7óra7

Hardcore helyett soft
7óra7: (4/10)
Közösség: (0/10)

Hardcore helyett soft

Mattyasovszky Zsolnay Bálint: kattogas@por.no / KoMa

2015. 11. 11. | Szabó Zsuzsa

Önmagában még egy ennyire kényes téma is kevés ahhoz, hogy egy előadás ürügyévé váljon.

A KoMának sok arca van. Az egykor főleg színházi előadásokat létrehozó társulat most már leginkább 15. kerületi közösségi projektek létrehozásán dolgozik. De a profilváltás ellenére úgy tűnik, nem engedi el magától teljesen a hagyományosabb színházi előadásokat sem. Az Átriumban folyamatosan játszott Nemzeti Vegyesbolt mellett most már a kattogas@por.no is repertoárra került. A társulati profilt az utóbbi előadásban sem adják fel. Kényes társadalmi tabutémával, a pornófüggőséggel és ennek a párkapcsolatokra gyakorolt hatásával foglalkoznak. A cél egyértelmű: az előadás által témává tenni a problémát. Az alkotók azt mindenképp elérték, hogy valószínűleg nincs olyan lány, aki az előadás után ne kérdezné meg a barátját, hogyan is áll ő a pornóval. De azért egy közösségi közegben született előadásnak is lehetnek nagyobb ambíciói. Bármennyire is tiszteletre méltó ennek a színházi életben fontos szerepet betöltő társulatnak a munkája, erről az előadásukról nehéz elismerően írni.

kat_3.JPGZrinyi Gál Vince, Patocskai Katalin

Azon kívül ugyanis, hogy Zrinyi Gál Vincét színpadon látni mindig élvezet, és hogy Patocskai Katalinnal elénk tárják a pornófüggőségről szóló megdöbbentő tényeket, melyeket ráadásul már a KoMa Bázis előcsarnokában, az előadás előtt, a falra függesztett képeket olvasva megismerhettünk, nincs, ami ennek az előadásnak a védjegyévé válhatna. Korántsem a kattogás lesz az a szó, ami később eszembe fog jutni róla. A folyamatos mesén és a történet sokszor túlnyújtott jelenetein kívül nem épít másra. Ami nem is lenne baj, ha mindez valóban kattogna, és kompakt módon rakták volna össze.

Egy egyszerű szerelem történetét követhetjük végig, az első csóktól kezdve odáig, hogy a lány, Kati, miután megtudja, hogy a fiú, Vince pornófüggő, undorodva lép ki a kapcsolatból. Mindennapi, általános, bármelyik kapcsolatban fellelhető, illetve olyannak tűnő, leginkább közhelyes problémákat vesznek sorra. A fiú sokat nézi a meccset, egymás szüleit el kell viselni. Mindez nyilván azért, hogy magunkra ismerjünk, hogy lássuk, mennyire közelről „fenyegetnek” minket ezek a veszélyek. Hogy mennyire izgalmas az első csók, a szerelem első időszaka, de aztán jönnek a kisebb, majd az egyre nagyobb veszekedések. Elfogy a türelem, a nyitottság és a kíváncsiság, csökken a vágy, de próbálkoznak életben tartani a kapcsolatot. Az előadás közben Vince és Kati sokszor kilépnek a szerelmi történet idősíkjából, és onnan kommentelik a nézőknek egykori érzéseiket, tetteiket. Ekkori helyzetük és szerepük viszont nincs meghatározva, így már a színpadi szituáció sem egyértelmű, egyszerűen nem csinálták meg. Néhol nyugodtan, bölcsen tekintenek vissza, néhol ugyanúgy viselkednek, mintha a régi történetben játszanának, sőt, ekkor fajul el leginkább egy veszekedés. A kitekintések mellett a történetet végigkövetik a Vince által gitárral kísért, hol lelkiállapotokat összegző, hol intelmekként szolgáló dalok is. Ezekben a dalokban benne van az intimitás megteremtésének potenciálja, ám a néhol direkt bénácska szöveg olyan sorai, minthogy „Nem jó a mell/ Én nem modell” elfelejtetik velünk a néhol erősebb részeket is.

kat_4.JPGPatocskai Katalin, Zrinyi Gál Vince

Ahogy a történetnek, úgy a színpadnak sincs mélysége. Az üres térben egyedül álló ágy mint helyszín ötlete szintén intim közelségbe hozhatná a történetet. Az előadás többi részének azonban nem sikerül erre rájátszania, így az ágy inkább a tér ürességét hangsúlyozza, ahelyett, hogy intimitással töltené meg. A pár mindennapjaiban kialakult belső poénok, a játszadozás, cicázás kívülről nézve csak lógnak a levegőben, nem működnek a közönség felé, az édes mondatok felszínesek maradnak. A pár ettől nem lesz bájos, idegenek helyett ismerősökké csak kevésszer tudnak válni. Amikor igen, akkor az inkább a színészi játéknak, mint a szituációknak vagy a szövegnek köszönhető.

A mindennapi problémák mellett a pornófüggőség is mindennapivá válik. Nem ugrik ki a többi cselekvés közül, csak annyira, hogy végül ez vezessen majd a szakításhoz. Észrevétlenül rothasztja szét az egyébként is szétbomló kapcsolatot.  Ez a szerkesztés mindenképp az előadás előnyére válik, ebben sűríti össze a pornófüggőség veszélyét. De még egy ennyire kényes téma is kevés ahhoz, hogy egy előadás ürügyévé váljon.

(2015. november 6.)

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr78069480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.