7óra7

Frenák Pál InTimE című előadása az Átriumban

Frenák Pál InTimE című előadása az Átriumban

2013. 07. 07. | 7óra7

InTimE A Frenák Pál Társulat művészei május végén a franciaországi Gisors-ban táncolják a Twins című előadást, majd hazaérkezve birtokba veszik az Átrium Film-Színházat, hiszen a társulat emblematikus előadása az InTimE újra Budapesten látható, méghozzá első ízben a különleges budai helyszínen, az Átrium vörös falai között – ez alkalommal Jónás Zsuzsa Harangozó Gyula-díjas táncművésszel kiegészülve.

A Lábán-díjra jelölt előadásokról szól az első nyári hónap, hiszen évekkel ezelőtt a Lábán-kuratórium az InTimE-ot is jelölte az év legjobb táncelőadásának járó kitüntető címre, a legutóbbi Lábán-nominált produkció, a Hymen pedig a lengyel Zawirowania Dance Theatre Festival vendégeként utazik majd Varsóba júniusban és ezzel az előadással a társulat megkezdi nyári fesztiválszerepléseinek sorát. A hazai közönség augusztusban találkozhat majd újra a Hymen áttetsző medencéjével és hófehér esküvői ruháival, méghozzá a Szentendrei Teátrum és Nyár programjában, augusztus 16-án.

InTimE

Vörös rózsákkal teleszórt tiszta fehér tánctér és koromfekete falak. Ebben a térben találkoznak, fonódnak össze vagy épp taszítják el egymást a kapcsolatok hálójába gabalyodott, botladozó, csábító, vágyakozó és vergődő figurák. Az emblematikus vörös kanapé mellett, körül, mögött.

InTimE

„Ezerarcú himnusz a testi szerelemről és az érzékek tobzódásáról; az érzékiség minden kétes tetszelgéstől és közönségességtől mentes megjelenítésének szép példája.” (Raphaël de Gubernatis, nouvelobs.com)

„Van egy generáció, akinek még nem késő. Akik már benne vannak, de még kiléphetnek. Akik bár vergődnek, van esélyük, hogy ezt ne életük végéig tegyék. Akik már öltönyt húzhatnak, de még csak hazudják a sikert, és akik nem húznak öltönyt, de nem tudják miért nem képesek rá. Akik testükkel teszik fel a kérdéseket, és nem értik, hogy a másik testtől miért nem jön azokra kielégítő válasz. Frenák Pál koreográfiája az ösztönök által tévútra vezetett, életnek nevezett katyvaszból mutat fel keserédes, de lebilincselő vizualitással megtervezett képeket, melyek szép lassan összemosódnak, és komplett képet alkotnak egy végzetesen megtévesztett, de még nem elveszett generációról. A montázsszerűen megelevenedő történet a magányból indul, a társas magányban folytatódik, majd az intimitás magányában teljesedik ki, hogy aztán az utolsó képkockán a lelket, a vakító pompa mögé bújtatva, végképp elzárják egy sötét zugba, valahol legbelül, hogy az soha ne emlékezzen arra, hogy valaha is egyedül volt, hogy tulajdonképpen ő még most is teljesen egyedül van.” – írtuk az előadásról

Frenák Pál InTimE című koreográfiáját 2008 decemberében láthatta először a közönség és a bemutató óta eltelt négy évben a produkció meghódította a hazai és a nemzetközi táncszcénát egyaránt. A 2009-ben az év legkiemelkedőbb táncelőadásának járó Lábán-díjra jelölt előadás a premier óta járt már többek között Franciaországban, Olaszországban, Romániában, Szlovákiában, Lengyelországban, Dániában, Litvániában illetve Belgiumban is. A darab 2012 tavaszától új szereposztásban látható: a produkció a Cirque du Soleil kötelékében is dolgozó táncossal, Feicht Zoltánnal és a fiatal tehetséggel, Vasas Erikával egészült ki.

|{background:#ddd; font-size:11px; padding: 5px 10px}. Frenák Pál 1957-ben született Budapesten. Gyermekkora meghatározó mozzanata, hogy szülei siketek és nagyothallók voltak, így első elsajátított kifejező eszköze a jelnyelv lett, ami különleges fogékonyságot fejlesztett ki benne az arcjáték és a gesztusok, az emberi testtel kifejezhető tartalmak iránt. Frenák útkeresésének első állomása Párizs, ahová az 1980-as évek derekán távozott. Itt a klasszikus balett több illusztris személyiségével dolgozott, valamint Cunningham, illetve Limón tánctechnikát tanult. Francia feleségének, Catherine Frenák építésznek köszönhetően betekintést nyert a kortárs művészetek világába, és megismerte a rendhagyó forma- és térhasználatot. Pier Paolo Pasolini olasz rendező filmjei, Francis Bacon munkái, Gilles Deleuze francia filozófus írásai nagy hatást gyakoroltak későbbi alkotásaira. 1999-ben a már tízéves múltra visszatekintő Compagnie Pal Frenakot fiatal magyar táncosokkal kibővítve párizsi és budapesti székhellyel működő magyar-francia társulattá alakította, mely egyedülálló táncnyelvet hozott létre. Ennek fontos jellemzője a mimika, a jelnyelv és a test mozgásának integrált használata csakúgy, mint társműfajok (cirkusz, színház, divatbemutató, kortárs zene) beemelése az alkotásokba. Frenák Pál a hazai táncéletben radikálisan új stílust hozott a maga dinamikus mozgásvilágával, újfajta érzékenységével, a verbális üzeneteken túlmutató kifejezési formáival. Innovatív tér- és testhasználata meghatározó hatással volt a hazai kortárs tánc fejlődésére. Koreográfusi, alkotó munkája mellett rendszeresen ad szakmai workshopokat, a társulattal beavató előadásokat tart középiskolások részére, közönségtalálkozókon és szakmai beszélgetéseken vesz részt, nagy hangsúlyt helyezve a más művészeti ágakkal és a közönséggel fenntartott folyamatos párbeszédre. A legismertebb európai kortárs zeneszerzőkkel dolgozik együtt. Koreográfiáihoz a zenét komponált többek között Kurtág György, Patrick Schneider, Francois Donato, Fred Bigot és Fabrice Planquette is. |

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr547998361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása