7óra7

25 éves a TranzDanz – A jubileumi programsorozat Biarritzban folytatódik

25 éves a TranzDanz – A jubileumi programsorozat Biarritzban folytatódik

2013. 11. 14. | 7óra7

Profana – La Salle Le Colisée, Malandain Ballet Biarritz

*2013. november 20.*

Profana A Malandain Ballet Biarritz és az Institut Culturel Basque meghívásának eleget téve a TranzDanz a franciaországi Biarritzba utazik, ahol Profana című előadásukkal lépnek a közönség elé.

Kovács Gerzson Péter társulata, a TranzDanz Profana című darabja – mint a korábbi Bankett vagy az Örök élet termékek illetve a legfrissebb DiverZity – szintén a mára reflektál, azt teszi kritika és gúny tárgyává. Státuszukat csak korlátok között váltani képes szereplői hivalkodó senkiházik és egyben szánni valóak, szigorúak, szomorúak, tanácstalanok, elesettek és kérkedő parvenü pozőrök.

DiverZity – MU Színház

*2013. december 6. 20h*

A darab DiverZityben, ebben a nem is annyira képzeletbeli városban játszódik, amelynek hiszterizált és agymosott, gyűlölködő és féltékeny, reális és irracionális félelmektől rettegő, a vezérért rajongó vagy neki csupán meghunyászkodó lakóit látjuk majd. Egyre csak torzulnak az arcok, egyre gyűröttebbek a maszkok, egyre giccsesebb és ócskább a végeredmény. Széttöredezett, apró fragmentumokból összeálló, irányvesztett életük nem tart sehová, talán már nem is élnek, illúzió, propaganda, népi-globál-reality-show, átverés az egész…

„(…) A DiverZity azonban nem egy elromlott emberszerkezet (és szervezet) szellemes karikatúrája, a koreográfia a póz mögött a pózolót is megmutatja. Az egymás felé tett, sorra elharapott közeledési kísérletek, a héja-nász duettek és magánykvartettek, a kifelé kapcsolódás nyílt gesztusából egy szögletes egyenmozgásba való önkéntelen visszarándulások, vagy ahogy az érintésre szánt kézfejek akaratlan kezdenek el önmagukban és egymásban vájkálni, ha nem is teszi feltétlen szerethetővé ennek a világnak a polgárait, de emberivé és ismerőssé igen. Van azonban még egy – leginkább nyomasztó – szintje ennek a korrajznak: a háttérre vetített, gömbölyödő hold képe előtt a mosolytalan maszkák szűkre szabott, sehonnan el nem indult, sehová nem tartó körtánca. (…)
Az pedig egy határozott alkotói alapállást tükröz, hogy a hit és a remény nem a színpadon születik meg, hanem – ha mi is úgy gondoljuk – bennünk, nézőkben. Legalábbis remény van rá.” – írtuk az előadásról

A 25 éves TranzDanz

Kovács Gerzson Péter A TranzDanz produkcióról-produkcióra újjászerveződő, megújuló társulat, ahova Kovács Gerzson Péter koreográfus, látványtervező a klasszikus balett, a kortárs tánc és a néptánc legtehetségesebb szólistáit, művészeit hívja meg. Zenész társai szintén a zenei élet legkülönbözőbb területeiről érkeznek: az elektronikus zajzenétől a neoklasszikus kortársig, az akusztikus ethno-jazztől az innovatív DJ-kig, a népzenétől a korabarokkig.

KGP 1989-től 3 évig Franciaországban dolgozott a Ballet du Fargistan táncos-asszisztenseként, majd ismét Magyarországon, folytatta a TranzDanz-zal megkezdett munkát. 1996-ban Londonban a Laban Center-ben látványtervezői diplomát szerzett (Visual Design for Dance).

1992-ben a világ legrangosabb kortárs koreográfiai versenyén, a Rencontres Choreographiques Internationales de Bagnolet-en (Párizs) elnyerte az ADAMI Előadói Díját és a Zsűri Zenei Különdíját, így máig az egyetlen magyar díjazottja a versenynek. 1993-ban a Fővárostól az év Legjobb Alternatív Produkciója Díjat kapta. A Co-Ax című produkció 2000-ben a III. Országos Kortárs Összművészeti Fesztiválon a zsűri Előadói Díját, 2001-ben a IV. Fesztiválon a Coda című produkcióval a zsűri Produkciós Díját, és a darab táncosa a Legjobb Táncosnő Díját, a Magyar Stúdiószínházi Műhelyek XIII. Fesztiválján a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma megosztott alkotóközösségi díját, a darab zeneszerzője – Dresch Mihály – a legjobb zenéért járó díjat kapta. 2003-ban a Tánc Fesztiválján Kovács Gerzson Pétert a Legjobb Férfi előadó Díjával tüntette ki a zsűri.

2006-ban a magyar tánc-szakma Harangozó Gyula Díjjal, a hazai kortárs tánc független szakértőiből álló zsűri Lábán Rudolf Díjjal tüntette ki, 2009-ben a Magyar Táncművészek Szövetségétől az Évad Legjobb Alkotója Díját kapta meg, 2010-ben ismét Lábán Díjban részesült, és a XIII. Országos és Nemzetközi Kortárs Összművészeti Találkozón a re-DNS című produkcióval a Fődíjat hozta el.

KGP – a TranzDanz mellett – dolgozik más kortárs tánc produkciókban is, drámai színházakban, 10 évig a Magyar Állami Népi Együttes társ-rendezője, koreográfusa, látványtervezője volt.

A TranzDanz játszott Párizsban, Londonban, Berlinben, Tel Avivban, Toulouse-ban, Liechesterben, Erhlangenben, Potsdamban, Bukarestben és Frankfurtban, Gyergyóban, Koppenhágában, Veszprémben, New Yorkban, Amszterdamban, Szingapúrban, Varsóban és Lublinban, Hamburgban, Montrealban, Lille-ben, Temesváron ...

KGP a MU Színház egyik megalapítója, 1994-től 2002-ig művészeti vezetője. Irányítása alatt a MU Színház az ország legjelentősebb, nemzetközileg is elismert, független kortárs befogadó színházává vált. KGP a legjelentősebb európai kortárs tánc hálózat, az Aerowaves magyar képviselője volt 8 éven át, 2003-ig.

Jelenleg is, immár 26 éve, a TranzDanz művészeti vezetője, koreográfusa, látványtervezője, emellett az NKA Előadó-művészeti Kollégiuma táncművészeti kurátora, a Magyar Koreográfusok Társasága elnöke, a Táncművészeti Bizottság tagja (a bizottság első elnöke 2011 szeptemberétől 2013 februárjáig).

A bejegyzés trackback címe:

https://7ora7.hu/api/trackback/id/tr417997179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása