Igazi színházi csemegének ígérkezik a III. Richárd a Gyulai Várszínházban július 13-án, 14-én és 15-én. Az alkotókkal beszélgettünk a bemutató kapcsán.
Nem csak a nyári szabadtéri színházi szezon, de az egész év egyik legizgalmasabb bemutatójának ígérkezik a Gyulai Várszínházban, az immár tizenkettedik Shakespeare Fesztivál keretében színre kerülő III. Richárd. Izgalmas már csak azért is, mert a szereposztásban olyan közismert neveket találunk, mint Eszenyi Enikő, Trokán Nóra, Trill Zsolt vagy éppen Hegedűs D. Géza – olyan színészeket, akik a rendes színházi évadban aligha játszhatnának együtt. De izgalmas azért is, mert mellettük több frissen végzett vagy még tanulóéveit töltő színészhallgató is szerepel az előadásban, mind a budapesti, mind a kaposvári egyetem színművész szakáról. Végül, de nem utolsó sorban azért, mert újra együtt dolgozik az az alkotói hármas, amely az utóbbi egy évben mondhatni berobbant a magyar színházi életbe, több sikeres előadást téve le az asztalra, köztük a POSZT versenyprogramját megjárt és díjat szerzett Liliomfit (kritikánk itt olvasható).
III. Richárd (próbafotó) - Ifj. Vidnyányszky Attila, Eszenyi Enikő (fotó: Szkárossy Zsuzsa)
Ifj. Vidnyánszky Attiláról, Vecsei Miklósról és Kovács Adriánról van szó: a rendezőről, a fordítóként és dramaturgként is közreműködő színészről és a zeneszerzőről. Első sikeres közös munkájuk ugyancsak egy Shakespeare-mű, az Athéni Timon volt, amelyet tavaly mutattak be a Színház- és Filmművészeti Egyetem Ódry Színpadán. Ifj. Vidnyánszky Attila és Vecsei Miklós együtt végeztek Hegedűs D. Géza és Marton László színészosztályában; az előadást saját osztályukkal, a most végzős csapattal, valamint osztályfőnökükkel, Hegedűs D. Gézával hozták tető alá, aki a címszerepet játszotta. Az előadás tavaly a Shakespeare Fesztivál vendége volt, és ahogy a Gyulai Várszínház igazgatója, Gedeon József a 7óra7-nek elmondta, ekkor merült fel egy, a Várszínházzal közös munka ötlete. Ifj. Vidnyánszky Attila a III. Richárdot javasolta a most ismert szereposztás tervével, az igazgató pedig rögtön igent mondott az elképzelésre.
Kovács Adrián, ifj. Vidnyánszky Attila, Vecsei Miklós (fotó: Toldy Miklós)
Shakespeare darabját új fordításban mutatják be, amelyet az Athéni Timonhoz hasonlóan Vecsei Miklós jegyez. Nem csak fordítást, hanem dramaturgként teljes szövegkönyvet is készít, néhol átírva a shakespeare-i eredetit. „Miután tisztázódott, hogy melyek azok a témák, amikkel foglalkozni szeretnénk, meghúztam az eredeti szöveget, és a már húzott példányt fordítottam le. Ezt a fordítást írtam át azokon a helyeken, ahol úgy éreztük, hogy szükségünk van rá. Lesznek benne mai szófordulatok, de csak az őket játszó karakterek erősítése céljából” – avatott be minket a szövegkönyv készítésének kulisszatitkaiba. Vecsei Miklós azt is elmondta, hogy a színpadra állítást tekintve az egyik fő nehézséget a Shakespeare-től is szokatlanul sok szereplő jelenti. Csakhogy míg a korabeli Angliában ezek a történelmi alakok könnyen beazonosíthatóak voltak, a mai Magyarországon már sokkal nehezebb követni őket az előadásban, ezért ezeket az ismereteket is bele kellett szőni a szövegkönyvbe.
Nagy kihívás ilyen sok és különböző helyekről érkezett színészből egy előadásra igazi társulatot összekovácsolni. Ahogy az Athéni Timonban és a Liliomfiban, itt is húszas éveik elején járó fiatalok dolgoznak együtt már „érett” színészekkel. Előbbiben Hegedűs D. Géza képviselte az idősebb nemzedéket, két színészosztállyal közösen játszva el a shakespeare-i történetet. Úgy véli, a III. Richárd próbafolyamata során sikerült társulattá kovácsolódnia a csapatnak: „Próbáról próbára integrálódik a csapat, a generációs távolságok eltűnnek. Aki színházat csinál, és részese lehet egy előadás létrehozásának, pontosan tudja, mit jelent megtalálni egy-egy drámai helyzet igazságát, kikutatni a karakterek cselekvését befolyásoló motivációkat, természetes játékká avatni a drámaíró – jelen esetben Shakespeare – által papírra vetett drámát. Ez csak a küzdelmes, közös próbák során, csapatmunka eredményekeként születhet meg, amikor is leomlanak az úgynevezett »tekintély« falai” – mondta el kérdésünkre.
