A Magyartanárok Egyesületének tagjai tanítási segédleteket készítenek olyan előadásokhoz, amelyekre biztosan érdemes elmenni a diákokkal.|
Ezúttal a Budaörsi Latinovits Színház előadásához készült tanári segédletet adjuk közre.
Ma Magyarországon nem zsarnok herceg önkényeskedik a nép fölött, két fiatal bátran felvállalhatja a szerelmét, hiszen nincsenek akkora társadalmi különbségek, mint Schiller korában. Vagy mégsem így van? A darab aktualitására épp az előadás időtlensége, kortalansága világít rá.
Bármely korban lehetséges nagyhatalmú uralkodó, aki visszaél a hatalmával, és kiszolgáltatja azt a kegyeltjei szeszélyeinek. Bármely hatalom képviselőivel előfordul, hogy erkölcstelen tettek, törvénytelenségek, gyalázatos játszmák szegélyezik az uralomhoz vezető útjukat.
Bármely korban élhetnek önkényeskedő apák, akik sarokba szorítják, vagy érzelmileg zsarolják a gyerekeiket, akik azt gondolják, a gyerek az ő tulajdonuk vagy egyszerűen csak más sorsot szánnak gyereküknek, mint amit ő szeretne magának. Bármely kor örök figurája a fölfelé törleszkedő kisember, aki nem válogat az eszközökben, hogy kedvezőbb helyzetbe hozza magát, elérje a céljait. Egyik csak a lányára nem vigyáz eléggé és hajlong a hatalom előtt, a másik aljas és gátlástalan. A ma társadalmában is vannak, lehetnek olyan vagyoni, felekezeti, értékrendbeli, kulturális különbségek, amik lehetetlenné tehetik két szerelmes együttélését. Az előadás ezekre a problémákra fókuszál. A díszlet és a jelmez nem ad támpontot arra, hol és mikor játszódik a cselekmény. A társadalmi különbséget csupán a ruhaanyag és a szabás minősége mutatja.
Az időtlenség mellett is elmondható, hogy Schiller drámájánál alkalmasabb művet alig találhat a tanár arra, hogy alaposan megismertesse diákjait a felvilágosodás korszakának jellegzetes problémáival – úgy, hogy azok egyúttal a saját problémáikként (is) megfogalmazódjanak számukra. Az érzékenység (a szentimentalizmus) stílusirányzatáról, ízlésvilágáról akár csak néhány drámarészlet elolvasásával is tapasztalatot szerezhetnek a tanulók. A színházlátogatás megszervezésére vállalkozó tanárok azonban természetesen a darab olvasása-olvastatása nélkül is tartalmas felkészülő és feldolgozó órát szervezhetnek a honlapról letölthető tanítási segédlet felhasználásával. Az anyag a színházi formanyelv megértése mellett nagy hangsúlyt helyez a diákok számára is húsbavágó személyes életproblémák vizsgálatára.
Az oktatási anyag a színház honlapján, itt érhető el.