7óra7

Magyar Operaénekesek Egyesülete: Az ámítás és az Operaház zuhanórepülése folytatódik

Magyar Operaénekesek Egyesülete: Az ámítás és az Operaház zuhanórepülése folytatódik

2013. 07. 07. | 7óra7

Magyar Állami Operaház A 7óra7 számára eljuttatott levelet alább közöljük:

A Magyar Hírlapban megjelent riport Ókovács Szilveszterrel, ismét fontos kérdéseket vet fel a magyar operajátszás jelenével, de leginkább a jövőjével kapcsolatban. Az Erkel Színház jövőjéről érdemben majd csak akkor lehet beszélni, ha a napi működés szintjén megnyitották és a valóban szükséges munkákat elvégezték. Addig csak mellébeszélés és önfényezés Ókovács és jelenlegi vezetés részéről az egész „Erkel-saga”, a közönség és szakma igaz szomorúságára. Az 1,7 milliárd forint (ha van még annyi), valószínűleg arra lesz elég, hogy megrendezésre kerüljön egy „fényes” nyitó koncert, aztán ismét bezárás, és lehet várni arra, hogy legyen pénz a munkák folytatására.

A főigazgatói pályázattal kapcsolatban mondottak Ókovács részéről egyszerűen felháborítók. Az „egyenes kinevezés erősebb felhatalmazást jelent” – mondja Ókovács. Az Operaház és a szakma szempontjából semmilyen előnyt nem jelent, sőt. Ellenben az ő számára természetesen ez lenne a legjobb megoldás, hiszen minden más esetleges potens pályázó, így el lenne hallgattatva. Az pedig, hogy minél magasabb szintről érkezne a kinevezés, esetleg a kormányfőtől, szintén csak az ő malmára hajtaná a vizet, mert megtapasztalhatta mindenki, hogy kormánybiztosi megbízása idején, hogyan bújt a miniszterelnök úr személye és intézménye mögé sok esetben! Az érthető, hogy mindenáron el szeretné érni, hogy ne legyen pályázat kiírva, mert akkor kiderül, hogy nála sokkal alkalmasabb emberek is vannak az országban az Operaház vezetői posztjára! Vagy talán fél a megmérettetéstől? Másrészt a művészeti törvény sem teszi lehetővé, hogy ne legyen pályázat és nem is demokratikus. Remélhetőleg egy Ókovács miatt nem fognak törvényt módosítani!

Az Erkel Színházról azt mondja, hogy a nyári időszakban majd lehet musicalt és operettet is játszani. Először is a nyári szünet elsősorban azért van, hogy az évad közben felmerült műszaki problémákat megoldják, és karbantartási munkákat végezzenek, amire a szezonban nincs lehetőség. Másrészt nem feltétlenül és elsősorban a majdani Erkel Színház feladata a fent említett műfajokat népszerűsíteni. Vannak erre a nemes feladatra színházak és művészeti intézmények szép számban Budapesten. Ami természetesen nem zárja ki ezeknek a műfajoknak a megjelenését az Erkel színpadán, de nem az Ókovács által elképzelt módon. Máskor arról beszél, hogy majd az Erkel lesz az operának, mint műfajnak az a színtere, ahová a fiatalokat és a kevésbé módos nézőket vissza kell hozni, a műfajt népszerűsítendő. Így inkább azt kellene meggondolni, ha majd lesz annyi pénz, hogy klimatizálni is lehet az Erkelt, akkor nyáron továbbra is az opera népszerűsítésére, nyári operafesztiválok rendezésére, valamint külföldi neves együttesek meghívására kellene elsősorban a hangsúlyt fektetni.

Az Operaház esetleges válságba kerülése nem az összművészeti összezártságtól jelentkezik, vagy más ókovácsi maszlagtól, hanem attól, ha dilettáns, sikertelen, önmegvalósító emberek kerülnek a színház élére! Tisztelet az esetleges kivételnek, a jelenlegi vezetés is éppen ilyen „erényekkel” büszkélkedhet. Azok az alapvető szakmai hibák, jogszerűtlen, törvénytelen intézkedések, amelyek 2011 szeptembere óta árnyként borulnak az Operaházra, csak hosszú idő alatt és csak egy igazán szakmai vezetés által helyrehozható bajokat, sérüléseket okoztak! Továbbra is érthetetlen, hogy mi tartja még mindig az Operaház élén Ókovácsot, de minél tovább marad annál nagyobb lesz a baj és talán az irreverzibilis történések sora. Természetesen, mint eddig is, Ókovács ennek az ellenkezőjét állítja, nem törődve azzal, hogy ez a szakmához, színházhoz értő emberek véleménye. Arra szokott hivatkozni, hogy nem hallani elégedetlen hangokat. Nos, végre el kell mondani, hogy azért nem, mert mindenki retteg, hiszen ha valaki csak enyhe kritikát mer mondani Ókovács személyét vagy ténykedését illetően, jön a megtorlás és az illető repül, nincs szerződés! Ezért volt szükség az Operaház énekesi, karmesteri tagságának az eltávolítására is, hogy minden művész Ókovácstól függő viszonyba kerüljön és monopolhelyzete legyen a szakma fölött. Az is felháborító, hogy közel 200 ember kirúgása után az történik, hogy Ókovács Szilveszternek közalkalmazotti állást kreálnak az Operaházban, csak azért, hogy megbízott főigazgató lehessen. A művészek szerződéseibe olyan passzust írtak, hogy ha valaki kritizálni meri (akár jóindulattal is, de a vezetés hibáira, hiányosságaira rámutatóan) az Operaházat és a működést, vagy a vezetést, illetve bármilyen okból kifolyólag peres helyzetbe kerül a színházzal, azonnal felbontják a szerződését, vagy meg sem kötik! Ez az igazság!

Nem az évadnyitón történő sok pénzbe kerülő vetítésekre, a televízióban és az újságokban való magyarázkodásokra, önigazolásra van szüksége Ókovács részéről a magyar operajátszásnak, hanem egy ütőképes, valóban szakmai vezetésre, egy demokratikusan kiírt és lefolytatott pályázat után! Amely pályázat nyertesei, leváltják a jelenlegi megbízott vezetőket és végre elkezdődhet a társulatépítés, az Operaház rendbetétele, a szakmai munka és felemelkedés a jelenlegi tragikus állapotból!

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr247999941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.