7óra7

Varázs-garázs
7óra7: (7/10)
Közösség: (0/10)

Varázs-garázs

2010. 10. 06. | Turbuly Lilla

Microcircus

Maga a társulat azonban jóval nagyobb történelemmel bír, mint a Retek utcai színház. 1983-ban alapította Siklósi Gábor és Fers Klára, különlegességük pedig a hazai bábművészeti palettán abban rejlik, hogy a hagyományos bábelőadások mellett kéz- és tárgyjátékra épülő darabokat is létrehoznak. Érdekességük az is, hogy családi alapon működnek, és igyekeznek mindent a maguk erejéből megteremteni, értve ezen a bábokat, díszletet, sokszor a darabot, sőt – ahogy erről már szó volt – magát a színházat is.

Előadásaik nagyobb részét gyermekelőadásként hirdetik, a Függetlenek Éjszakája keretében bemutatott idei évadnyitó _Microcircus_ című produkciót (hasonlóan a legutóbb a Pécsi Nemzetközi Felnőttbábfesztiválon előadott _História_ előadáshoz) kicsit nagyobbaknak, tíz éven felülieknek és felnőtteknek szánták, de mindkét előadásra elmondható, hogy nem sorolhatók be egyértelműen a felnőtt- vagy a gyermekprodukció kategóriájába, több korosztályhoz is szólnak egyszerre. A _Microcircus_ mostani előadását például hat-hétéves gyerekek is igencsak lelkesen nézték és kommentálták, sőt, egyikük folyamatosan autogramot követelt Siklósi Gábortól, külön színt adva az előadásnak.

Nevének megfelelően a Microcircus egy félasztalkányi helyen zajlik, és a szereplők száma is limitált, tekintve, hogy Siklósi Gábornak és Siklósi Eszternek összesen négy keze van, ezek közül kettővel Siklósi Eszter többnyire gitárt penget, másrészről időnként egy-egy láb is kézre esik. Ahogy az már az eddigiekből talán kiderült, ez az előadás kézjátékra épül. Összefüggő története nincs, illetve csak annyiban van, amennyiben minden egyes cirkuszi előadásnak: apró jelenetekből, számokból áll össze. Többnyire a szöveg sem több a cirkuszokban szokásos összekötő szövegnél, de persze a paródiának megfelelő ironikus felhanggal. A legkülönbözőbb cirkuszi műfajok képviselői lépnek porondra: zsonglőrök, jégtáncosok, légtornászok, de van fakír és állatidomár is – valamennyien kézemberkék a legkülönbözőbb színű, mintájú és anyagú kesztyűdresszekben. Közben látjuk a színészeket is, mimikájuk, gesztusaik hozzáadódnak a kézemberkék mozdulataihoz. Kiegészítő elemként ebben az előadásban is megjelennek a tárgyak. A fakír ágyát kenyérszeletbe szurkált fogpiszkálók alkotják, az erőművésznek egy csésze tea elkészítése jelent heroikus küzdelmet a kiskanállal, citromfacsaróval és a többi hozzávalóval. Ez a jelenet egyébként az előadás egyik legjobban sikerült, a címben jelzett műfajt, a cirkuszparódiát legnyilvánvalóbban képviselő részlete. Egyszerre mulatságos és szívszorító, mert óhatatlanul eszünkbe juttatja, milyen az, amikor a legtermészetesebb, legegyszerűbb dolgokért is kilátástalannak tűnő küzdelmet kell folytatni, amikor az erőkifejtés közel sem arányos az eredménnyel.

Az előadás egyik fő erénye éppen az, ami a kézjáték egész műfajáé: az eszköztelenség, amin a külső eszközök minimumra szorítását értem, azt, hogy majdnem mindent meg tudnak mutatni pusztán az emberi kézzel és képzelettel. Mindehhez azonban szükséges az is, hogy a néző hajlandó legyen látni, pontosabban belelátni egy kesztyűs kézbe és néhány mindennapi tárgyba a zsonglőrt vagy éppen a fakírt. Tény, hogy a ráhangolódás ezen az előadáson is a gyerekeknek sikerült gyorsabban.

Másfelől viszont a Figurina előadásait éppen az eszközök, a tárgyak új életre keltése, megszokott közegükből való kiemelése, új tárgy- és ezzel képzettársítások megalkotása jellemzi. Innen úgy megy haza az ember (legyen akárhány éves), hogy egy kicsit más szemmel néz az őt körülvevő tárgyakra, sőt, a saját kezére is.

_(Függetlenek Éjszakája, 2010. szeptember 25.)_

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr258002867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.