Május 20-án, hétfőn Lénárd Róbert Virrasztók című darabja látható Hernyák György rendezésében. Az előadás története egy vasútállomás éjszakáiban játszódik. „Kilátástalan jövő, üres jelen és keserű múlt öleli azokat a fiatalokat, akik ebben a kongó, kihalt szürke világban várják az örökké késő, láthatatlan vonatokat, amelyek messze visznek másokat, de őket soha” – áll a Katona József Színház MTI-hez eljuttatott közleményében.
Ajsa, az inszomniás lány, Trisztán, a diplomás takarítófiú, Mása, a párizsi kurtizánból lett vécésnéni és Dominik, az apjától menekülő bemondófiú elveszett jövőjét, jelenét keresi ifjabb Kucsera Géza és Hernyák György kísérteties, szürreális zenei világába ágyazva.
Az előadásban Ralbovszki Csaba, Kalmár Zsuzsa, Pálfi Ervin, Sziráczky Katalin, Baráth Attila, ifjabb Kucsera Géza és Lakatos Mátyás szerepel.
Május 21-én, kedden pedig a Marius von Mayenburg A csúnya című sötét vígjátékát tekinthetik meg Dömötör András rendezésében.
A történet Lette, a végtelenül csúnya feltaláló sorsát mutatja be, aki a szebb jövő céljából plasztikai műtétnek veti alá magát és széppé lesz. Az előadásban a Lettét, a csúnyát alakító Pálfi Ervin mellett G. Erdélyi Hermina, Szőke Attila és Kovács Nemes Andor játszik. A szépség, annak hiánya, és ennek az állapotnak a megváltoztatására való törekvések a témája a Szabadkai Magyar Népszínház vígjátékának.
*Interjú Dömötör Andrással, az előadás rendezőjével:*
ig: Mi az, amit A csúnya történetében izgalmasnak tartasz, megfogott téged?
*Dömötör András:* Jobbnál jobb helyzetek és szerepek vannak benne. Ez egy vad, mai vígjáték, és a klasszikus félreértések egy egészen eredeti dramaturgiából fakadnak: négy színész játszik nyolc szerepet, és mivel a téma részben az arcok átoperálása, ki lehet következtetni, hogy egy idő után miféle keveredésekre ad módot, hogy bárki bárkit jelenthet. A csúnya egy cyber-Feydeau.
ig: Mit gondolsz az esztétikum, szépség mai szerepéről, fontosságáról?
*Dömötör András:* Szűkítsük le a kérdést a színházra. Egyre inkább azt gondolom, hogy másodlagos a tartalommal szemben. Ez persze furcsa válasz pont itt, mert a szabadkai előadás látványvilága eléggé markáns, és általában is nagy gondot fordítok arra, hogy minden előadásomhoz egy új, egyedi világot hozzunk létre. De amikor az ember ordítana legszívesebben, akkor csökken az esztétizáló kedve.
ig: Volt olyan a gondolkodásodban, amin A csúnyával való munka változtatott?
*Dömötör András:* Igazán mélyen nem. De megerősített abban, hogy kell új történeteket találni és kortárs szövegeket játszani, és talán a nézőnek élményt jelenthet az, ha ismeretlen darabokkal találkozik. Hatalmas élmény volt, mikor a szabadkai nézőtér tömve volt középiskolásokkal és egyértelműen lekötötte őket Mayenburg meséje.
Most mindkét produkcióra kedvezményesen, 1000 forintért lehet jegyet váltani.