7óra7

Személyközi kapcsolatok

Személyközi kapcsolatok

2015. 05. 15. | 7óra7

Miért pont az SZFE színházi dramaturg szakára jelentkeztél?

Ez volt az egyetlen, magyar nyelven elérhető, szépirodalmi írást tanító szak. Azt gondoltam, hogy a színház azért különösen jó terep, mert el is mondják a megírt szövegeket, ami vonzóbb, mint csendben várni, hogy valaki később fölfedezze a műveimet.

Mit adott neked az egyetem és ez a képzés?

Cserne Klára Nem azt, amit vártam. Leginkább azt tanultam meg, hogy mi az, ami ellenében, amihez képest definiálhatom önmagam. Kevés volt az áttétel nélkül hasznosítható tudás, és ez sok konfliktust okozott. Emellett hasznos kapcsolatokat is adott. Ezen kívül a szocializmus átgondolatlanul folytatódó, reflektálatlanul tisztelt hagyományainak értő gyűlöletét és a magyar neoavantgárd előadóművészet feldolgozatlansága felett érzett állandó csodálkozást alakította ki bennem ez a képzés.

Továbbra is szeretnék strukturált módon szépirodalmi írást tanulni magyar nyelven, de erre intézményi keretek között nem látok lehetőséget. Javaslataikat és ajánlataikat ezügyben kérem azonnal küldjék: csklari@gmail.com

Az eddigi munkáid közül melyikre vagy a legbüszkébb? (És miért?)

Saját magamra nagyon büszke vagyok. Nem lettem sem buta, sem gonosz - pedig mindkét veszély fennállt az elmúlt években. Két napja felmondtam, ugyanis egy kisebb cég alkalmazottjaként dolgoztam az elmúlt hónapokban. Ennek az lett a közvetlen következménye, hogy a mellettem ülő másik munkatársam is felmondott. Hatalmas büszkeség töltött el ekkor. Ezt a személyközi kapcsolatokkal való óvatos játszadozást a színházzal kapcsolatos ismereteim teszik lehetővé. Szórakoztat az ilyen típusú lélektani hadviselés, de a főnök-beosztott típusú függési rendszereken belül is a független alkotói hozzáállást tartom célravezetőnek. Ez a kettő nem zárja ki egymást szerintem - erre a felismerésre is büszke vagyok.

A szakdolgozatomra is büszke vagyok, amit Erdély Miklós és Halász Péter pedagógiai munkásságairól és azok kortárs alkalmazásáról írtam.

Ezen kívül inkább fenntartható folyamatok, önműködő helyzetek létrehozásával foglalkozom, mint zárt végű, eredmény-orientált konstrukciókkal, de azért néhány címet is érdemes mondanom: Bábeli Könyvtár, Kísérleti Séta, színjátszókör a Trefortban, Tócsa Gyermeknyaraltatás.

Mi lesz veled az egyetem után?

Sok pénzt fogok keresni azzal, amit az egyetemi éveim során megtanultam és kitaláltam, a sok pénzből pedig veszek egy vidéki birtokot, ahol két szép agár fogja kísérni minden léptemet a kertben.

Screen shot 2015-05-01 at 12.18.24 PM.png és Screen shot 2015-05-01 at 12.31.59 PM.png

Addig is:

Budapest metróhálózatába készítünk nyomozó- és ismerkedő-játékot Kliment Jánossal és Thury Lilivel.

Ősszel bemutatjuk Daoud Dániellel és Eskulits Fruzsinával a tavaly nyáron forgatott filmünket.

Drámát írok a magyar pszichoanalízis történetének korai időszakáról, Ferenczi Sándor munkásságáról. Ebből is az ősz folyamán készül el az előadás.

Ezután a nagybácsikám, Cserne László életművéből kiállítást szeretnék rendezni végre, ráadásul egy számítógépes játékot is tervezek az ő írásai alapján.

A húgommal egy zsinagógát tervezünk építeni, mert semelyik meglévő sem tetszik nekünk eléggé.

Ezen kívül egyesületet alapítunk, és újságcikkeket írok a fentiekkel összefüggő témákban.

