7óra7

Premier7

Premier7

2016. március 14 - 20.

2016. 03. 09. | 7óra7

Megújult premierajánlónkban nem csak mi beszélünk a bemutatókról, de az alkotókat is megszólaltatjuk.

premier7_logo.PNG

Várunk. Haza. / Stúdió K Színház / március 17., 19:30

Kardos Tünde tollából születik a Stúdió K legújabb, a közélet történéseire, atmoszférájára frissiben reagáló bemutatója. Nagypál Gábor rendezi az előadást, amelyben Homonnai Katalin, Lovas Dániel, Nagypál Gábor, Nyakó Júlia, Pallagi Melitta, Sipos György és Spilák Lajos játszanak. A szerző mesélt a darab születéséről és mondanivalójáról.

„Commedia memoralis néven született meg a Stúdió K Színház legújabb bemutatójának ötlete még 2014-ben. A társulat és Gyarmati Kata dramaturg a trauma és az emlékezés viszonyát kezdték el vizsgálni a dokumentarista színház módszereit felhasználva, hogy rátaláljanak a formára, melyen keresztül megszólaltatható a hallgatás, az elhallgatás.

A Várunk. Haza. ennek a régóta tartó kísérletnek az eredménye. Az elmúlt közel száz év történelmi eseményeinek máig ható kollektív traumáit veszi alapul, ezek feldolgozhatatlanságát próbálja meg feldolgozni.

Lehetséges ez? Túl tudunk lépni a múlt árnyékán? Meg lehet-e bocsájtani anélkül, hogy elfelejtenénk az ellenünk elkövetett bűnöket? Van esélyünk tiszta lappal kezdeni? És az utánunk jövőknek? Aztán: van értelme föltenni ezeket a kérdéseket? Nem tudjuk. Csak azt, hogy amíg a válaszokat keressük, addig se kell tenni semmit. Várunk a tettekkel, nehogy baj legyen belőle.

Az előadás márciusban 19-én és 20-án, áprilisban 1-én, 7-én, 10-én és 15-én is látható a budapesti Stúdió K Színházban.

Ahogy tetszik / Katona József Színház, Budapest / március 18., 19 óra

Kovács D. Dániel friss Junior Príma-díjasként tér vissza a budapesti Katonába egy rendezés erejéig, hogy a tavalyi Cukor Kreml után most Shakespeare Ahogy tetszik című darabját állítsa színpadra, Nádasdy Ádám fordításában és Závada Péter szövegkönyve alapján.  Kovács D. válaszolt a kérdéseinkre. 

Mi foglalkoztat a darabban?

Mindennap más. A nyitottság a szerelem felé, a félelmek pontos kifejeződése. Rengeteg irányból, több alak szemszögéből tudjuk a próbákon körbejárni az elköteleződés vágyának, és az abból való menekülés miértjeinek sokaságát. A szóval való játék, az idővel való játék, a vonzódással való játék, a sokféle játék burjánzása; ennél nemigen tudnék fontosabbat elképzelni.

ahogy_tetszik_domolky.JPGAhogy tetszik (próbafotó) - Fotó: Dömölky Dániel

Vendégrendezőként mennyire kaptál szabad kezet a darabválasztásban?

Az évadot és a társulat foglalkoztatottságát, terhelhetőségét figyelembe véve közös döntés születik igazgató és rendező között. Ez vendégként vagy társulati tagként ugyanúgy működik. Az Ahogy tetsziket én vetettem fel, de az igazgatók amúgy sem akarnának olyan próbafolyamatot, ahol az anyag nem az alkotó(k) "mániája".

Milyen volt a "megszokott"  munkatársak helyett új emberekkel dolgozni?

Megszokott. Mindig vannak új vegyértékek és már ismerős pontok [az alkotó stábban eleve, de a színészek egy részével is volt már helyzetünk akár a Kamrában (Cukor Kreml) akár az iskolában (Üvegfal mögött, vagy épp színműs vizsgák során)]. Az új találkozások, friss impulzusok meg ébresztőleg hatnak. Erős csapatban ösztönző küzdeni.

Az előadást a bemutatót követően márciusban 19-én, 20-án és 23-án, áprilisban 3-án, 8-án, 9-én és 22-én is lehet látni a budapesti Kamrában.

