7óra7

Rendmániás cica albérletet keres
7óra7: (8/10)
Közösség: (0/10)

Rendmániás cica albérletet keres

2014. 10. 17. | Hajnal Márton

Hoppá-hoppá! - Pallai Mara és Hannus Zoltán

A Franz Zauleck meséjéből készített előadás az összeköltözésen keresztül mesél az emberi kapcsolatok és az osztozkodás nehézségeiről. A már emlegetett busz eredeti lakója Vadkan Dönci (Hannus Zoltán/Kemény István), a játékos, de roppant rendetlen kisállat. Döncinek látszólag mindene megvan: egész nap, szünet nélkül rosszalkodhat a lakás-autóban. Azonban mégsem lehet töretlen a boldogsága, mert nincsen, akivel játsszon. Ez változik meg Cirmos Liza (Pallai Mara/Kovács Judit), a rendmániás macska érkezésével, aki télire keres menedéket. Dönci befogadja a cicát, ám ezzel nem kevés konfliktust vesz a nyakába. Ugyanis míg a fantáziadús vadkan egyre újabb és újabb játékokat barkácsol, Liza kétségbeesetten takarít utána, míg elege lesz a sziszifuszi munkából, és nem törődve a hideggel, úgy dönt, hogy továbbáll.

A történet során Dönci különböző módszerekkel próbálkozik a cica ott tartására: hol az időt osztják ketté, hol a teret, az eltérő igényeknek megfelelően. A végkifejlet azonban nem a kompromisszum lesz, hanem a keveredés. A hagyományos, fiús-lányos szerepek feloldódnak, a két állatka átveszi egymás szokásait: Liza elkezd érdeklődni a játékok és az autók iránt, Dönci segít a rendrakásban.

Hoppá-hoppá! - Hannus Zoltán és Pallai Mara

A mese legszebb motívuma Dönci motivációja: nem akar elszakadni Lizától. A cica, aki egyszerre játszótárs és a felettes ént képviselő anyafigura, nem igazolja érvekkel a szabályokat, és a mese nem válik száraz példázattá. Ilyen szempontból megfelel a négyévesek életkori sajátosságainak, akik a kötelességek mögött még nem igazán keresik az okokat. A másik fél szeretetének kiérdemlése és az értékeivel való fokozatos azonosulás lesz tehát a hajtóerő Dönci számára.

A folytonos civakodáshoz Kuthy Ágnes rendező jól átgondolt, üresjáratok nélküli mozgáskoncepciót talált ki. Nem kereste különösebben a direkt, kiszólós-kinézős interakciót a gyerekekkel, cserébe lenyűgözte őket a pazar kivitelezéssel. Egyedül az a gond, hogy az előadás tanulságára való ráközelítés a játékidő végén leülteti a darabot. A viccek elfogynak, sűrűbben követik egymást a pusztán végkicsengést előkészítő párbeszédek, a befejezés pedig a maga elvontságával, vagy legalábbis hirtelenségével (elindul az addig lerobbant busz), valószínűleg meghaladja egy átlag négyéves befogadói képességeit.

Hoppá-hoppá! - Hannus Zoltán és Pallai Mara

Míg azonban ide eljutunk, számtalan sértődöttségen és duzzogáson keresztül vezet az út, ehhez pedig kifejezetten találó megoldás a két babaszemű báb. A színészek az egyik kezüket a báb fejébe dugják, így a szűkíthető, tágítható tekintettel jól kifejezik az aktuális érzelmeiket, míg a másik kéz marad a végtagoknak. Jelen sorok szerzője a két szereposztásból Pallai Mara és Hannus Zoltán párosával látta az előadást. Míg Pallai érzékletesen kihangsúlyozta a macskás tulajdonságokat a végtagok nyalogatásával, tisztogatásával és a farok csóválásával, addig Hannusnak, mókázó figurájához híven, sokkal több játékos túlzás jutott. A két figura elemi különbsége már önmagában is roppant szórakoztató és látványos. Ezt tovább emeli, hogy a színészek (különösen az egy-két táncjelenetben) bábok nélkül, saját testükkel is reprezentálják a figurákat, és az állatkákhoz hasonlóan, Hannus kissé mackósabb alkata ellentétben áll Pallai törékenységével.

A párkapcsolati nehézségek asszertív megoldása, amit Liza és Dönci az előadás során megtapasztal, sokszor még az idősebb korosztálynak is újdonság. Ilyen látványos formában pedig, minden döcögés ellenére, öröm a tanulás.

(2014. október 3.)

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr718001431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.