7óra7

Színházi hungarikumok a Bárkában: Az ember tragédiája

Színházi hungarikumok a Bárkában: Az ember tragédiája

2013. 07. 07. | 7óra7

Az ember tragédiája - Elor EminaA produkciót a Bárka Igazság című előadásának alkotói, Gyarmati Kata és Kokan Mladenović jegyzik. Ádám szerepét Balázs Áron, Sterija-, Pataki Gyűrű- és Jászai Mari- díjas színművész játssza. A vendégjátékra 2010. november 11-én, csütörtökön este 7 órakor kerül sor a Bárkán.

„Igyekeztem a madáchi szellemiséget megtartva újraértelmezni a _Tragédia_ szövegét – mondja Gyarmati Kata. – Lenyűgözött a sorok csodálatos dallama, amit mindenképpen szerettem volna megőrizni, de úgy, hogy közben a mai befogadó számára közérthetőbb nyelvezettel vértezzem föl ezt a gigantikus művet. A rendezővel történő egyeztetések után biztos voltam abban, hogy a szöveg korszerűsítése nem elegendő, és nem lehet csupán prózára butítani Madách magasztos mondatait, mert akkor veszít az erejéből. Az élőbeszéd és a költészet ötvözetét igyekeztünk létrehozni.”

Kokan Mladenović, Az ember tragédiája rendezője úgy fogalmaz: „Madách szövegén keresztül megpróbálom újradefiniálni, kik vagyunk mi valójában, hol tart az emberiség ma, a 21. század első évtizedének végén, és meddig sokasodnak a tévutak az emberi fejlődésben, amelyeket Madách olyan kitűnően észrevett, és bölcsen megsejtett. Természetesen a történet az alapszövegben az elárult eszmék fejlődését követi, melyeknek a haladást kellett volna elhozniuk az emberiségnek, de valójában csak boldogtalanná tették. Mindennek meg kell jelennie ebben a Madách-értelmezésben, de a perspektívánknak mainak kell lennie. A ma nézőpontjából kell visszatekintenünk azokra a jelenségekre, melyek a 21. század zavaros kezdetéhez vezettek. Önmagunkból, a saját csalódásainkból kell ezt tolmácsolnunk.

Előadásunk azzal kezdődik, amivel Madáchnál fejeződik, vagyis Ádám öngyilkosságával, melyet az emberi történelem és a saját kora miatti kiábrándultságában követ el. Csak ezután tér vissza Luciferrel az elejére, hogy ő, az első és utolsó ember – ahogy Madách mondta – bebizonyítsa a sátánnak, hogy a világ elveszítette a nemességét, és hogy a világ minden, csak épp nem Isten műve.

Az ember tragédiája számomra az »anticandide«. A Candide-ban Voltaire azt állítja, hogy a világunk minden világok legjobbika, hogy a mennybéli kert valójában a földi paradicsom, és hogy képesek vagyunk a Földön is mennyországot teremteni. Ezzel ellentétben Az ember tragédiája elénk tárja, hogy mi maradt meg az isteni műből, mivé vált az évszázadok során, mindenekelőtt az ember ténykedésének köszönhetően. Madách művében az a legszörnyűbb és egyben legfennségesebb, hogy emberi a lelkesedés, ugyanakkor a teljes felelősség is a fennkölt ideák bukásáért, melyek jobbá tudták volna tenni a világot. A mi hibánk, hogy a világ ma ilyen.”

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr538003771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.