Rába Roland rendezése sajátos keretek között mutatja be a Ionesco által felvetett kérdéseket: milyen lehetőségei vannak az egyénnek a tömeggel szemben? Mi a különbség az elnyomók és az elnyomottak között? Hogyan viselkedünk egy katasztrófahelyzetben? És végül: képes-e legyőzni a racionalitás az irracionális félelmet?
Egy idilli bevásárlóközpont. Maga a földi paradicsom. Pont olyan, amilyet megérdemeltünk. Egy napon ismeretlen eredetű vírus üti fel a fejét. Pánik alakul ki. Karantént rendelnek el. A bent ragadtak, a túlélésre rendezkednek be. A szükségletek és az ösztönök átveszik az irányítást. A vírus egyre csak terjed. Vajon ki fertőzött és ki nem?
Egy karanténba zárt bevásárlóközpont dolgozói és vásárlói kerülnek az előadás középpontjába. Szerelem, megalázottság, ösztönök és humor mind jelen van az Utolsóban. Világméretű járvány, szökőár, tűzvész vagy földrengés – egyik sem hasonlítható ahhoz a morális romboláshoz, amit az emberiség okozhat saját magának. Ez a tematika veti fel a darab legfontosabb kérdéseit is. Mit hoz ki az emberekből a veszély? Milyen hatással van egy csoportra a félelem, egy olyan korban, amikor az interneten pillanatok alatt arctalan, ám annál jelentősebb tömegek szerveződnek, majd már fizikai voltukban vonulnak utcára és hangoztatják az általuk kizárólagos és egyedüli módon elfogadhatónak tartott igazságot? Ionescu darabja csupán ugródeszkaként szolgált a művésznek – saját bevallása szerint többet merített a Walking dead című filmből, mint a drámából. Ez a munkamódszer a Proton Színház előadásai esetében nem rendhagyó, ugyanis gyakran tesznek meg irodalmi műveket kiiindulópontul, de mindig azoktól elrugaszkodva, aktuális, mai darabokat készítenek.
Az Utolsó című darab Rába Roland első rendezése a Proton Színházzal. A művész régóta tagja a társulatnak, ám eddig csupán színészként mutatta meg tehetségét. Mundruczó Kornél rendezéseiben rendszeresen fellép a csapattal, akikkel most más típusú munkába fogott. A Proton Színház életében is újdonság Rába Roland rendezése, hiszen eddig csupán Mundruczó Kornél készített náluk előadásokat.
A társulat és a Trafó között már több ízben is létrejött koprodukció, ám most először próbálhat a társulat színházi térben. A Trafó minden évadot egy premierrel nyit, s az új előadások készítői lehetőséget kapnak rá, hogy a nyári időszakban használják a házat. Most a Proton Színház kapta meg ezt az infrastrukturális hátteret, és hosszú hetekig dolgozhatnak az új előadáson a házban.