Kulcsár Viktória (produkciós vezető), Lőkös Ildikó (dramaturg), Németh Ákos (drámaíró), Szűcs Katalin Ágnes (kritikus), Ugrai István (produkciós vezető), Urbán Balázs (kritikus), Varga Anikó (kritikus) választása azért épp ezekre az előadásokra esett, mert ezek formai-tartalmi progresszivitást, vitaképességet, a valóságra adott reflexiót magában hordozó előadások, vagyis kérdések feltételére késztetik a közönséget.
Olyan előadások ezek, amelyek úgy magyarok, hogy közben univerzálisat fogalmaznak meg, vagyis amiket érdemes külföldi színházi szakembereknek is bemutatni.
A rendezők között megtalálhatók a legbefutottabbak mellett a pályakezdő fiatalok is. Lesznek magyar előadások, lesznek magyar érintettségű külföldi előadások és lesz egy külföldi előadás is.
A két, részben magyar, részben külföldi előadás a fesztivál kiemelkedő eseménye.
Az egyik előadás azért, mert első alkalommal fordul elő a fesztivál történetében, hogy egy kortárs magyar drámaíró művének az ősbemutatóját németországi vendégjátékként tekintheti meg a közönség. Ez Mikó Csaba, a magyar társadalom egyik kibeszéletlen kérdéséről, a múlt értelmezéséről szóló Apátlanok című drámája a regensburgi városi színház (Theater Regensburg) előadásában. A szerző 2005-ben vált Németországban ismertté, amikor a Heidelberger Stückmarkt elnevezésű kortárs drámafesztiválon elnyerte az Európai Szerző díjat. A rákövetkező évben a heidelbergi színház be is mutatta darabját. A művet Arpad Dobriban és Stephanie Junge fordította le német nyelvre, akik azóta is azon munkálkodnak, hogy megismertessék Mikó drámáit a német közönséggel. Már négy darabját fordították német nyelvre.
A másik előadás azért, mert nem olyan gyakran láthatók határon túli együttesek munkái Budapesten. A GroundFloor egész Romániában ismert és elismert csapat, számos kitüntetést és díjat kaptak már munkáikért, gyakran szerepelnek hazai és külföldi fesztiválokon, Budapesten azonban kevesen ismerik őket. A szexuális identitásról szóló interdiszciplinális Parallel című előadást ketten rendezték, Sinkó Ferenc a Kolozsvári Állami Magyar Színház színésze, Leta Popescu pedig rendezőként végzett a kolozsvári egyetemen, jelenleg Magyarországon a K2 Színházzal dolgozik, bemutatójuk 2014 decemberében várható.
És hogy miről szólnak a további előadások egy-egy szóban?
A revizor Bodó Viktor rendezésében a korrupció természetéről szól, mai magyar viszonyokra adaptálva az eredeti drámát. (Írásunkat az előadásról itt olvashatják.)
Kiss-Végh Emőke Bovary Emmája különleges környezetben, varrógépek között mesél a férjes asszony lélektanáról. (Írásunk itt
A Színház- és Filmművészeti Egyetemről érkező Tajtékos napok szembe megy a magyar játszási hagyománnyal. (Itt írtunk róla.)
A Mohácsi-testvérek előadása, az e föld befogad avagy SZÁMODRA HELY emlékezésre késztet. (Kritikánk itt olvasható.)
A Forte Társulat a másság tolerálására kérdez rá Irtás című előadásával. (Itt olvashat róla.)
A csemegepultos naplója Ötvös András fergeteges báb-monodrámája szeretetről, ridegségről, életről és halott húsról mesél. (Kritikánk itt
Pintér Béla új előadásában, a Bárkibármikorban az ÉLET nevű drogot ismerhetjük meg. (Itt írtunk róla.)
Az Állampolgári ismeretek fiatal alkotói kíméletlenül szembesítik közönségüket kialakított értékrendjük visszásságaival. (Írásunk itt
A Hungari című koncertszínház a kivándorlás témáját feszegeti Kárpáti Péter chat- és blogszövegein keresztül. (Itt írtunk róla.)
Zsótér Sándor kecskeméti előadása, az Egy hosszú nap elutazik az éjszakába egy idillinek tűnő amerikai család széthullását mutatja be, számunkra is ismerősen. (Kritikánk itt
A szlovák performer-rendező Sláva Daubnerová Untilted című előadását egy tragikus sorsú amerikai fotóművész képei inspirálták, témája a mulandóság.