7óra7

Mai polihisztorok – Kortárs Drámafesztivál, második nap

Mai polihisztorok – Kortárs Drámafesztivál, második nap

2016. 12. 02. | SoósAndrás

Hajdu Szabolcs, ha kell, filmet rendez, ha kell, színházat csinál. Fekete Ádám, ha kell, színházban, ha kell, filmben szerepel, de ír és rendez is, ha éppen nem dramaturgként dolgozik.

Az idén 13. alkalommal megrendezett Kortárs Drámafesztivál eredeti célkitűzése jelentősen kibővült: az 1997-ben létrejött fesztivál kezdetekben a magyar kortárs dráma eredményeinek áttekintésére alakult, ez azóta már a teljes európai kortárs dráma figyelmére és a kortárs színház progresszív irányzatainak bemutatására bővült ki. Nem véletlen tehát, hogy idén a programsorozat fókuszában a fiatal színházcsinálók állnak.

A Kortárs Drámafesztivál második napján 15 órakor láthatjuk Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál című darabját a KugerArt Galériában. Hajdu Szabolcs egészen különös figurája a kortárs művészetnek: színészként a Stúdió K-ban szerepelt a kilencvenes években, filmrendezőnek tanult, de nem fejezte be tanulmányait. A Filmalappal való összezördülése után egy ideig még kőművesként is dolgozott.

ernellaek_toldy.JPGSzilágyi Ágota és Gelányi Imre az Ernelláék Farkaséknál előadásában (fotó: Toldy Miklós)

2015-ben újra a színházhoz kanyarodott vissza, ekkor született meg az Ernelláék Farkaséknál, egy ízig-vérig mai családi dráma kivándorlással, irigységgel és kihűlő házasságokkal. „Hajdu Szabolcs rendező (...) valamiféle működőképesnek tűnő túlélési alternatívát is mutat, egy olyan markáns életszemlélettel átitatva, ami talán segít kiszabadulni abból a Tarr Béla-filmből, amelyben úgy hisszük, élünk” – írtuk a darab bemutatója kapcsán, amiből azóta Hajdu Szabolcs filmet is rendezett, amit a saját lakásán, gyerekei szereplésével, egyetemi tanítványaiból alakított stábbal vett fel – a mű elnyerte a Karlovy Vary-i filmfesztivál fődíját, Hajdu Szabolcs pedig a legjobb főszereplőnek járó díjat.

A hasonlóan öntörvényű Pintér Béla nagy port kavaró Puccini-újraértelmezését, A bajnokot 19 órakor nézhetjük meg a Katonában. „Az különbözteti meg egy átlagos drámaírótól, hogy több irányból konstruál – mert ha egy átlagos drámaíró, úgy értem, egy átlagos zseni, három irányból konstruál, most a hasamra ütöttem, Pintér hétből” – mondta Forgách András 2013-ban a Szép Ernő-díj átadásakor Pintér Béláról. A színész-rendező-drámaíró Pintér egészen különös tragikomédiával dolgoztatta meg a Katona színészeit: „Meg kellene kérdezni Nagy Ervint,  mit kell végigcsinálnia már előző nap, hogy egyáltalán sansza legyen a szerepét a színpadon elénekelni” – nyilatkozta a 7óra7-nek Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója, akit a darab bemutatása után a jobboldali sajtó iszonyú dühvel támadott meg, miután többen felismerni véltek A bajnok polgármesterének feleségét elszerető sportolónő történetében egy kormánypárti politikus magánéletéről szóló pletykákat.

3.JPGNagy Ervin és Rezes Judit A bajnok előadásában (fotó: Toldy Miklós)

A Trafóklubban kivételes fiatal színházcsinálókkal való beszélgetéseket hallgathatunk meg. 15 órától Varga Anikó beszélget majd Fekete Ádámmal, aki a Színház- és Filmművészeti egyetem dramaturg szakán végzett 2015-ben, de már 2013-ban Junior Prima Primissima-díjat kapott sokoldalú színházi munkásságáért. Ír, rendez, szerepel a TÁP Színház előadásaiban, legutóbb Till Attila Tiszta szívvel című filmjében. Csoportkép oroszlán nélkül (természetes fényben) című rendezését múlt évben az évad negyven legfontosabb előadása közé választottuk: „A jelenetek ilyen finoman, elegánsan fordulnak át egymásba. Ez az elegancia a már említett kitartással párosul, aminek valahogy az lesz az eredménye, hogy ez a világ nem élesen kegyetlen, hanem mocsárszerűen alattomos.”

Fehér Balázs Benő színészként végzett, de rendezéssel is foglalkozik: Fekete Ádámmal közösen álmodták meg a Bűn és Bűnhődés mono-nézős előadását, ahol a nézőt Raszkolnyikov szerepében tolják végig egy tolószékben a zaklatott történeten. Fehér Balázs Benő több igen népszerű előadást rendezett: Boris Vian Tajtékos napok című regényének adaptációja a mai napig fut az Ódry Színpadon annak ellenére, hogy a szereplők már végeztek az egyetemen. A Katonában rendezett Emilia Galottiról így írtunk: „hazai játékhagyományhoz képest egy különleges játékmódot álmodott meg”. Az Átriumban láthatjuk az Őrült nők ketrecében szerepelni, de ugyanitt tekinthető meg Sirály-rendezése is. Fehér Balázs Benővel Puskás Panni fog beszélgetni 16 órakor.

Kapcsolódó

Jézus slam poetry hegyi beszéde - Kortárs Drámafesztivál, első nap

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr3312016743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása