7óra7

Látványos szándék
7óra7: (5/10)
Közösség: (8/10)

Látványos szándék

2014. 05. 25. | 7óra7

A sztori ugye közismert, lényegét tekintve annyi, hogy van ez a Don -Juan- Giovanni, aki még a legyet is röptében, ráadásul egymás után bármennyit, mi több, bármelyik lánnyal gond nélkül elhiteti, hogy az előző nem is volt igaz, vagy nem úgy volt igaz, mert az éppen aktuális az igaz(i). Ebből akad is konfliktus rendesen, kezdve onnan, hogy a Don nemes egyszerűséggel megöli egyik meghódítottja apját, a kormányzót, úgyhogy a nő kvázi hajtóvadászatot indít ellene, és szíve másik szerelmét is ráuszítja a gyilkosra. Aztán a Don még odahazudik párat egy másik nőnek is, közben még egy harmadik is kajtat utána, mert komolyan vette a házassági ígéretet. Hiába a minden körülmények között hűséges szolga, Leporello, a sors, vagy valami végül igazságot szolgáltat, és szó szerint eltünteti a föld színéről a csábítót.

Don Giovanni - Cseh Antal, Geiger Lajos

A történet tényleg nem túl bonyolult Szabó Máté rendezésében, illetve nehezen lenne bonyolítható, mert bár szimpatikus és üdvözlendő a gesztus, hogy magyar nyelven játsszák az operát, mégis alig kivehető, miről énekelnek a szereplők. Ez vélhetően javarészt artikulációs és hangképzési probléma lehet, mert Cser Ádám nagyon diszkréten, visszafogottan, ám harmonikusan vezényli a zenekart, aminek mellékhatása, hogy nincsenek erős érzelmi futamok, magával ragadó kitörések, viszont minden hang pontosan és szépen kivehető. Szóval a karmester végig ügyel arra, hogy ne nyomja el az énekeseket – és az énekesek egy része tökéletesen hallható. A magyar fordítás meg tényleg csak gesztusértékű, mert ugyan nehéz kivenni a szöveget, de amikor sikerül, olyasmi szavak szűrődnek át, hogy "csirkefogó", ami egy modern operarendezéstől legalábbis idegennek hat (fordítót amúgy nem jelöl a színlap).

Don Giovanni - Kelemen Dániel, Molnár Ágnes

Színházilag is sokszor nehéz értelmezni a jeleneteket, mert az énekesek rendre adósak maradnak karaktereikkel, ami még hagyján, de nem csak artikulációban vagy gesztusokban, de van, hogy hangban sem bírják a Don Giovanni támasztotta kihívásokat. A címszerepet alakító Geiger Lajos ugyan igyekszik letisztult, visszafogott alakításról számot adni, de a bonyodalmakat okozó csábítóból sem érteni, sem hallani nem lehet szinte semmit. Cseh Antal lecsúszott értelmiségire vett Leporellójának egyszerű megalázkodása és meghunyászkodása felvet kérdéseket és gondolatokat, mindamellett szinte ő az egyetlen, akinek minden szava tisztán kivehető. Egyértelműen Molnár Ágnes szopránja cseng a legtisztábban Zerlina szerepében, Kelemen Dániel Masettójáról valamiféle tejfelesszájúság derül ki – kettősükben ott van a lehetőség, hogy szóljon valamiről kapcsolatuk, egy kiszolgáltatott férfi és egy vérbő nő élhetetlen viszonyáról, de a feldobott labdákat nem sikerül lecsapni. Cser Krisztián Kormányzója hatásos erővel szólal meg, Kriszta Kinga sodródó és szerelmet kereső Donna Anna, Herczenik Anna szépen énekli Donna Elvira dalait, Hajdú András pedig Don Ottavio bosszúszomjasságát emeli ki.

Don Giovanni - Herczenik Anna

De korántsem az érthetetlenségen csúszik el az előadás. Sokkal inkább azon, hogy a szándék csak látványra van meg, igazából nem kerülünk közel a Don Giovannihoz, amin nem segít a záróképben végtelen mennyiségben aláhulló száradt falevelek hatásos képe sem. És még az sem, hogy halála után a Don felbukkan a zenekarban, felváltva a karmestert. A gesztus érthető: nem ér véget az egész, nem gyűrjük le az ösztöneinket, hanem azok győzedelmeskednek felettünk, de ez is csak feltételezés, mert nem vagyok benne biztos, hogy ezt a Don Giovannit kizárólag az ösztön hajtja. A lehetőség azért megmarad.

(2014. május 11.)

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr308005929

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.