7óra7

Operaház operaénekesek és karmesterek nélkül - MOÉE: „Szégyen”

Operaház operaénekesek és karmesterek nélkül - MOÉE: „Szégyen”

2013. 07. 07. | 7óra7

_A Magyar Operaénekesek Egyesületének közleménye_

Magyar Állami Operaház Klubrádió, Új Színház. Talán mindenki számára ismert nevek. Néhány hónapja, még ezen intézményekkel kapcsolatos problémákról zengett a sajtó, a televízió. Emberek tüntettek az utcán, az Új Színház frissen kinevezett igazgatója miatt. A Klubrádió körül zajló események miatt is felemelte a szavát sok ismert ember és a sajtó is. Ezen történések közben, tavaly ősz óta csendben folyik a Magyar Állami Operaház „kivégzése”! Az új vezetés ámokfutásba kezdett Ókovács Szilveszter kormánybiztossal az élen, akinek sajnos segítői is akadtak ebben a szégyenteljes folyamatban. A megbízott főzeneigazgató Héja Domonkos, a megbízott ügyvezető igazgató Mozsár István. Nos, ez a csapat éppen egy csoportos létszámleépítés kellős közepén tart, melynek kapcsán az Operaházból elbocsátják az összes operaénekest, és egy kivételével az összes karmestert!

Akaratlanul is felmerül az emberben a kérdés, hogyan lehet az, hogy a magyar kulturális élet, a sajtó, a színházak, a mesterművészek és sokan mások, erről a szégyenletes, méltatlan dologról pontosan tudván, egy szót sem szóltak? Természetesen nem csak az elbocsátandó énekesekről, karmesterekről van szó, hanem a többi művészeti terület érintettjeiről és a nem művészeti dolgozókról is. Még is azt el kell mondani, hogy a legszembetűnőbb és egyben a legabszurdabb, hogy az Operaházból az énekeseket és a karmestereket küldik el teljes egészében. A leépítésre kerülő létszám több mint 60%-a művészeti dolgozó. A Kormánybiztos úgy nyilatkozott, hogy nagy létszámban bocsátanak el adminisztratív dolgozókat, így próbálta „szóra sem érdemessé” tenni a művészek soha nem látott arányú, álindokokkal „megideologizált” kirúgását. A művészeket az elbocsátásról szóló dokumentumban „ügyviteli alkalmazott”-ként jelölték meg.

Operaház operaénekesek és karmesterek nélkül! Amennyiben egy kabaréjelenetet szeretnénk írni, valószínűleg jó lehetne ez a cím, vagy földönkívülieknek mondhatnánk még esetleg, bár talán ezt még ők is abszurdnak tartanák. Ellenben az Operaházban, ezt akarja minden áron végrehajtani Ókovács Szilveszter és lelkes csapata! Az igazságot pontosan látó és a szakmához értő emberek közül sokan harcolnak a színházon belül, annak ellenére is, hogy a szakszervezetek ismeretlen okok miatt - egy nyilatkozatot kivéve - semmilyen más lépést nem tettek. A vezetés próbál félelmet kelteni különböző eszközökkel, csak most már egyre kevesebb sikerrel.

Egy-két példa álljon itt a megfélemlítésről. Az elbocsátási szándékot közlő levél mellé, szabálytalanul kitöltött azonnali szabadságolási papírokat adtak több dolgozó kezébe. Akik az esetleges szabálytalanságok és az egész folyamat elfogadhatatlan abszurditása ellen mertek a színházon belül vagy kívül szólni, azokat azonnali fegyelmi elbocsátással fenyegették meg. A Magyar Operaénekesek Egyesülete által megjelentetett sajtónyilatkozatok kapcsán, a színház vezetése az egyesület tagjait jogalap nélkül citálja be az Operaház jogi osztályára, ahol majdhogynem kihallgatásnak nevezhető szituációban faggatják őket. Ezt azért teszik, mert az Egyesület alapítótagsága még jelenleg közalkalmazotti jogviszonyban van, és úgy gondolják, hogy a művészeket, mint egyesületi tagokat, az Egyesület dolgait illetően, számon kérheti az Operaház vezetősége. Jogászok határozott, egybehangzó véleménye az, hogy a kettő között semmilyen összefüggés nincs, így a fent említett procedúra egyértelmű nyomásgyakorlás és megfélemlítés! Ez napjaink Európájában mi más, ha nem munkahelyi terror.

A dolgozók szabadidejében történő munkavégzésével kapcsolatban, a külsős munkajogászok egyöntetű véleménye szerint nem törvényszerű, hogy abban az esetben, amikor a művészeknek semmilyen hivatalos elfoglaltságuk nincs az Operaházban és máshol kínálkozó fellépési lehetőségük van, fizetés nélküli szabadság kivételére kényszerítik őket. A következő évadra történő szerepajánlatok, hemzsegnek a szakmai hibáktól, ezt maguk a művészek is alá tudják támasztani, illetve az egész szakma.

Iktatószám nélküli felkéréseket osztottak, a még közalkalmazotti jogviszonyban lévő operaénekeseknek, hogy ezzel is „megnyugtassák” őket, és ne mondhassa senki azt, hogy nem kapott a következő évadra színpadra lépési lehetőséget. A felajánlott előadásokkal kapcsolatban az is fontos és problémát jelentő kérdés, hogy ezen előadások jelentős része az Erkel Színházban kerülne bemutatásra, amelynek megnyitása teljesen bizonytalan. Ez a tájékoztató jellegű felkérő egyáltalán nem záloga egy valós szerződésnek.