A bajnok / Katona József Színház, Budapest / március 19., 19 óra

És ha Katona, akkor ismét egy vendégrendezés, nem is akármilyen: Pintér Béla rendezőként és Enyedi Éva dramaturgként dolgozik együtt a színház társulatával. És hogy tovább fokozzuk, még csak nem is saját drámáját rendezi Pintér, hanem Puccini A köpeny című operájának librettóját dolgozta át erre az alkalomra. És ezt Kéménczy Antal zenei közreműködése mellett, Khell Zsolt díszletei között és Benedek Mari jelmezeiben állítja színpadra.  

a_bajonok_proba_horvath_judit_kis.JPGA bajnok (próbafotó) - Fotó: Horváth Judit

Mivel Pintér Bélát nem tudtuk szóra bírni, korábbi mondatait idézzük: „Mostanság - amikor újrahallgattam az operát - eszembe jutott, hogy milyen szépen rá lehetne illeszteni a zenére egy, a jelenkori Magyarországon játszódó, bizarr szerelmi háromszög történetét. Szóval ez lesz. Veszem a bátorságot és átírom Puccini librettóját mai történetté.

Az előadás márciusban 20-án, 23-án, 25-én, áprilisban 3-án, 8-án, 9-én, 13-án és 22-én is látható a budapesti Katona József Színházban.

Garmann nyara / Mesebolt Bábszínház, Szombathely / március 20., 10 óra

Stian Hole története Garmannról, az óvodát már befejező, iskolakezdés előtt álló kisfiú nyaráról, szinte minden létező gyermekkönyves elismerést bezsebelt. Aki belelapoz, van, hogy meghökken az illusztrációk őszinte szókimondásától, mások azonnal beleszeretnek ebbe a szokványos meseségtől távol lévő  világba. Szombathelyen Veres András állítja színpadra, és Dénes Emőke játssza el  a már nem óvodás-, de még nem iskoláskor átmenetét. A rendező mesélt az előadásról.

Stian Hole könyvének erőssége, hogy szervesen illeszkedik egymáshoz a kép és a szöveg. Színházi szempontból talán ez a legnagyobb kihívás, hiszen az egyik érvénytelen a másik nélkül. A színpadi teret és a szereplők karaktereit a szerző eredeti illusztrációi segítségével keltjük életre, amit élő színészi játék és valós tárgyak használata egészít ki. Ehhez egy saját színházi formanyelv kialakítására van szükség, mely a próbák során alakul ki. Ez a folyamat rendkívül izgalmas, az alkotók egymást inspirálva „hozzák” az ötleteket, véleményeket és érzéseket.

garman.jpgGarmann nyara (próbafotó) - Fotó: Mesebolt Bábszínház

A – gyakran meghökkentő – figurák a szuperrealizmus és a végletes stilizáció között egyensúlyoznak, ami hatással van az előadás egészére. A tényszerű narráció váltakozik az igazi, valós érzelmekkel. Ez hatalmas feladat Dénes Emőkének, aki egyedül varázsolja a színpadra az egész mesét. Emőke színészi személyisége fogja egybe a különböző színházi jelrendszereket, amik (a felvételről szóló zene mellett) még zenélő tárgyakkal, énekhanggal, ritmusjátékokkal egészülnek ki.

Mivel a Garmann nyarának nincs a szó hagyományos értelemben vett története, a darab dramaturgiai ívét az érzelmi helyzetek egymásra épülése hozza létre. Egy kisfiú utolsó nyári napja, az első iskolai nap előtt. Ez a helyzet rengeteg drámát, kíváncsiságot, feszültséget teremt. Mint minden nagy változás előtt, most is egyfajta összegzés zajlik le Garmannban: mi az, amit tudok? Mi az, amit meg kell még tanulnom? Mit tudnak a többiek? Ezek az állapotok kaleidoszkópszerűen állnak össze egy nyárvégi délutánná.

A próbák során igyekszünk megkeresni azokat a pontokat, melyek mindenki számára átélhetővé teszik a kisfiú gondjait, örömeit, kérdéseit, hiszen Garmann egyszerre különleges, és egy, a világon élő sok millió gyerek közül.Előadásunkban egyforma fontossággal bír a kép, a hang, a gesztus és a lélek, egymást kiegészítve hozzák létre Garmann világát.

Az előadást márciusban  23-án, 30-án és 31-én is megnézetik az érdeklődők. A Garmann nyarát mindhárom nap két-két alkalommal játsszák a szombathelyi Mesebolt Bábszínházban.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr28458082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.