Az előadás - ígérete szerint - a fizikalitás és a mozgás nyelvére fordít le egyetemes, megválaszolhatatlan kérdéseket, ösztönöket és érzéseket: a rombolás igényét, az újrakezdés lehetőségeit, az elmúlást és a gyászt, a magányt és a kétségbeesést. A Hinoki egyik inspirációs forrása Krasznahorkai László Az isei szentély újjáépítése című novellája volt, ami szintén a fizikai és az eszmei kapcsolatát vitatja. A hinoki ciprusból készült sinto templomok inspirálták a címet, és a színpadot beborító faforgács-tengert is. Ez a díszlet- és díszítőelem lehetőséget ad egyfajta sajátos mozgáskultúra megvalósítására, miközben - különleges látványvilága mellett - funkcionális szerepe is van.
A szereplők válogatása már idén tavasszal megkezdődött, és a koreográfus választása végül olyan táncosokra esett, akik külföldön is folytattak tanulmányokat, és így az itthon még kevésbé megszokott mozgásnyelvet is használják. Nemcsak külhoni tanulmányaik köti őket össze, de mindannyian a Budapesti Tánciskolában kezdtek foglalkozni a tánccal, így hasonló életútjuk lehetővé teszi, hogy egységes, ugyanakkor egyedi módon lépjenek színpadra együtt ebben az előadásban.
Mészáros Máté is külföldön tanult táncot, és több éve tagja az Ultima Vez társulatnak. Mészáros saját munkáira ugyan hatással van a belga társulat, ám darabjaiban már elmozdul az Ultima Vez által képviselt formanyelvtől, és valami újat kísérel megteremteni a színpadon. A Hinokiban dolgozó táncosok maguk is aktívan részt vettek a jelenetek kialakításában, Mészáros Máté irányítása alatt lehetőségük volt személyes választ adni az egyes témákra.
Porteleki Áron a darab zeneszerzője egyaránt ismert a jazz, az underground és a népzenei szférában is. Nem ez az első előadó-művészeti produkció, amelyben aktívan részt vesz, hiszen a jelentős európai sikereket elért Nyúzzatok meg című darabban alkotótársként működött közre, ahol dobjátéka és színpadi jelenléte szerves részét képezte a produkciónak. Mészáros választása nem véletlenül esett rá, hiszen ahogy a táncosok kiválasztásában fontos volt a közös múlt és a hasonló szellemiség, így nála is ez volt a döntő. Mészáros Máté a néptáncból, Porteleki Áron pedig a népzenéből indult, így mindketten hasonló utat jártak be saját területükön.
Mészáros Máté:Hinoki
Mészáros Máté a Magyar Táncművészeti Főiskola elvégzése után a Szegedi Kortárs Balett tagja lett, később külföldre ment, ahol olyan koreográfusokkal dolgozott együtt, mint Ohad Naharin, Wim Vandekeybus, Sharon Eyal, Amanda Miller, Roberto Galvan, Myriam Naisy, Robin Orlin. Jelenleg az Ultima Vez társulat tagja. Az elmúlt egy évben két magyar kortárstánc társulat felkérésére is készített koreográfiát: a Duda Éva Társulat és a Közép-Európa Táncszínház számára. A Hinoki a harmadik koreográfiája.
A kortárs tánc előadásban Dányi Viktória, Horváth Nóra, Juhász Péter, Mészáros Máté, Mikó Dávid, Porteleki Áron és Varga Csaba szerepelnek.