A világ egyik legfoglalkoztatottabb zeneszerzőjének Paradise reloaded (Lilith) című művét 2013 októberében mutatták be a bécsi Wien Modern fesztiválon.
Eötvös Péter legújabb operája a fiatal német író, Albert Ostermaier drámájának átdolgozásán alapul. Az eredeti Ostermaier-történetnek, amelyből Eötvös Péter Az ördög tragédiája című, 2010-ben Kovalik Balázs rendezésében Münchenben bemutatott operáját írta, Lucifer a főszereplője; a darabbal azonban nem volt teljes mértékben elégedett a szerző, és a számára legérdekesebb személyt, Lilithet szemelte ki új operája címadó alakjának.
A Paradise Reloaded (Lilith) vérbeli 21. századi alkotás, amely a kortárs színház felől közelít a zene felé, és mindvégig magával ragadó cselekménnyel; fajsúlyos, ugyanakkor a humort és önreflexiót sohasem nélkülöző dramaturgiával feszegeti a kérdést, amelyre mindenki kíváncsi: vajon kitől származunk, kinek a gyermekei vagyunk?
Lilith az apokrif héber források szerint Ádám első felesége volt, akit száműztek a Paradicsomból, azonban a démonlétet megelégelvén vissza szeretne térni eredeti otthonába. A műben zajló konfliktusok sorozatának komoly tétje van: mi lett volna, ha a mi Biblián alapuló kultúránk nem Évát tekinti ősanyának, hanem az emancipált Lilithet?
*Lilith, az apokrif démonasszony*
A rendelkezésre álló források Lilithet az első férfihoz, Ádámhoz hasonlóan mesterségesen teremtett emberként írják le, aki azonban tőle teljesen eltérő habitussal bír: míg Ádám Isten hűséges szolgája és társalgópartnere, Lilith kreatív és lázadó alkat. Évával ellentétben nem függ a férfitól, sőt, valósággal forrong a saját létében. Egyes írások szerint azért űzték el a Paradicsomból, mert rávette Istent, hogy árulja el neki szent nevét, mások szexuális túlfűtöttségét említik okként. Bármi legyen a vélekedés, Lilith a bibliai kor férfiközpontú társadalomfelfogása szerint nő létére túlzottan emancipált, függetlenségével a férfiakat igencsak bosszantó jelenség lehetett, nem meglepő tehát, hogy alakja nem kerülhetett bele a Szentírásba. Éva ellenhősnőjének története a zsidó hitvilág szerves részévé vált, és a 20. század elején ébredezni kezdő nyugati feminista törekvések előszeretettel tűzték zászlajukra alakját, Lilith számtalan könyvkereskedés és kávézó névadója volt.
*Eötvös Péter világszerte az egyik legelismertebb zeneszerző, eleven hungarikum.*
Az erdélyi születésű, idén hetvenesztendős komponista kezdetben a kortárs repertoár karmestereként szerzett nemzetközi hírnevet, és a korszak legmeghatározóbb alkotóival dolgozott együtt: 1968-tól a kölni Stockhausen Ensemble tagja volt, 1978 és 1991 között Pierre Boulez meghívására a párizsi Ensemble InterContemporain művészeti igazgatójaként működött. Csehov Három nővér című darabja alapján készült operája – amely azóta túl van a száznegyvenedik előadáson – hozott számára operaszerzőként is világhírt, azóta kizárólag felkérésekre dolgozik.
Műveiért, különösképp versenyműveiért és operáiért ma már Bécstől New Yorkig sorban állnak a világ legnevesebb házai és társulatai. Munkaideje több évre előre foglalt, ám kevéssé ismert tény: Eötvös Péter Magyarországon él és komponál, emellett kortárs zenei alapítványán keresztül tehetséges fiatal komponisták nemzetközi karrierjét segít elindítani.
Előzetes: Eötvös Péter beszél a Paradise reloaded (Lilith) című operáról
Lilith szerepében Annette Schönmüller lép színpadra. Az előadáson vezényel Vajda Gergely karmester, a produkció rendezője Johannes Erath.
A Neue Oper Wien félig szcenírozott előadása január 23-án este 7 órai kezdettel lesz látható a Művészetek Palotájában, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.