7óra7

Te vagy az ász, József – erről van szó?

Te vagy az ász, József – erről van szó?

2015. 03. 04. | 7óra7

József és a színes szélesvásznú álomkabát

A József-történet zenés változata nem ismeretlen a magyar közönség előtt: Legelőször 1991-ben mutatták be hazánkban a darabot, szintén a Madáchban, szintén Szirtes Tamás rendezésében. A két előadás azonban sok tekintetben különbözik egymástól. Mint azt a rendező-igazgató nemrég nekünk adott interjújában kiemelte, az „első” Józsefre leginkább úgy emlékszik vissza, mint egy gyerekcipőben járó, jelentős színészegyéniségekkel fémjelzett, lelkes előadásra, mely azonban sem technikai, sem (a musicaljátszás vonatkozásában vett) szakmai értelemben nem számított kiforrottnak.

Ellentétben a mostanival. Bár sokan rajonganak Az Operaház Fantomjáért a Mary Poppinsért vagy épp a legújabb bombasikerért, a Mamma Mia!-ért ha nekem kellene megneveznem, hogy a Madách Színház elmúlt tíz évének zenés bemutatói közül melyik testesíti meg leginkább azt, amilyen szerintem a modern musicaljátszás egyik iránya lehet –, az a József és a színes szélesvásznú álomkabát lenne. (Más kérdés, hogy én alapvetően jobban szeretem a tartalmas és aktuális, vagy aktuálisra formált musicaleket, pl. a Centrál Chicagóját – de a fentebb említett őszinteséget tényleg nagyra értékelem.)

József és a színes szélesvásznú álomkabát

A Józsefben ugyanis semmi komoly nincs – és mégis meg tudom ezt bocsátani neki. Nincs nagy ívű története, nem állítja magáról, hogy valami emberfelettien hihetetlen szerelmet (például Az Operaház Fantomja), vagy épp a jó és rossz örök küzdelmét (például Nyomorultak) állítja színpadra (a legtöbb musical beleesik ebbe a túlzásba). Vannak benne viszont önironikusan egyszerű(nek tűnő), kartonfigurás megoldások, vicces díszletek, mexikóias, texasias és sanzonos dalbetétek (pofán csap Webber zsenije, hogy mennyire odaillő mind…). Egy gyermekeknek aranyos, felnőtteknek vicces mese. Nem magyarázza túl a saját érzelmeit annyira, hogy az már teljesen hiteltelenné válik, nem igazán akar megrázni és meghatni (amikor mégis, például a Börtöndalnál, akkor azért hamar észbe kap), Csak szórakoztat. Azt viszont magas szinten, ráadásul természetes egyszerűséggel teszi.

Éppen emiatt vártam azt a bizonyos 200. előadást, hisz ezek a jubileumok annyiból mindenképp különlegesnek számítanak, hogy a színházak maguk is mérföldkőként tekintenek rájuk. Egy sok éve futó, több szereposztásos zenés produkciónál ez leginkább abban testesül meg, hogy aki él és mozog, illetve még énekelni is bír, az eljön, és színpadra lép aznap, függetlenül attól, hogy játssza-e még amúgy a szerepet. Novemberben mondjuk a Macskák 1400. előadásán a fő szempont alighanem az volt, hogy ki ér rá aznap, de ezúttal szinte mindenki eljött és beállt. Mármint játszani.

József és a színes szélesvásznú álomkabát

És tényleg jó buli volt. A stafétát egymásnak átadó Narrátorokkal, Serbán Attila és Puskás Péter személyében a két felvonásban két Józseffel, a kreol Elvisszé sminkelt Posta Victor mellé szólózni öltönyben beálló többi Fáraóval, és még sorolhatnám. Amikor pedig a „régi” gyerekszereplők immár szintén hét évvel idősebben beálltak táncolni a mostani fiatalok mellé, akkor nem csak a cukiságmérő lendült ki, de a saját gondolataim is: 2008 óta, amikor a premier környékén két barátommal, kis túlzással szólva véletlenül odakeveredve láttam az előadást, velem (és gondolom, még sokakkal) rengeteg dolog történt ahhoz, hogy pár másodpercig belegondoljak abba, hogy tényleg repül az idő…

De azért ez az este alapvetően nem erről szólt, úgyhogy még mielőtt elvesznék saját emlékeim között, gyorsan visszatérek a Józsefre. Illetve visszatérnék – mostanra azonban mindent elmondtam róla, amit akartam. Szép volt, jó volt – ennyi.

(2015. január 19.)

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr907993293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.