1995 óta kétévente rendezik meg a SPIELART Fesztivált Münchenben, amelynek programjába idén novemberben a Proton Színház is meghívást kapott.
A fesztivál célja évek óta olyan előadások, társulatok, csapatok bemutatása, amelyek aktuális témákat újfajta esztétikával, újfajta megközelítéssel dolgoznak fel. Az új társulatok bemutatása mellett további fontos céljuk, hogy kérdéseket tegyenek fel a színházról, mint művészeti ágról, valamint, hogy kiaknázzák a bajor város elfeledett kulturális értékeit.
Mundruczó Kornél és csapata olyan nevek mellett lépett fel, mint a nálunk is jól ismert Rimini Protokoll vagy Tim Etchells.
"Az ütős társadalomszatírához szükséges elemek, melyek a könnyed, de mégis mellbevágó Mundruczó estek elengedhetetlen elemei, itt is megtalálhatók. Pszichiátriai praktikák leleplezése, akárcsak a Száll a kakukk fészkére című filmben, az orvos és a nővér bizarr hospitalizmusa és egy marthalerien abszurd hűtőszekrény, melyből ha kinyitják, klasszikus zene szól. Mindez úgy, hogy maga a darab reflektál a mára, sőt mi több, tükröt tart nekünk." – nachtkritik.de
"A furcsa groteszkben Mundruczó gonosz iróniával operettbetéteket szólaltat meg, hiszen mégiscsak az ő orvosa találta fel a zeneterápiát demensek számára. (…) Az előadás lenyűgözően mutatja be, hogy a magyar rendező makacs hardcore-esztétikája a nemzetközi piacon is egyedülálló." – deutschlandfunk.de
A Théâtre National de Bordeaux-ban nem először járt a társulat novemberben. 2010-ben a Nehéz istennek lenni című színdarabot játszotta itt a Proton – a bordeaux-i színház mindkét esetben koprodukciós partnere volt az előadásoknak.
Folytatják az évadban megkezdett sorozatukat, és ezúttal a csapattal most először utazó Temesvári Balázs számol be német- és franciaországi kalandozásairól:
“Hol is vagyok? Padlószőnyeg, laminált lapok, pohárban nesscoffe, csatornák, építmények, cipőnyálillat és fehér kártyák, erőmű a folyóban, sárga barokk falfény, ábrák, sonkaíz, betonszegletek, arcmosás, apró és pengetők a zsebekben, dekkelés, auf wiedersehen és bonsoir, kávé, megrántott ajtók, kipakolt virágok, hangszálak, figyelem, arcmosás, sok köszönöm és az éhség, asztalok, egyben nyelés, két óra, vágott hátú lányok, drukkerek, facekontroll, visszhangok, szénsav, megint egy döner, megint egy folyó, botorkálás és képzelődés, éjszaka, épületek, a filctollak, macskakő és jegyzetek, egy zöld szoba, csatornák, forró víz és telefonok az éjszaka közepén!” – írja Temesvári Balázs.
A Proton Színház a vendégjátékokat követően itthon folytatja majd: Szégyen című előadása január 8-án, 9-én, 10-én és 11-én, míg a Demencia február 5-én, 6-án és 7-én látható majd a Trafó Kortárs Művészetek Házában.