A darab írója és rendezője az MTI-nek kedden elmondta: a színjáték eredeti élettörténetek alapján íródott. A kecskeméti Katona József Színház művészeti vezetője színművében a hitüket és gyakorlatukat lélekben soha el nem hagyó apácák sorsát mutatja be, akik csak a „földalatti” egyházban működtek 1989-ig.
Réczei Tamásnak annyiban van személyes kötődése a darabhoz, hogy a ciszterci rend egykori apátnője rendelkezésére bocsátotta a memoárját, és lehetővé tette, hogy elolvassa a teljes állambiztonsági anyagát.
Az ő életéről szóló színdarabom harmadik helyezést ért el a szombathelyi Weöres Sándor Színház drámapályázatán, a Szabadság kórus ugyanennek az anyagnak egy másik változata – fűzte hozzá.
Forrásmunkaként elsősorban interjúköteteket használt fel, például a Börtönkereszt címűt, amely papok visszaemlékezéseit tartalmazza, valamint a Törésvonalak címűt, amelyben apácák mesélnek azokról a megaláztatásokról, amelyeken keresztülmentek.
Réczei Tamás szerint groteszk, fanyar a darabja, amelyet az elnyomók szemszögének bemutatása a parodisztikus hangvétel felé vitt el. Az író emlékeztetett arra, hogy a II. világháború után a kommunista országokban fellángolt az egyházüldözés. A diktatúra félt az egyház tömegek feletti hatalmától, ezért azt minden eszközzel igyekezett megtörni. Magyarországon a Rákosi-rendszer feloszlatta az apáca- és szerzetesrendeket, kötelezte a papokat és nővéreket rendjük elhagyására, sőt többeket vérpadra küldött.
Réczei Tamás közelmúltunk sötét és embertelen korszakának megismerését fontosnak tartja. Rámutatott: az apáca- és szerzetesrendek 1950-es feloszlatását, a papok és az apácák meghurcolását, a földalatti egyház működését nem mutatják be filmek és színpadi művek, nem íródtak a témáról regények sem. A színmű főbb szerepeit Bognár Gyöngyvér, Réti Erika, Csombor Teréz, Jablonkay Mária, Szemenyei János, Sirkó László, Körtvélyessy Zsolt és Kovács Gyula játsszák.