A raped Europeans (nemzetközi gesammtkunstwerk / contemporary GuláschParty) a tavalyi évadban nemzetközi koprodukcióként valósult meg először. A The Green Table project pedig Kurt Jooss: The Green Table című világhírű balettjét vizsgálja és értelmezi újra több stáción keresztül. A német expresszionizmus esztétikáját követő történelmi és társadalmi jelentőséggel bíró pacifista balett bemutatójára 1932-ben került sor Párizsban, azóta pedig számos feldolgozást ért meg.
„A jelen kontextusában, a lehető legszabadabb színházi nyelven reflektálni erre az örökérvényű műre a lehető legizgalmasabb kihívás” – vallja Gergye Krisztián a performansz rendező-koreográfusa és látványtervezője.
A tavalyelőtti előadásról a következőket írta kritikusunk:
"Annyira lehetetlennek tűnik ez az előadás. (...) Ma, itt és most szinte lehetetlen, hogy egy csapat kitekint ebből az országból, és nagyobb látószögben mutat valamit rólunk. (...) Lehetetlen, mert nem dívik, nem alapvető, hirtelen nem is tudom, láttam-e ilyet magyar színpadon az elmúlt években.
Pedig fontos lenne arról beszélgetni, mivel jár egy nagyobb közösség, miről kell lemondani az együttélés érdekében, miről nem szabad lemondani, mi az, ami totálisan homogenizálja az Európa-térképet, és mi az, amit érdemes megtanulnunk egymástól. De ehhez feltétlenül szükséges, hogy egyáltalán megfogalmazzunk valami vállalható viszonyt szomszédainkhoz. Ehhez pedig feltétlenül szükséges, hogy megfogalmazzunk valami vállalható viszonyt önmagunkhoz.” (A teljes, 7 pontos írás itt olvasható.)
A performansz szereplői: Hoffmann Adrienn, Halász Csilla, Barabás Anita, Bodor Johanna, Melkvi Bea, Sipos Viktória, Fejes Ádám, Gergye Krisztián és Zombola Péter. Zenéjét részben alkotóként, részben zenei szerkesztőként Zombola Péter, jelmezeit Béres Móni jegyzi.
Az elhangzó szövegek Nádas Péter: Útvesztő, Afonso Cruz: Kokoschka babája és Gábor Andor: Szaladj, egylábú! című műveiből származnak.
Az előadást az érdeklődők május 8-án és 9-én a Mu Színházban, este 8 órától láthatják.