III. Richárd (próbafotó) - Trill Zsolt (fotó: Szkárossy Zsuzsa)
A címszerepet ezúttal Trill Zsolt játssza, aki az idősebb Vidnyánszky Attila előadásainak állandó és meghatározó színésze, és aki már jól ismeri a gyerekként apja beregszászi társulatában is szerepeket kapott ifjabbik Vidnyánszkyt. Legutóbb épp a Nemzeti Színházban játszhattak együtt a Zsótér Sándor rendezte Galilei életében; rendezőként most találkozik vele először. Néhány hete nekünk adott interjújában ezt nyilatkozta a III. Richárdról és próbafolyamatáról: „Nagyon élvezem, mert rengeteg egyetemista van benne, és nagyon csodálom az ő világukat. Nem értem, csak csodálom, és meg kell fejtenem, ahogy meg kell fejtenem a magam szerepét is benne. Ami az előadást illeti, úgy értelmezem, hogy Attila egy világot szeretne megfogalmazni, a körülöttünk levő őrületet.”
Hegedűs D. Géza három szerepet is játszik az előadásban: Richárd két bátyját, Györgyöt és IV. Edwárd királyt, valamint a bérgyilkos Tyrellt. A három szerepet már Shakespeare színházában ugyanaz a színész játszhatta, hiszen a Globe Színház vezetője szívesen élt a szerepösszevonások lehetőségeivel. „Az egyik szereplő meghal, s ugyanaz a színész egy másik alakban, új társadalmi státuszban, más karakterjegyekkel felruházva, elindulhat a tragédián belül a saját végzetét beteljesíteni. Ahogyan Shakespeare mondja az előadás egyik pillanatában: »Bűnökre bűn jön, szégyenre szégyen.« Így megy ez végtelenítve, kilenc-tízezer éve” – mondta el nekünk szerepei kapcsán Hegedűs D. Géza.
Hegedűs D. Géza (középen) a III. Richárd próbáján (fotó: Szkárossy Zsuzsa)
Gedeon József igazgató a 7óra7-nek kiemelte, az idei Shakespeare Fesztivál a fiatalokra fókuszál, a programot ennek megfelelően állították össze. Budapesti és kaposvári színműsok vizsgaelőadása is jelen van a fesztiválon, a III. Richárdban pedig együtt is játszhatnak a két egyetem hallgatói, ami igen ritka. Ifj. Vidnyánszky Attila korábban a budapestiekkel készítette a Karnyónét, az Athéni Timont és a Liliomfit is, a kaposváriakkal pedig a Rómeó és Júliát, amelyet a Shakespeare Fesztivál záróakkordjaként láthat a közönség július 17-én. A Színház- és Filmművészeti Egyetem színművész szakán most végzett Szabó Sebestyén László és Böröndi Bence már az Athéni Timonban és a Liliomfiban is párost alakítottak, utóbbiban Liliomfit és Szellemfit; a III. Richárdban a kis hercegeket, IV. Edwárd fiait játsszák, akiket Richárd a Towerben meggyilkoltat. Hagyományos végzős interjúnkban Böröndi Bence így nyilatkozott a közös munkáról: „Attila nagyon maximalista, és ez a maximalizmusa az egész csapatra átterjed. Hatalmas hőfokon pörgünk a próbákon. Van egy határozott elképzelése, ugyanakkor nyitott a mi javaslatainkra, nekünk is bőven hagy teret. Nagyon jól tudunk együtt dolgozni.”
Ahogy a korábbi Vidnyánszky-rendezésekben, a zene itt is együtt lélegzik majd az előadással, hiszen az állandó alkotótárs, Kovács Adrián már a próbafolyamat kezdetétől folyamatosan együtt dolgozik a csapattal. Az alkotói hármassal készült márciusi interjúnkban ifj. Vidnyánszky Attila a vele való közös munkáról és a zenének az előadásaiban betöltött szerepéről is nyilatkozott: „Nagyon szeretek úgy dolgozni a próbák alatt is, hogy Adrián mellettem ül, és bármit csinálunk, kísér minket. Ennek köszönhetően a próbákon születik meg az előadás atmoszférája. A zene önmagában instrukció a színész számára. Egy karaktert, jelenetet sokszor a zene szül, sokszor pedig a zene tesz tönkre. Nehéz elérni, hogy a jelenet és a zene ne külön sávon játszódjon. Előadásról előadásra próbáljuk megtanulni, hogyan lehet a zenét jól használni.” A III. Richárd kapcsán Kovács Adrián azt mondta a 7óra7-nek, hogy sokféle zenét használnak Bachtól kezdve a modern könnyűzenén át a free jazzig, de ezek „úgy fűződnek jelenetekhez, mintha egy általános zenei világa lenne az előadásnak”.
A III. Richárdot a július 13-i bemutató után még kétszer, július 14-én és 15-én játsszák. Hogy ősztől folytatódhat-e a széria kőszínházban is, még nem lehet tudni, így aki látni szeretné a különleges szereposztással megvalósuló előadást, jöjjön el a gyulai Shakespeare Fesztiválra.