A munka azonban nem most kezdődött, hiszen Szirtes Tamás elmondása szerint az olvasópróba a Madáchban egy folyamat közepe. – A korrepetíció már több mint egy hónappal az olvasópróba előtt kezdetét vette, ráadásul Tihanyi Ákos koreográfus már nagy vonalakban kidolgozta a mozdulatsorokat is. Én csak akkor tudok elkezdeni a színészekkel hatékonyan dolgozni, ha mindezek már megvannak. Most következik az elemző, részletező, karakterkidolgozó finommunka.
– Az olvasópróba, sok egyéb funkciója mellett egyfajta visszaigazolás is a rendező számára az általa kiválasztott szereposztásról, hiszen ilyenkor szólal meg először a mű a leendő előadók hangján. Emiatt számomra most, nézve és hallgatva a művészeinket, az jelentette a legnagyobb élményt és a legfontosabb tanulságot, hogy meggyőződhettem arról, hogy ez a szereposztás csodálatosan működik – tette hozzá a rendező-igazgató.
Bár az augusztusi szegedi szabadtéri bemutatót követően a kőszínházi bemutató csupán nyolc hónappal később, 2016 áprilisában lesz, az igazgató úgy gondolja, ez nem jelent hátrányt. – Bemutathattuk volna már szeptemberben az előadást, de jelenleg akkora közönségérdeklődés van a repertoár-előadásainkra, hogy a színházigazgatói gondosság azt kívánta meg, hogy ne hagyjam, hogy a darabjaink agyonnyomják egymást. Az áprilisi bemutatóig azonban sok mindent tervezünk A nyomorultakkal, többek között legalább két koncertet is tartunk.
Az előadás szereposztásának egyik érdekessége, hogy Fantine szerepét a Madách riválisaként tartott Budapesti Operettszínház vezető színésznője, Vágó Bernadett játssza, aki egy soproni kitérőt követően már sorozatban másodszor próbál a társulatától távol. – A Sopronban bemutatott Zene, New York, Szerelem egy alapvetően prózai jellegű előadás, melynek köszönhetően rengeteget tanulhattam (7 pontos kritikánk az előadásról itt olvasható ezt követi ez a madáchos kitérő, amely szintén nagyon sokat jelent nekem, úgyhogy nagyon hálás vagyok az Operettszínház igazgatójának, Lőrinczy Györgynek, hogy elengedett erre a két darabra. A musicaljátszás olyan alapvető része az életemnek, amely nélkül nem tudnék mozogni vagy lélegezni, így a jövőmet is mindenképpen ezen a műfajon belül tervezem. Továbbra is az Operettszínház az otthonom, de nagyon hálás vagyok a sorsnak, amiért ezen a két színház között kialakult kétirányú hídon én léphetek át elsőként.
Fantine szerepe gyönyörűen közvetíti azt az értéket, hogy egy anya a lányáért bármit képes megtenni, ráadásul ez a fajta szeretet és önfeláldozás végigkíséri a darabot – ezért is válhat ő az előadás egyik főszereplőjévé. Számomra a legnagyobb különbséget ezzel kapcsolatban nem is az jelenti, hogy a korábbi főszerepeimhez képest kevesebbet leszek színpadon, hanem az, hogy míg korábban elsősorban naivaszerepek játszottam, Fantine karaktere sokkal érettebb, felnőttebb.
Bár zeneileg A nyomorultak a musicalirodalom egyik legnehezebb műve, a mostani produkció a színészek mellett alighanem a műszaknak is nagy kihívást fog okozni, hisz a díszleteket jegyző Kentaur által bemutatott tervek alapján a színpadkép szinte folyamatosan mozgásban lesz majd. Így bár az eddig napvilágra került információk, valamint a korhű jelmeztervek alapján maga a mű nem kap modern kereteket, a díszletek már-már filmszerű dinamizmusa alighanem újdonságnak hat majd a magyar színpadokon.