7óra7

Ha mindenütt rossz, itt mért nem jó?
7óra7: (7/10)
Közösség: (0/10)

Ha mindenütt rossz, itt mért nem jó?

2012. 05. 07. | Turbuly Lilla

Mert a Vasárnapi ebéd Háy János családmitológiájának része, még akkor is, ha kivételesen nem szerepel a címében semmiféle rokonságot-atyafiságot jelző kifejezés (v.ö. A Pityu bácsi fia, Herner Ferike faterja, Házasságon innen és túl, A bogyósgyümölcskertész fia), de hát a vasárnapi ebéd mint fogalom szintén családi kategória. E mitológia szerint családban élni szívás: rátelepedés és kiszolgáltatottság vagy unalom és undor, nem csoda, hogy valaki mindig menekülne innen. De egyedül élni is szívás: nincs kire rátelepedni, nincs kit kiszolgálni, tehát unalom és undor, nem csoda, hogy menekülni kell – egy újabb családba. Ezt teszi a Lány is a Vasárnapi ebédben: elmenekül a szüleitől az Első férfihez, akitől elválik, de úgy se jó, jön a második férj, vele újabb két gyerek, miközben az első valami rejtélyes okból kikopik vagy kimenekül a családból. Egy idő után aztán ugyanazok a párbeszédek zajlanak a második házasságban is, mint az elsőben, és már az első férj sem tűnik annak a lerázandó lúzernek, mint valamikor. Látjuk a szülők választotta másik utat, az együtt maradásét, és a harmadik utas, egyedül élő nagybácsiét is, meg a barátnők ide-oda ingázását házasságon innen és túl.

Vasárnapi ebéd - Stefanovics Angéla, Dolmány Attila

Rátóti Zoltán nem először találkozott a darabbal, hiszen ő rendezte a Nemzeti Színházban bemutatott felolvasószínházi változatot is, nem beszélve arról, hogy az általa játszott monodrámákból is (Házasságon innen és túl A bogyósgyümölcskertész fia kritikánk itt és itt kiváló ismerője Háy János világának. Bízik a szöveg erejében és a színészekben. Az előadás elején úgy tűnik, hogy talán túlságosan is. Ugyanis nehezen találnak rá a mindennapi párbeszédelemekből építkező, roncsolt szöveg, a rövid, elharapott félmondatok természetesnek ható ritmusára. Szerencsére ahogy haladunk előre, ez megtörténik, és a hasonló felépítésű jelenetek és párbeszédek sora a középen álló, kerek ebédlőasztal körül, valamint a színpad négy sarkában elhelyezett lakásrészletekben létrehozza ezt a róka fogta csuka-világot. A tiszta, világos színpadi teret viszont úgy ülik körbe a nézők, hogy bizonyos jelenetek bizonyos helyekről kiesnek, és néha a világítás sem segíti az előadás láthatóságát.

Vasárnapi ebéd - Stefanovics Angéla, Haás Vander Péter, Jánosi Dávid

Vasárnapi ebéd - Stefanovics Angéla, Jánosi Dávid És hogy kiket kell(ene) látnunk? A Lány szerepében Stefanovics Angélát, aki menekül innen (a szüleitől), menekül onnan (az első férjétől), aztán már nem menekül, hanem azt hazudja magának, hogy a legjobb helyen van, ahol csak lehet. Anyaként Majzik Editet, aki (porból készült) zellerkrémlevessel, rántott hússal, és a közhelyekben való rendíthetetlen hitével próbálja a kerek asztal körül tartani a családot. Az Apát, Haás Vander Pétert, aki békés belenyugvással viseli, hogy csak képletesen a család feje. Az Első férfit, Dolmány Attilát, aki – ritka kivételként a Háy-figurák között – a lefelé után a felfelét is megtapasztalhatja, és mindkettőt méltósággal viseli. Jánosi Dávidot a Második férfi szerepében, aki se nem jobb, se nem rosszabb az elsőnél. Laci bácsiként Megyeri Zoltánt, az egyetlen családtagot, akihez a gyerekek őszinte örömmel futnak oda, és akit a Lány bűnbaknak kiált ki nagyfia elvesztéséért.

Lehetne elemezni, súlyozni, ki mennyire van kész a szerepével, min lehetne még csiszolni a főpróbához képest, de most ez sajnos másodlagos kérdés. Hiszen a Vasárnapi ebéd volt a 21 évet élt Budapesti Kamaraszínház utolsó bemutatója. Négy nappal a premier után, május 7-én a színház végleg bezár. A társulat így, ennek tudatában dolgozott, próbált, tette a dolgát. A bemutató volt egyben a darabtemetés is. És így lett a Vasárnapi ebédből szomorú színháztörténeti esemény.

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr78005353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.