7óra7

Premier7

Premier7

2016. október 24 – 30.

2016. 10. 19. | 7óra7

Premierajánlónkban nem csak mi beszélünk a bemutatókról, de az alkotókat is megszólaltatjuk.

premier7_logo.PNGBányavakság / Komáromi Jókai Színház, Kassai Thália Színház / október 28. 19 óra

Székely Csaba trilógiájának második része a korrupció és a hatalommal való visszaélés bányavidéki köreit mutatja meg a tőle megszokott, egyszerre nevettető és lelket facsaró hanghordozásban. Az előadás a komáromi és a kassai teátrum első koprodukciója.

banya_czajlik_ok.JPGCzajlik József (fotó: Komáromi Jókai Színház)

A komáromi színház két évvel ezelőtt, Keszég László rendezésében mutatta be a trilógia első részét a Bányavirágot.  – Logikus volt, hogy rácsatlakozzunk erre a vonalra. Amikor Tóth Tibornak, a komáromi direktornak felkínáltam, kapva kapott az alkalmon, hiszen, mint később kiderült, ő is be akarta mutatni – mondta a darabválasztásról Czajlik József rendező, a kassai színház igazgatója.

A választás szakmai okaként az erdélyi és a felvidéki helyzet hasonlóságát emelte ki: „ez ideális történet egy olyan közeg számára, mint amiben mi is élünk. Határon túli magyarként mindenféle határhelyzeteket élünk meg a szlováksággal szemben. Székely Csaba Bányavaksága nagyon pontosan és precízen tudja megmutatni ennek a modellhelyzetnek a fonákját, a sok esetben csak érzetekben közvetíthető tartalmat”.  

banya_kozos.jpgBenkő Géza és Fabó Tibor (fent), Tóth Tibor és Vasvári Emese (lent)

A stáb is a közös munka jegyében állt össze. Két színész, Tóth Tibor és Fabó Tibor komáromiak, Vasvári Emese és Lax Judit Kassáról érkeztek. Benkő Géza mindkét társulatban játszott már. Gadus Erika díszlet- és jelmeztervező szintén mindkét színházban visszatérő munkatárs, a dramaturg Forgács Miklós, Komáromban is rendezett évekkel ezelőtt, s most a Thália dramaturgjaként vesz részt a munkában. Kántor Kata, a kassai színház koreográfusa segített a mozgásjelenetek beállításában, a zeneszerző pedig a Komáromban élő Lakatos Róbert, a Thália Színház zenei vezetője. A csapat tagjai tehát ismerik egymást, de ilyen felállásban még soha nem találkoztak.

Az előadást a  bemutatót követően Komáromban október 29-én és 30-án játsszák, majd november 24-én Kassán is bemutatják.

Anna Karenina / Miskolci Nemzeti Színház / október 28. 19 óra

Szintén koprodukció, de ezúttal egy táncos, és nem drámából, hanem egy regényből születik. Tolsztoj második nagyregényét állította színpadra a Miskolci Balett közösen a GG Tánc Egerrel, a Győri Nemzeti Színházban dolgozó Velekei László koreografálásában.

A Miskolci Balett már több alkalommal dolgozott együtt az egri színház tánctagozatával. Kozma Attila, a Miskolci Balett  vezetője elmondta, hogy a közös múltbeli előadások és egymás munkáinak kölcsönös követése mellett a szerepválogatás könnyebbsége és a látványosabb jelenetek beállításának a lehetősége is a koprodukció mellett szól.

karenina_plakat_all.JPGA modern táncszínház nyelve nem mindenki számára érthető, sokkal közelebb tudunk kerülni a közönséghez, ha olyan témát dolgozunk fel, amelyet a közönség már ismer. Én amúgy is azt érzékelem, hogy a világban van egy szándék az irodalmi művek táncszínpadra való adaptálására – mondta Kozma arról, hogy miért éppen egy regényt visznek színre.

Velekei Lászlót is kérdeztük az előadásról.  – Úgy érzem, a mozdulatok igazabbak a szavaknál, jobban meg tudják mutatni az egyénben zajló drámát, akár egy egészen pici kis mozdulattal is – válaszolta arra a kérdésünkre, hogy mit tud hozzátenni a tánc egy ilyen kaliberű regényhez.

Elmondta, hogy a koreográfiájában Anna, Anna férje és Vronszkij változó viszonyaira fókuszál.  „Figyelemmel kell lennem arra is, hogy ebben az esetben a nézők nagy többsége a végkifejlet ismeretében ül be, így a feladatom túlmutat azon, hogy a regény cselekményét táncszínpadra adaptáljam. Ezért egy olyan dramaturgiai csavarral nyúltunk az előadáshoz, amely még inkább kihangsúlyozza a regényben futó szimbólumokat, s egy másik perspektívából láttatja Anna és Vronszkij tragikus szerelmének sorsát.” 

Az Anna Karenina a bemutatót követően október 29-én látható a Miskolci Nemzeti Színházban, este 7 órától.

Pusztuló / Spirita Társulat / helyszín: Bethlen Téri Színház / október 27. 19 óra

A Bethlen Téri Színházat egyre otthonosabban belakó, fiatal társulat első hallásra erős társadalom és médiakritikát fogalmaz meg legújabb bemutatójában. Az előadás felvezető szövege azt a kérdést fogalmazza meg, hogy "lehet-e még egyáltalán érdemben beszélni a mindenkit feszítő problémákról, vagy réges-régen elnyelt mindent a politikai csatározás és a felszínes showműsorok fertője?" Az előadás rendezőjétől, Egressy G. Tamástól többek között ugyanezt kérdeztük.

pusztul.PNGA Pusztuló két műsorvezetője (fotó: Spirita Társulat)

Akkor lehet, ha a sok semmitmondó blabla és álságos emóció kiveri a biztosítékot az embernél, aki ezért valódi, őszinte párbeszédet kezdeményez. Amíg mindenki a saját véleményébe, politikai vagy érzelmi burkába zárkózik, addig nincsenek igazi érvek, nincs őszinte nevetés vagy éppen könny, és így nincs katarzis, haladás, fejlődés sem – válaszolta meg az előadás által megfogalmazott kérdést. Azt is hozzátette, hogy ebben „a hazug kereskedelmi médiának óriási felelőssége van”.

Mit tehet mindezzel a hazugsággal és manipulációval szemben egy előadás? – kérdeztük őt. - Bemutathatja. Eltúlozhatja, kifigurázhatja, kiröhögheti és kiröhögtetheti, aztán szétszedheti apró cafatokra, és addig gyalázhatja, püfölheti, gyilkolhatja, amíg – legalábbis a színpadon – ez az ál-világ, ez a lélekgyilkoló hazugsággyár meg nem adja magát, és össze nem omlik. Ez a feladatunk, fiatal, alter társulatként különösen – fogalmazta meg az előadás ars poeticáját a rendező.

A Pusztuló a bemutatót követően október 28-án is látható, este 7 órától.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr6011821609

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.