküldött anyagokra a minisztérium nem reagál. "Magyarország jobban teljesít, de az Emberi Erőforrások Minisztériumának nem jut elég" – mondta Ascher, aki szerint az új tanév megindítása jelentős kockázatokat jelent a teljes felsőoktatás területén. Hozzátette: az új tanévvel kapcsolatos szabályozás is bizonytalan.