A Láda Titka, avagy Sehol és Valahol
A Fitos Dezső Társulat története egy titkos világba repíti a gyerekeket. Mit tegyen az ember fia, ha egyszer csak váratlanul begurul hozzá egy láda? Nem tudni, hogy honnan, nem tudni, hogy kié, SEHOL senki, csak a láda. Vajon mit rejthet? Talán SEMMIT. És ha mégis színültig van VALAMIVEL? Nincs mese, az öreg láda titkát csak akkor fejtheti meg az, aki megtalálta, ha kinyitja. Hogy meri-e? Vagy bontatlanul visszaküldi VALAKINEK, VALAHOVÁ? – olvashatók a megválaszolásra váró kérdések a színlapon.
Az előadás rendező-koreográfusa Kocsis Enikő és Fitos Dezső. A koreográfia február 8-án, délelőtt fél 11-től látható a Hagyományok Házában, illetve márciusban is még négy alkalommal játsszák ugyanott.
Madárasszonyok
Horváth Zsófia, az előadás koreográfus-rendezője folklór dalokból kiindulva, de azoktól elrugaszkodva, asszociatív módon enged betekintést a női világba, amely hol egyértelmű, hol homályos, hol világos, hol sötét, hol meleg, hol fagyos, hol a születést, hol a megszűnést rejti magában. A Duna Táncműhely előadásai azt kívánják bizonyítani, hogy a néptánc – amellett, hogy egyedi színpadi kifejezőeszközként működik – más korok, más műfajok elemeivel, motívumaival, gondolkodásmódjával, esztétikájával ötvözve képes továbbvinni és átadni az élő és megújulni képes tradíciót – áll az előadás felvezetőjében.
A Madárasszonyok bemutatója február 11-én, este 7 órakor lesz a Bethlen Téri Színházban. Emellett márciusban egy alkalommal, 13-án este 7 órától látható ugyanott.
Moz-Art
A South Bohemian Ballet két részes Moz-Art-estjének programja a Mirabell balettel indul, és Kylián Hat tánc-koreográfiájával folytatódik.
Mirabell a lélegzetelállítóan csodálatos, barokk kert Salzburgban, amely már Mozart idejében is megbabonázta szépségével az embereket. A képzelet egyfajta kertje, olyan, amely a Mozart lelkében és zenei világában gyökerező virágokkal van tele. Mozart zenei világa olyan emberi tulajdonságokat fejez ki, mint a szépség, a szeretet, a dráma, az őszinte és gyermeki öröm, a humor, a finom elegancia és kecsesség, az intelligencia, vagy akár az önfeledt játékosság és a filozofikus gondolatok. A balett ezeket a láthatatlan gondolatokat és érzéseket jeleníti meg táncos formában – ígérik a szervezők.
Az est második részében Jiří Kylián koreográfiáját, a Hat táncot állította színpadra Egerházi Attila balett igazgató. Kylián így nyilatkozott a darabról: „Két évszázad választ el minket attól az időtől, amikor Mozart a német táncokat komponálta. Ennek tudatában nem választhattam olyan táncjeleneteket, amelyek a múlt hátterében tükrözik a zeneszerző humorát és zenei tehetségét. Noha Mozart Hat tánca (Sechs Tänze) szórakoztató műként is nagyon népszerű, nem tekinthető burleszknek. A benne lévő humor mindössze eszköz, hogy rámutasson az emberi értékekre és tulajdonságokra. Mozart tehetsége, hogy a művészet és a zene segítségével hívja fel a figyelmet a problémákra és a nehézségekre, közismert.”
Az estet február 17-én, este 7 órától láthatják az érdeklődők a Művészetek Palotája Fesztivál Színházban.
Üvegbúra
Barta Dóra koreográfiáját a következő szavakkal vezetik fel az alkotók:
Mindannyian üvegbúráink foglyai vagyunk születésünk pillanatától fogva. Ezek a búrák áttetszőek, láthatatlanok, de beton kemények. Áthatolhatatlannak tűnő falak köztünk és a világ között. Belőlünk nőttek ki, a vérünkből, a szívünkből, a lelkünkből, a sebeinkből építettük őket, magunknak, s a mi mindig újraszülető félelmeink szilárdítják őket napról napra. Egész életünk nem más voltaképpen, mint egy végeláthatatlan harc egy mély lélegzetért, a világért. A menekülésért félelmeink és szívünk soha nem gyógyuló sebeinek fájdalma elől. A szabadságért. Önmagunkért.
Az előadás premierje február 18-án, este 7 órától látható a MOM Kulturális Központban. A koreográfia márciusban még egy alkalommal lesz megtekinthető: 29-én este 7 órától ugyanott.
Test víziók
A Nemzeti Táncszínház február 26-27. között kétnapos konferenciát szervez Test víziók címmel az Átrium Film-Színházban. Szöllősi Géza a női torzóiról, Oltai Kata a deformált és transzformált testekről, Jákfalvi Magdolna a színházi gyakorlatról, Rényi András El Kazovszij performanszairól, Lakatos János a modern tánc és az anatómiai kapcsolatáról, Fiath Titanilla pedig a börtönökben fogvatartottak testképéről tart előadást. A konferencián előadóművészként fellép Gergye Krisztián és Fehér Ferenc.