A még közalkalmazotti jogviszonyban dolgozó operaénekesekkel kapcsolatban, arra utalt az egyik ismert napilapban a Kormánybiztos, hogy túlkorosak. Ezzel szemben a következő évadban, például egy, bőven a hetvenes éveiben járó, hangi csúcsán jócskán túl lévő külföldi művészt hívnak vendégnek, sok ezer euróért. Egyébként a vállalkozóként történő foglalkoztatása a művészeknek, 4-5-szörös pénzbe kerül a jelenlegi állapothoz képest. A hamarosan szintén vendégművészként szerződtetendő énekesek jövő évadot illető ajánlataiból azonban, egyértelműen kiderül, hogy a következő operai szezonban többségük - éves szinten - kevesebb pénzt visz haza, mint közalkalmazottként eddig. Hova lesznek az énekesekre előirányzott százmilliók? Érthetetlen módon a Kormánybiztos a felmondási idő alatt járó havi fizetést, és a végkielégítés összegét is úgy tekinti, mintha az a fent említett honoráriumot egészítené ki.

Hol van ebben a rémtörténetben a pénzmegtakarítás? Vagy talán a közpénzek meggondolatlan szórása megengedett?

Tisztelt döntéshozók! Kérjük Önöket, hogy végre hallgassák, hallják meg a szakmához értő emberek szavát és gondolják át, hogy ezzel szembehelyezhető-e, egy-két magát „szakembernek” beállító, de igazából a szakmához nem értő ember véleménye!

A Magyar Operaénekesek Egyesülete tárgyalna

*"A viccelődő BKV-sofőr esetében is nyilvánvaló, egy intézmény alkalmazottja nem jelenhet meg a mé­diában felettesei hozzájárulása nélkül. Ideje az Operában is komolyan venni a szabályokat: szerencsére szinte kivétel nélkül mindenki így is tesz, zokszó nélkül. Néhány renitens viszont nem humorizál, hanem inszinuál egy fügefalevélhez hasonlatos egyesületi álarc mögül, sőt újabban már saját névvel is" - mondta Ókovács Szilveszter kormánybiztos április 21-én a Magyar Hírlapban. A Magyar Operaénekesek Egyesülete az alábbi reagálás közzétételét kérte.*

Minthogy a 2012. április 21-én megjelent Magyar Hírlapban Ókovács Szilveszter kormánybiztos nyilatkozatában megszólítja a Magyar Operaénekesek Egyesületét is, törvény adta jogunkkal élve válaszolni kívánunk. Ugyanakkor a magyar operajátszás érdekében tárgyalni szeretnénk a kormánybiztos különböző nyilatkozataiban rejlő ellentmondásokról, az ebből következő csúsztatásokról, valamint a zaklatás fogalmát kimerítő cselekedetekről.

Egyértelműen nem igaz,hogy a kormányhatározatban konkrétan szerepel a magánénekesi és karmesteri szervezeti egység felszámolása és elbocsátása a közalkalmazotti jogviszonyból!A gazdasági kényszer csak ürügy, hiszen a kormánybiztos úgy nyilatkozott, hogy meggyőzte a kormányzatot az elvonás csökkentéséről - így harcolhatna a magasabb státusszámokért is.

Az intézkedés egyébként szakmai szempontból indokolatlan, hiszen kiszámítható,hogy az ország jelenlegi gazdasági helyzetében ötven szerződtetett magánénekessel és hat karmesterrel olcsóbban és biztosabban lehet a Dalszínházat működtetni mint csak előadási szerződések alapján. Ez csak nálunk sokkal gazdagabb országokban célravezető.

Az Erkel Színház megnyitása valóban fontos a magyar operajátszás szempontjából, de Ókovács minden nyilatkozata más időpontot emleget. Ezért értelmetlen most eltávolítani az operaénekeseket, kifizetni a végkielégítést, ha egy-két év múlva úgyis szükség lesz rájuk!

A jövőbeni fellépti díjakról büszkén nyilatkozik Ókovács. A valóságban a felkínált gázsik 12 hónapra elosztva többségében kisebb összegek, mint az eddigi közalkalmazotti fizetés..Ráadásul sokaknak az Erkel Színházban lezajló előadásra tett ajánlatot - miközben e cikkben először elismeri, hogy a következő évadban nem fogják megnyitni az Erkelt!

Néhány hete a Magyar Operaénekesek Egyesületét konkrét támadás érte Ókovács részéről, a vele készült riportokra adott egyesületi válaszok miatt. Az egyesület tagjait kihallgatást idéző „beszélgetésre” rendelték be az Operaház jogi irodájába, és törvénytelen módon az egyesület belső dolgairól faggatták őket. Az Egyesület három vezetője, Tokody Ilona alelnök, Ambrus Ákos titkár és Rácz István elnök ellen pedig fegyelmi eljárást indítottak a sajtóban megjelent egyesületi válaszok miatt.

Megdöbbentő, a társulatot megosztani szándékozó, nyomozgató, régebbi korok módszereit idéző eljárás! Miközben csoportos leépítésről értesítették az egyesület közalkalmazott tagjait, közalkalmazotthoz nem méltó magatartás miatt kívánnak ellenük fegyelmi eljárást foganatosítani, mert jogaikat és igazságukat védeni próbálják!

A Magyar Operaénekesek Egyesülete az operaénekesi szakma jelentős képviselője. A renitens jelzőt visszautasítjuk, és ezúton is kérjük, hogy Ókovács Szilveszter sértegetés és fegyelmi vizsgálat helyett inkább tárgyaljon velünk a jövőről, az énekesi létszám nagyságának szükségességéről, az Erkel Színház megnyitásának valós időpontjáról, hogy méltóképpen segíthessük és képviselhessük a Magyar Operakultúra érdekeit.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr238000707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.