A What the body does not remember (Amire a test nem emlékszik) Vandekeybus első koreográfiája, amellyel az 1987-es bemutatót követően berobbant a táncvilág élvonalába. 25 évvel később pedig felújította a legendás előadást - olvasható a Trafó MTI-hez eljuttatott ajánlójában.
A darab nemcsak újszerű koreográfiájával, hanem szokatlan zenei világával, illetve a zenei és táncelemek hangsúlyos ütköztetésével vívta ki a szakma elismerését. A darabért Vandekeybus, valamint Thierry De Mey és Peter Vermeersch zeneszerzők megkapták az egyik legrangosabb amerikai táncdíjat, a Bessie-t.
A Trafó az idei évben két további olyan előadást is bemutat, amelyek szorosan kapcsolódnak a belga társulathoz, ezzel lehetőséget biztosítva arra, hogy a nézők képet alkothassanak egy alkotói életútról.
A mostani vendégszereplés után az Ultima Vez májusban a booty Looting című, 2012-ben készített előadásával tér vissza a budapesti közönség elé. A darab a fénykép, illetve a fényképezés színpadra emelésével az emlékezet mechanizmusát vizsgálja, a valódiság, a valóság kérdéseit járja körül. A mű magyar vonatkozása, hogy Vandekeybus asszisztensként bevonta az alkotó folyamatba a társulat egyik táncosát, Mészáros Mátét.
Az Ultima Vez és Vandekeybus 2006-ban létrehoztak egy programsorozatot Ulti'mates néven, melynek keretében a társulathoz kapcsolódó koreográfusok munkáit támogatják anyagilag, a menedzsment és a forgalmazás szintjén is. Mészáros Máté ezt a lehetőséget megragadva - a Trafó partnerségével - általa kiválasztott magyar táncosokkal készít majd Budapesten egy előadást.