Az intézmény 17. évadának egyik tematikus sorozata olyan előadásokat ölel fel, amelyek a megváltozott világra, a digitális tartalmakra, a technológiai újításokra reagálnak, míg az előadóművészeti program másik fő iránya a mindennapokra reagáló és a saját, valamint a közös múlttal való szembenézést boncolgató produkciókat kínál - mondta el Barda Beáta művészeti vezető a Trafó szerdai évadnyitó sajtótájékoztatóján Budapesten.
A változó világra reagáló darabokat egybegyűjtő smART! sorozatba illeszkedik a holland PIPS:lab társulat fiatal generációkat megszólító DIESPACE 3.0 című produkciója, amely október végén érkezik a Trafóba és a virtuális valósággal, közösségi portálokkal játszik. A Trafó évek óta arra törekszik, hogy ne csupán produkciókat mutasson be a nézőknek, hanem próbáljon dialógust teremteni a közönséggel és a szakmával - hangsúlyozta a művészeti vezető. Ennek jegyében a PIPS:lab pár napos workshopot is fog tartani. A smART! programot erősíti Oriza Hirata Kafka-rendezése, amelyben kiváló francia színészek és egy japán fejlesztésű humanoid robot is közreműködik. A novemberben látható előadásnak Az átváltozás című mű adja a keretét.
A Közös ügy sorozat keretében négy olyan nemzetközi és egy magyar előadást mutat be a Trafó, amelyek társadalmi vagy történelmi kérdéseket boncolgatnak. Gianina Carbunariu darabja egy román hős történetét meséli el, míg Lola Arias argentin rendezőnő egyéni és közösségi történeteken keresztül meséli el, hogy mi történt hazájában az elmúlt húsz évben. A Krétakör és Schilling Árpád is társadalmi kérdéseket feszeget az októberben látható új, Lúzer című darabban, míg a Proton Színház Utolsó című produkciójának premierje szintén a színházi programot gyarapítja.
Az évad táncos programjairól szólva Barda Beáta kiemelte a Koreográfusok új utakon sorozatot, amelyben olyan művészeké a főszerep, akik a hagyományos táncfelfogáson túllépve más művészeti ágakat is bevonnak az előadásaikba. Tavasszal ismét 200 százalékon fog pörögni a kortárs tánc a Trafóban: a sorozat keretében érkezik Budapestre mások mellett Emanuel Gat is.
A Trafó őszi-téli zenei programját az UH Festtel közös szervezésben megvalósuló három koncert is színesíti. A New York-i minimalista zenei szcénából Charlemagne Palestine első alkalommal látogat Budapestre, a vakok iskolájának Nádor Termében tartja szeptember 28-án orgona- és zongorakoncertjét. Október 4-én eklektikus kísérletező esttel várja a közönséget a Trafó, míg október 18-án zenetörténeti legendák lépnek a színpadra: Moritz von Oswald, a minimáltechno atyja, Tony Allen, az afrobeat megteremtője és Max Loderbauer.
Az Electrify-on Mika Vainio lép színpadra, míg a dzsessz területéről az utóbbi negyven év egyik legnagyobb hatású gitárosa, Bill Frisell és kvartettje érkezik november 8-án. Az indiai zene kedvelői végre élőben láthatják Zakir Hussaint, a műfaj egyik világszerte legismertebb képviselőjét. A zenei repertoárban magyar előadókból sem lesz hiány és októberben a III. Országos Slam poetry bajnokságot is érdemes lesz bevésni a naptárakba.
A Trafó galériájában csütörtökön nyílik Csákány István Dioráma című önálló tárlata. Nyáron jött ki a nyomdából a galéria 2011-2012-es kiállításain végigkalauzoló évkönyv, amelynek célja, hogy még közelebb hozza a magyar közönséget a kortárs képzőművészethez. Október végén csoportos kiállításnak ad otthont a helyiség, ahol új hibrid gyakorlatokon alapuló műfajokban dolgozó három fiatal holland művész munkáival ismerkedhetnek meg az érdeklődők. Az év zárásaként a magyar kortárs képzőművészet egyik fenegyerekének, Kis Róka Csabának az alkotásai fogják megtölteni a galériát, amely most fog először otthont adni egy festő önálló kiállításának.
Kapcsolódó: