7óra7

Taxis filmszínház, élőben vágva

Taxis filmszínház, élőben vágva

2013. 10. 10. | 7óra7

„Filmszínház” – érkezik a válasz. És valóban, minden élőben történik a színpadon, valóban egy autóban, egy taxiban, egy éjszaka, és minden, ami belül történik a kivetítőn válik mozivá. A film stilizált és ismételhető, a színház élő és egyszeri. Hogy lehet közös nevezőre hozni ezt? – Hát ez az – mondja a rendező, és kifejti: éppen ezért kell élőben vágni. Mert nem tökéletesen rögzített koreográfia szerint zajlik az előadás, bár a jelenetek természetesen meg vannak írva és le vannak rendelkezve. Azonban hogy az adott pillanatban hogyan születik meg egy mondat, egy szituáció, az mindig változik.

A rendező meséli: tényleg ma (két nappal az előadás bemutatója előtt) megy először egyben az egész, eddig a próbákon főleg szövegekkel foglalkoztak, hiszen egyetlen kis térben, egy autó belsejében mesélik el a történeteket. „Mindenki hozta a saját történetét, de nem az volt a cél, hogy ezeket egy az egyben feltegyük a színpadra. Egy színész erre kötelezi el magát, amikor színész lesz, de a civil szereplők, akikre az előadás nagyban épít, nem. Mindenki hozott sztorikat, és ezek alakították azokat a párhuzamos történeteket.”

|{background:#ddd; font-size:11px; padding: 5px 10px}. >>> Hogy mi az a Droszt? Ebből a cikkből minden kiderül! |

Droszt Egy éjszaka és négy párhuzamos történet taxisnézőpontból. „Érdekelt ez a nézőpont, mert a taxi az a hely, ahol sok mindenről el lehet kezdeni beszélgetni, de ahhoz mégis kevés, hogy valamibe igazán bele lehessen menni. Ez furcsa helyzeteket teremt, és sajátos párbeszédeket eredményez.” Amikor a taxissorsról kérdezzük, azt mondja, hogy sajátos élethelyzet az éjszakai taxizás, amiben főként egy pörgő város kies utcáit látja az ember, és sok ideje van gondolkodni, zenét hallgatni és magányosnak lenni.

– Lennél taxis?
– Én? Soha.

Kevesen gondolják hosszútávúnak a taxizást. Csak hézagpótlásnak, átmeneti tevékenységnek, ugródeszkának, kiegészítésnek használják. És mégis: aki egyszer belelép, nehezen tud kiszállni – mondja Radnai Márk. Kívülről izgalmasnak tetszik a sok találkozás, a sok ember miatt, de a sofőr számára ez az érdekesség egy idő után eltűnik.

A párbeszédek annyira egyszerűk, annyira hétköznapiak, hogy az már valójában túl is lép a hétköznapin. Már-már dokumentarista előadást (vagyis filmet) látunk, elsősorban a vászonra figyel az egyszeri néző. A produkció nem él a nagy konfliktusok, fordulatok és összefüggések igényével, megelégszik mintegy a véletlen válogatással, egy éjszaka keresztmetszetével. Az egyetlen díszletelem a színpadon tényleg az autó, a három kamera mellé pedig egy belső rejtett kamera is társul, a taxióra szemszöge. A próba után a rendező fáradtan meséli, hogy tényleg nagyon oda kell figyelni a háttérből, hogy a vágások működjenek, hogy ha szövegbeli csúszás van, akkor arra reagálni tudjon, hogy tudni kell, mikor merülnek le az akkumulátorok, vagy hogy ha elszáll egy kamera, akkor annak észrevétlenül meg kell javulnia. Mint mondja, tudják, melyik jelenetben milyen plánoknak kell hangsúlyosnak lenniük, van jelenet, amihez a közelik, van, amihez a totálok illenek jobban, de ezen belül ott és akkor kell eldönteni, hogy a vászon mit mutasson a kocsiban történtekből.

Droszt - Bárnai Péter, Gosztonyi Csaba

Az első összpróba látszólag nagyobb problémák nélkül lement, bár, amikor erre rákérdezünk, kiderül, hogy ez koránt sincs így. Úgy tűnik, főleg a szintén élőben kevert hang okoz sok problémát. Este tíz van. A próba folytatódik. A végeredmény október 10-étől az Átrium Film-Színházban megtekinthető, bár amikor az iránt érdeklődünk, hogy az előadás ezzel befejezettnek tekinthető-e, vagy fognak-e még szövegek és cselekményszálak be- illetve kikerülni, Radnai azt mondja, hogy szeretné, ha egy éven belül legalább a hetven százaléka megváltozna az előadásnak. „Hiszen ezek jelen idejű történetek, és azoknak is kell maradniuk”.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr537997433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.