7óra7

Két miskolci és két katonás előadás a POSZT-on

Két miskolci és két katonás előadás a POSZT-on

2014. 03. 20. | 7óra7

Nagyszínpadi előadások

Molière nyomán Mohácsi István-Mohácsi János: A képzelt beteg

az Örkény István Színház előadása | rendező: Mohácsi János | 7óra7-nézőpont

A képzelt beteg - Gálffi László, Debreczeny Csaba

Bródy Sándor: A tanítónő

a Miskolci Nemzeti Színház előadása | rendező: Rusznyák Gábor | 7óra7-nézőpont

A tanítónő - Lovas Rozi

Sütő András: Az álomkommandó

a Vígszínház (Pesti Színház) előadása | rendező: Szász János | 7óra7-nézőpont

Az álomkommandó - Hegedűs D. Géza, Fesztbaum Béla

Tamási Áron: Énekes madár

a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház előadása | rendező: Koltai M. Gábor | 7óra7-nézőpont

Énekes madár - Széles Zita, Horváth László Attila

Makszim Gorkij: Fényevők

(Gorkij A nap gyermekei című művét fordította és átdolgozta Radnai Annamária)
a budapesti Katona József Színház előadása | rendező: Ascher Tamás

Fényevők - Csoma Judit, Ónodi Eszter, Tasnádi Bence, Pálmai Anna

Opera ultima

(Beumarchais A sevillai borbély és Figaro házassága című művei alapján)
az Újvidéki Színház előadása | rendező: Kokan Mladenović | 7óra7-nézőpont

Opera ultima

Kamaraelőadások

Paul Foster: I. Erzsébet

(Az előadás szövegváltozatát Várady Szabolcs fordítása alapján Szikszai Rémusz készítette.)
a Vádli Alkalmi Színházi Társulás és a Szkéné Színház előadása | rendező: Szikszai Rémusz | 7óra7-nézőpont

I. Erzsébet - Tóth József, Bercsényi Péter, Fodor Tamás, Kaszás Gergő

A hosszabbik út

(Nick Hornby regénye nyomán)
a Kerekasztal Színházi Társulás és a Szputnyik Hajózási Társaság előadása | rendező: Gigor Attila | Színház+nevelés rovatunk cikke az előadásról

A hosszabbik út - Hajós Zsuzsa, Farkas Attila, Fábián Gábor, Hay Anna

Euripidész nyomán Székely Csaba: Alkesztisz

a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház - Tompa Miklós Társulat előadása | rendező: Sorin Militaru

Székely Csaba: Bányavakság

a kaposvári Csiky Gergely Színház és a Pécsi Nemzeti Színház előadása | rendező: Bérczes László

Bányavakság - Szula László, Nyári Szilvia

Csipke

(Máté Angi Mamó című regénye alapján a színpadi adaptációt készítette Góli Kornélia és Mezei Kinga)
a Kolozsvári Állami Magyar Színház előadása | rendező: Mezei Kinga

Brestyánszki B. R.: Vörös

a budapesti Katona József Színház és a Szabadkai Népszínház előadása | rendező: Máté Gábor | 7óra7-nézőpont

Vörös

Georg Büchner: Woyzeck

a Miskolci Nemzeti Színház előadása | rendező: Béres Attila | 7óra7-nézőpont

Woyzeck - Görög László

|{background:#ddd; font-size:11px; padding: 5px 10px}. *„legfőbb alapelve a szakmai minőség”*
_(a POSZT közleménye, betűhív közlés)_
A POSZT 2014 évi válogatói, Császár Angela és Sándor L. István 2013. március 1. és 2014. március 9. között összesen 32 262 km-t utazott autóval, mikrobusszal, vonattal és repülővel. Megnéztek majdnem minden budapesti bemutatót, legalább két alkalommal jártak minden vidéki színházban, de a legtöbb helyen 4-5 előadást is megtekintettek. Minden határon túli színháztól láttak 2-3 előadást (van, amelyiktől többet is). Összesen egy hónapot töltöttek Erdélyben, de jártak a Felvidéken és a Vajdaságban is. (Néhány előadást budapesti, illetve más magyarországi vendégjátékokon néztek meg.) Független és magánszínházak előadásait nemcsak Budapesten, hanem vidéken és a határon túl is láttak. Az elmúlt egy évben Császár Angela összesen ….. előadást nézett meg, Sándor L. István pedig 324-et.
A két válogató a munka k megegyezett néhány alapelvben. Többek között abban, hogy csak olyan előadást válogatnak be a versenyprogramba, amelyet mindketten megnéztek. Ezért folyamatosan ajánlottak egymás figyelmébe olyan előadásokat, amelyet csak az egyikük látott, de nagyon sok helyre eleve együtt utaztak. Alapelvnek tekintették azt is, hogy minden társulattól, illetve rendezőtől csak egy-egy előadást válogatnak be, hogy a versenyprogram minél átfogóbb képet adhasson a magyar színházművészet egészéről. (Alapelvüktől végül két kiemelkedő műhely esetében tekintettek el.) A válogatók eleve széles áttekintésre törekedtek. Így kerülhetett be a válogatásba – a POSZT történetében először – egy színházi nevelési program is. Ugyanakkor sajnálják, hogy nem láttak olyan gyerek-, ill. bábszínházi előadást, amely méltó módon reprezentálhatta volna ezeket a fontos színházi műfajokat a POSZT versenyprogramjában. (A szóba került produkciók sajnos mind egy-két hónappal korábbi bemutatók voltak.)
A két válogató legfőbb alapelve a szakmai minőség volt. Az, hogy milyen alkotói és színészi teljesítmények jelennek meg az előadásokban. A válogatás során semmiféle művészeten kívüli szempontra nem voltak tekintettel, s erre mások sem próbálták rávenni őket. Előzetesen nem határoztak meg semmiféle arányokat (sem a műfajok, sem a színházak között), és végeredményben úgy látják, hogy a versenyprogram tükrözi azokat a tendenciákat, amelyek ma jellemzik a magyar színházat. A két válogató egy éves munkája során széles áttekintést nyert a magyar színházművészet jelenlegi állapotáról, művészi és szakmai problémáiról. Ezért olyan szakmai megbeszélést kezdeményeznek a POSZT-on (vagy azt megelőzően Budapesten), amely – tapasztalataikból kiindulva – számba venné a magyar színházművészet jelen helyzetét, szakmai állapotát, illetve azon problémáit, amelyek akadályozzák a továbbfejlődését.
A két válogató a munkája során – egymással folyamatosan beszélgetve, néha vitatkozva – alapvetően konszenzusra törekedett. A versenyprogram végül közös választásuk eredményeként öltött végső formát. |

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr147996163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.