Számodra milyen a 21. század színháza?

A 21. század színháza: a személyesség, a figyelem és a koncentráció tudatos fejlesztése, az emberek közt fennálló kapcsolatok szándékos megváltoztatása, a cselekvő szeretet gyakorlása, a szabadidő és a munkaidő összeolvadása.

A 21. századi színházban nem fogom bezárni a nézőket egy sötét szobába, és nem fogom kikapcsoltatni velük a mobiltelefonjaikat azért, hogy jobban tudjanak figyelni. A nézőt személyi szabadságától rövid időre sem akarom megfosztani.

Ha egy adott rendszeren belül csak mások szabadságának csökkenése árán tudok magamnak mint alkotónak nagyobb szabadságot adni, akkor egy magasabb szintű rendszerhiba áll fenn. E magasabb szintű hibák feltérképezése és megjavítása a 21. századi színház feladata véleményem szerint.

Hogyan definiálnád, hogy ki az a dramaturg?

Sárga téglalap (fekvő) Ezt a kérdést a felvételin is feltették. Vicces, hogy mindenki mást válaszol. Vagy várjunk csak - mégsem vicces. Nem vicces és nem is hasznos az, hogy ennek a szónak gyakorlatilag nincs jelentése, csak történeti jelentősége.

Nekem például ez a végzettségem, de saját magamat nem tudom ezen keresztül definiálni, mert olyan helyzetbe kerülnék általa, amilyenbe nem szeretnék.

Ami értelmezhető a dramaturgból, az a függési viszonyokon való kívülhelyezkedés. Ez a dramaturgi munka fontos tényezője is. Hogy van a rendező és vannak a színészek - a dramaturg pedig kívülről néz erre az egészre. Azonban, ahogy már mondtam, szerintem a többi munkatárs közti függés sem szükségszerű, mert ha csak a színész kiszolgáltatottsága árán lehetséges az én függetlenségem, akkor részt veszek egy hibás rendszer működtetésében, ami baj.

Tehát, ha túllendültünk a szó értelmetlenségén, és pusztán a funkcionális viszonyokat tekintjük, akkor nem a dramaturggal van a probléma, hanem a kiszolgáltatott és az elnyomó típusú nem-dramaturgokkal.

Az én elkézepléseimben mindenki független, önálló értékrenddel bíró alkotói szemléletű, másokkal való kapcsolataira és a közösségre felelősen tekintő, önállóan dolgozó személy. Ezt azonban, amikor mindenki ilyen - nem hívják dramaturgnak. Viszont azt, hogy hogy hívják ezzel szemben, még nem lehet tudni.

Éppen kidolgozás alatt áll, hogy minek nevezzem saját magam.

oroszlánok.jpg és Sárga téglalap (részlet)

Egyrészt persze sehogy sem kell neveznem magam, mert van nevem, Cserne Klára, amin lehet hívni engem, meg mindenfajta álneveim, például Bébi Ciceró, Homoki Rózsa, és gúnyneveim, például Kkaudia, Nemkléri, és ez elég is, másrészt viszont kell egy valamilyen módon közérthető, de legalábbis a „dramaturg”-nál mindenképpen érthetőbb választ kifejlesztenem arra a kérdésre, hogy: szia, te mivel foglalkozol, mit csinálsz amúgy?

Ezt sokat gyakorlom, de általában vagy egyedül, vagy pedig éles helyzetben, amikor már rögtön jó választ kéne mondanom, és megpróbálkozom valamivel, ami vagy így sikerül, vagy úgy.

Azt gondolom, hogy mások is szenvednek hasonló problémától, hogy amikor megkérdezik tőlük, hogy: szia, te mivel foglalkozol, mit csinálsz amúgy? - akkor még nem tudják, hogy mi a jó válasz.

Mint látható, számos komoly probléma gyötör, melyekkel kapcsolatban castingot hirdetek. Kérem, hogy ha úgy érzi, jelentkezzen a cserneklara.tumblr.com/casting címen elérhető űrlap kitöltésével.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr187992829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.