A szobor két hétig szabadtéren, a Hajós utcai Szfinx-teraszon tekinthető meg, azután az Operaházban kap helyet - közölte az MTI-vel Várkonyi Judit, a dalszínház sajtófőnöke. Tájékoztatása szerint az ünnepi eseményen Turandot hercegnő emblematikus megelevenítője, Puccini-szerepek ihletett tolmácsolója, a világhírű Marton Éva is megjelent.
Bár Giacomo Puccini művei az operairodalom legkedveltebb darabjai közé tartoznak, és Budapesten a kezdetek óta csaknem a teljes életművet bemutatták és játsszák, az Opera homlokzatán látható tizenhat zeneszerzőszobor között az olasz géniusz nem kapott helyet.
Az intézmény statisztikája szerint eddig több mint ötmillió néző látta Puccini műveit az Opera színrevitelében. Csak a Pillangókisasszony 1124 alkalommal hangzott fel az Andrássy úti zenepalotában, de a Bohémélet, az operaház egyik történelmi értékű előadása is meghaladta már az ezres előadásszámot. A Lidérceken és a Fecskén kívül valamennyi Puccini-operát műsorra tűzték, a Tosca szinte folyamatosan, minden évadban repertoáron van.
Az Operaház első szobrait a megnyitás előtt három évvel, 1881 szeptemberében állították fel a színház homlokzatának felső párkányára. A Podmaniczky Frigyes intendáns elnöklete alatt összeült szoborbíráló bizottság választotta ki a megörökíteni kívánt 16 zeneszerzőt és kérte fel a kor legkiválóbb szobrászait a munkára.
Az akademizáló stílusú alkotások anyaga nem bizonyult időtállónak, 1939-ben, miután egy szobor lezuhant, mindegyiket eltávolították. Csak évtizedekkel később, 1966 decemberében pótolták őket. Ekkor az eredeti szoborciklus több tagját más zeneszerzőre cserélték, de a vitathatatlan népszerűségnek örvendő Puccini és Richard Strauss kimaradt a panteonból.
Strauss szobrának felavatása előkészítés alatt áll, a közelgő Strauss150 Fesztivál idején leplezik le a német szerzőről mintázott portrét.