7óra7

Mi lesz a vége?
7óra7: (7/10)
Közösség: (0/10)

Mi lesz a vége?

2012. 04. 24. | Turbuly Lilla

Rák Jóska, dán királyfi - Szerémi Zoltán, Trokán Péter

A cselekmény szerint falunapra készülődnek a helyiek, és ahhoz, hogy támogatást kapjanak a rendezvényhez, valami kultúrprogramot is prezentálni kell. A választás a Hamletre esik – azt legalább látta valaki a faluból alapon. Az eredeti azonban túl bonyolultnak tűnik, így átírják, majd egy idő után azt vesszük észre, hogy itt, helyben, nagyon is hasonló konfliktusok vannak, mint a drámában. Csak Claudius helyett a pálfordulásokban igen gyakorlott volt tsz-elnök (Trokán Péter) ármánykodik, manipulálja Opheliát (Csonka Szilvia), a volt tanácselnök, jelenlegi polgármester (Szerémi Zoltán) lányát, Rák Jóska (Endrődy Krisztián) pedig annak a (vétlen) tsz-főkönyvelőnek a fia, akire rákenik a tsz-vagyon elsíbolását. A darab betanítása a jellegzetes Háy-figurára, a faluban ragadt, mindennapokba belefásult tanárra (Bajomi Nagy György) marad, aztán ott van még a csinos-kikapós kocsmárosné (Németh Judit), és a falusi plebszet képviselő, négytagú „kórus”.

Rák Jóska, dán királyfi - Csonka Szilvia, Endrődy Krisztián

A játékteret három oldalról ülik körbe a nézők. Horgas Péter díszlete kétszintes: alul egy éppen csak jelzésszerűen berendezett kultúrterem, amelyben a bakokra fektetett asztallapokból lesz a színpad. A legmeghatározóbb elemek a korabeli plakátok, köztük van a híres Továrisi, konyec feliratú is. A felső szint a padlás, ide bújik el a kórus, titkokat lesni, és ide vonul vissza Ophelia-Ágica, miután apjáék erőteljes ráhatására elárulja a szerelmét. Bújdosó Nóra jelmezei többször is a ráismerés-emlékezés "aha"-élményét váltják ki a nézőkből, például azokkal a jó kis színes öltönyökkel – ingekkel. A zenét Szerémi Zoltán színművész jegyzi, a helyhez és a korszakhoz illő, mulatozósra hajazó zenei világgal.

Rák Jóska, dán királyfi - Csonka Szilvia

Ellentmondásos előadás a Rák Jóska. Egyrészt ott van ez a nagyon fontos, húsbavágó tematika, másrészt az erről született Háy-darab. Több az átdolgozásnál, de mégis érezni rajta valami vázlatosságot, nyersességet. Háy Jánosnál senki nem tett többet a mai magyar vidék színpadra írásáért. Legjobb darabjai azonban képesek ezen túlmutatni, kortól és időtől független dimenziókat elénk állítani. A Rák Jóska a hamleti áthallások ellenére sem ezt a szintet képviseli (ahogy a szintén az ebben az évadban Kaposváron bemutatott A kéz sem). És sokszor Soós Péter rendezésén is érezni ezt a bizonytalanságot, különösen az első felvonásban, hogy most mennyire legyen súlyos vagy súlytalan ez a „rendszerváltó játék” – ahogy a szerző nevezi. Tele van a szöveg nyelvi poénokkal, például azzal, ahogy az Orosz Róbert alakította Tibi folyamatosan magyarra fordítja Shakespeare neveit. Így lesz Hamletből Omlett, Opheliából Ortopédia. Utalásokkal a mára, mint amikor azt mondják, hogy most már mindjárt meglesz az ügynöktörvény. Utalásokkal a múltra: mindig eltévesztik, hogy elvtárs helyett már urat kéne mondani. Az is visszatérő poén, hogy ezen a bizonyos Tibin folyton átnéznek, észre se veszik, hogy ott van – és ennek a végén meg is lesz az értelme, csak azzal nem passzol össze, hogy közben meg őrá hallgatnak, amikor darabot választanak, és a betanulás során is ő kommentálja azt. A kórus „lebutítottsága” is soknak tűnik néha.

Rák Jóska, dán királyfi - Kálmánchelyi Zoltán

A vége azonban egyértelműen elbillenti az előadást a súlyosabb irányba, de úgy, hogy előtte villámgyorsan billeg még néhányat ide-oda. Egy helyett négy vége van ugyanis. Az első Rák Jóska monológja, ahogy apja öngyilkossága után hozzánk, nézőkhöz könyörög Endrődy Krisztián, megindítóan, hogy tegyünk már valamit. Ezt (a többi szereplő előadásában) egy felejtős-elfedős mulatozás váltja fel, majd hirtelen Tibor kezd el rapelni egy Tiborc panasza átiratot a Bánk bánból – és ekkor persze azonnal beugrik, hogy ő tulajdonképpen az örök Tibor(с) a darabban. Aztán jön a negyedik befejezés, az a bizonyos, amire azt mondta a Hamletről beszélvén, hogy a végére nem marad élő ember a színpadon. Mert amiről ez a rendszerváltó játék szól, az a legkevésbé sem játék. És tényleg nem tudni, mi lesz a vége.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr168002297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása