7óra7

Mint egy politikus
7óra7: (6/10)
Közösség: (6/10)

Mint egy politikus

2010. 10. 28. | 7óra7

Nem azért nem lesz hozzá kedvünk, mert az előadás rossz lenne. Csupán nincs meg benne az a töltet, az a jelzés, hogy érdemes párhuzamot keresni, és végiggondolni, hogy mi mikor cselekszünk szabad akaratunkból, és mikor manipuláció hatására. Márpedig a kérdés fontos, és a Keszég László rendezte előadás, amely Benedek András és Karinthy Ferenc színmű-változatából készült, szépen kidolgozva, figuráról figurára érvényesítve mutatja meg a folyamatot.

Mármint azt a folyamatot, amelynek eredménye a tényleg totálisan üres Noszty Feri, a felelőtlenség, a gondolat és következmény nélküliség, az öncélúság élő szobra. A fiú bizony egy eredmény, az érzéketlen intrika (Máli néni) és a politikai kéz-kezet-mos-játszmák (Noszty Pál, az apa) gyümölcse, egy olyan gyermek, aki még csak nem is tehet saját romlottságáról. Gere Dénes Ákos alakításában a váltóhamisító, lánybolondító hebrencs egy jó kiállású, tehetséges, ám önálló életvezetésre és felelősségre (ezáltal a szabadságra) képtelen fiú valóban naiv és romlatlan. Valóban nincs tudatában egyetlen tette súlyának, lehetséges következményeinek, hiszen azokat úgyis elsikálja valaki – valószínűleg pénz segítségével, hiszen a fiú az érvényesülésnek ezt az egyetlen lehetséges módját ismeri. S nem véletlenül – az apja fia: Szalma Tamás Noszty képviselője a korrupció, a hatalmi machinációk elegáns és gáncs nélküli tudója. Otthon van az illemben, az etikettben – de legfőképpen a rendszer működésében, és számára ez a rendszer az élet. Ő valóban fizikai tőkére váltja a kapcsolatokat és a szellemi tőkét, egyetlen fillér nélkül képes ezrek, tízezrek, százezrek és milliók fölött diszponálni, a befolyás, a hatalom által. Kijátszani kettőt a harmadik ellen, odaadni a kölcsönért cserébe a lányát – ezek számára praktikus kérdések, nem érzelmiek.

A Noszty fiú esete Tóth Marival - Gere Dénes Ákos, Dobra Mária

Nincs kétségünk afelől, hogy a veszprémi előadás Nosztyjai nem törnek meg, miután Ferinek a Tóth Marival kötendő házassága kútba esik. Most ott ülnek döbbenten, mert csatát vesztettek Tóth gyárossal és lányával szemben, ami nem szokása a Nosztyaknak. De föl fognak állni – ez biztos. Az előadás mindezt megmutatja – de kevéssé érezteti. Feri és apja nem tudnak szimbolikus figurákká válni, és így Tóth Mihály valóban heroikus harca, hogy kinyissa a lánya szemét, Tóth Mari igazságra ébredése sem tud igazi drámai erejűvé válni.

A Noszty fiú esete Tóth Marival - Halas Adelaida, Meszléry Judit

Mindössze egy történetté, még akár azt is mondhatjuk, hogy Mikszáth többé-kevésbé hiteles (bár a dramaturgiai lyukacsok miatt kissé hevenyészett) tolmácsolójává – csak éppen a színház és az irodalom két külön dolog: ha nem érzem, hogy én benne vagyok valahol az előadásban, akkor nem jön létre a színház, akkor csak egy valakikről szóló sztorit kapunk eredményül, amit eltolhatunk azzal, hogy végtére is ez nem az én történetem. Kár, hogy az előadás megteszi ezt a szívességet – pedig nagyon kevés kellene ahhoz, hogy igazán részeseivé váljunk a látottaknak, elsősorban néhány ötlet.

Ezek híján azonban csupán egy korrekt, ám a fentiek okán elszürkülő produkció készül el, ám elismerendően sok energiával. Keszég alapos rendszerbe helyezte bele szereplőit, akik éltek is ezzel, és a már említetteken kívül jelentős alakítást tud felmutatni Meszléry Judit (a mindentudás kétségtelenségét mutató, szürke eminenciás Máli), Nyirkó István (a tisztességes apa és iparos Tóth Mihály), Kőrösi Csaba (a hajlíthatóság mintaképeként üzemelő Kopereczky főispán), Kuna Károly (a néhány mondatos Stromm szerepében kishíján teljes, komolyan vehető, mégis ironikus pályaképet ad egy elkötelezett, karakán katonatisztről), Máté P. Gábor (a mamelukságot mutatja meg Poltáry alispánként) és Csarnóy Zsuzsa (Tóthnéjában is egyszerre érezhető az aggódó anya realitása és komikuma). Dobra Mária kissé elrajzolja Tóth Mari naivitását, és Kéri Kitty Noszty Vilmájában is jócskán több a póz a kelleténél, összességében azonban a színészi kép kifejezetten meggyőző.

A Noszty fiú esete Tóth Marival - Kéri Kitty, Szalma Tamás, Gere Dénes Ákos

Az előadás nem azért veszti el időnként a nézői figyelmet, és válik helyenként vontatottá, mert jellemzően klasszikus eszközökkel állítja színpadra a darabot, hanem azért, mert minden párhuzammal, sugallattal és jelzéssel ellentétben a nézőtéren ülők nincsenek benne. Nekik beszél, de nem velük – akárcsak egy politikus.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr528004719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.