*A chioggiai csetepaté // Csokonai Nemzeti Színház - Víg Kamaraszínház // április 17. 19 óra*
Goldoni komédiáját ezúttal Méhes László rendezésében, Török Tamara fordításában, többek között Varga Klára, Szűcs Kata, Krajcsi Nikolett, Bakota Árpád és Papp István alakításában láthatják az érdeklődők.
A történet szerint Chioggiát egyszerű halászcsaládok lakják, a férfiak hónapokig a tengert járják, asszonyaikat, menyasszonyaikat, lányaikat, húgaikat pedig kénytelen-kelletlen magukra hagyják. Ahogy az már lenni szokott, a faluban − ahol minden harmadik nőre jut csupán férfiember − megindul a civakodás és perlekedés.
A debreceni előadás külön érdekessége, hogy Méhes László két egykori tanítványa, Mercs János és Mészáros Tibor is szerepet kapott a darabban. Mészáros Tibor szerint Méhes László „nagy pontosságot kér számon a próbafolyamatok során, nemcsak a formai elemekben, a már-már koreografikus, feszes előadásmódban, hanem a tartalomban is. Az a fajta rendező, aki emlékezteti a színészt, hogy legyen és maradjon színész. Már a főiskolai évek alatt nagy hangsúlyt kapott a „lelkiállapot felcímkézése”, azaz, hogy a színésznek minden mondatáról tudnia kell, hogy az milyen lelkiállapotban születik. Hasznos útravaló volt.”
*Lear // Átrium Film-Színház // április 17. 19 óra*
A Shakespeare nyomán, a Duda Éva Társulat fennállásának ötödik évfordulójára készült fizikai színházi előadás rendezője Szőcs Artur, a koreográfusa Csuzi Márton. Bora Gábor, Csuzi Márton, Gyöngy Zsuzsa, Góbi Rita, Jerger Balázs, Rusu Andor, Stetina Szonja, Takács László és Várnagy Kristóf szereplése mellett a címszerepet Duda Éva alakítja.
A darab egy egészen egyedi formanyelvű műfaji kísérlet, melynek alapja a mozgás, a fizikai színház, és felvételről hallhatunk részleteket legendás Lear király előadásokból. Több ez, mint egy táncelőadás, több mint egy rádiójáték, több mint egy film, egy múltat és jelent összekötő kapocs, mintegy időtlenné téve a művet. A darab örökérvényű témája a hatalmi játszmák körül forog: hazugság, csalás, korrupció, árulás, kiszolgáltatottság, téboly - áll a színlapon.
Mit kezdjünk egymással, hogyan viseljük el egymást, öregek és fiatalok? Meddig tart a józan ész, a reálpolitika, az okos bizalmatlanság – s hol kezdődik a vakság, az őrület? Lényeges-e, lényegi-e a különbség király és koldus között – vagy valójában mindkettő csak esendő ember? Koldusok, vakok, bolondok tévelyegnek az utolsó ítéletet idéző viharban, s az ember – még ha (valaha) király (volt) is – végtelenül kicsi és törékeny, „meztelen” szemben az emberi gonoszsággal; szemben a természeti elemekkel; szemben a maga sorsával; s szemben mindannyiunk sorsával: a pusztulással. Hát el lehet viselni mindezt ép ésszel? - teszik fel kérdéseiket az alkotók.
Az előadást a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében mutatják be 17-én, és áprilisban még 18-án este 7 órától is látható lesz az Átrium Film-Színházban.
*Birdie // Művészetek Palotája // április 17. 19 óra*
Frenák Pál koreográfus ez alkalommal is nemzetközi csapattal dolgozik, kubai, francia és magyar táncművészek lépnek színpadra együtt és az előadás hangkulisszája is nemzetközi együttműködésben születik, a zenei anyag a fiatal berlini zeneszerző, Norman Levy munkája.
Bezártság és izoláció. Szabadság és végtelenség. Frenák Pál koreográfus új előadása a bennünk és körülöttünk emelt falakról, határokról és azok túllépéséről szól - legyenek ezek pszichológiai, történelmi, szociális vagy fizikai határok. Mi az, ami bezár és elválaszt minket? Mi az, ami megnyit és felszabadítja a korlátokat? Hogyan működik a fantázia, a képzelet - hogyan konstruálunk új, párhuzamos valóságokat azért, hogy élhetővé tegyük jelenünket vagy újrarajzoljuk a múltunkat? Repülés? Szárnyak? Kalitkák? Mi történik, ha a külvilág szembesít minket azzal, hogy a valóság, amiben élünk, mégsem a közösség által valóságosnak ítélt realitás? - olvasható az előadás színlapján.
Az új kreációban a Frenák Pál számára az őt hosszú évek óta foglalkoztató repülés-motívumon túl, Alan Parker Birdy című filmdrámája, William Wharton amerikai író 1978-as, azonos című regénye, valamint Raymond Depardon's San Clemente című dokumentumfilmje szolgál inspirációul. Frenák Pál ez alkalommal a Tervhivatal építészcsoport tervezőivel együttműködésben alkotja meg a táncelőadás különleges díszletét. A 3D-s grafikai tervezőprogramok világát idéző, közel 2,5 méter magas elemekből, szabadon variálható, dinamikusan változó fém-labirintus, lenyűgöző és grandiózus térrendszer épül, melyet Lakos Dániel építész formatervezési díjat nyert, innovatív térbeli kirakós játéka, a Logifaces ihletett.
*Hamlet // Vörösmarty Színház // április 18. 19 óra*
Shakespeare drámája most Szikora János rendezésében látható, amely munkában koreográfusként Horváth Csaba, dramaturgként Matuz János működött közre. A címszerepben László Györgyöt, fontosabb szerepekben Cserhalmi Györgyöt, Lábodi Ádámot, Varga Máriát és Hirtling Istvánt láthatják a nézők.
Hamlet - trailer
„Az-e nemesebb, ha tűri lelkünk a pimasz sors minden gonosz nyilát, vagy az, ha fegyvert fogunk a bajokra, s véget vetünk nekik?” – a kérdés hatalmas, olyannyira, hogy évszázadok óta ezreket foglalkoztat. Most a Vörösmarty Színház színpadán a világirodalom egyik remekével keresünk és adunk válaszokat a kérdésre - olvasható az előadás színlapján.